accesskey_mod_content

El Consell de la Unió Europea adopta una posició sobre la millora de les ferramentes digitals del dret de societats

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

15 febrer 2024

El Consell adopta la seua posició sobre la directiva de modificació per a ampliar i millorar encara més l'ús de ferramentes i processos digitals en el dret de societats. 

El Consell de la UE ha adoptat la seua posició ( mandat de negociació(Obri en nova finestra) ) sobre la directiva de modificació per a ampliar i millorar encara més l'ús de ferramentes i processos digitals en el dret de societats. Les noves normes faran que les dades de les empreses estiguen disponibles més fàcilment, milloraran la confiança i la transparència en les empreses de tots els Estats membres, crearan administracions públiques més connectades i reduiran la burocràcia per a les empreses i altres parts interessades en situacions transfrontereres. D'esta manera, contribuirà a un mercat únic més integrat i digitalitzat per a les empreses.

La informació de l'empresa més senzilla i digital

La proposta de la Comissió posarà a la disposició del públic més informació sobre les empreses a nivell de la UE a través del Sistema d'Interconnexió de Registres Comercials (BRIS). La directiva té com a objectiu garantir que les dades de les empreses en els registres mercantils siguen precisos, fiables i estiguen actualitzats.

Les noves normes també pretenen reduir la burocràcia quan les empreses utilitzen informació empresarial procedent de registres mercantils en situacions transfrontereres. Per exemple, la proposta elimina formalitats com la necessitat d'una postil·la en els documents de l'empresa i fomenta l'ús del "principi d'una sola vegada" quan les empreses establixen filials i sucursals en un altre estat membre. També introduïx un certificat d'empresa de la UE multilingüe que s'utilitzarà en situacions transfrontereres.

El mandat del Consell

El mandat de negociació del Consell compartix els principals objectius de la directiva proposta, però introduïx algunes millores per a simplificar certs procediments i reduir la càrrega administrativa per a les empreses i les autoritats nacionals.

Per exemple, especifica el principi de “una sola vegada” per a l'intercanvi d'informació i l'accés a la informació per part d'una empresa quan establix filials o sucursals transfrontereres. Per a reduir la càrrega administrativa tant per als registres mercantils com per a les empreses, ja no serà necessària la informació sobre grups d'empreses. El mandat del Consell també protegix les diferents tradicions nacionals respecte del registre de dades personals en el Certificat d'empresa de la UE.

Quant al poder notarial digital de la UE, la posició del Consell introduïx algunes adaptacions tècniques que augmenten la seua facilitat d'ús, en reduir el risc de desenvolupar sistemes paral·lels que no siguen interoperables en tota la Unió.

Finalment, el text transaccional preveu sis mesos addicionals en el període de transposició per a ajudar a les empreses a adaptar-se als nous requisits.

Pròxims passos

El mandat acordat proporciona a la Presidència del Consell un marc per a iniciar negociacions amb el Parlament Europeu.

Context

El 29 de març de 2023, la Comissió (el Comissari de Justícia, Didier Reynders) va publicar una proposta de Directiva(Obri en nova finestra) per a ampliar i millorar encara més l'ús de ferramentes i processos digitals en el dret de societats.

Esta proposta contribuirà als objectius establits en les següents comunicacions: «Brúixola digital 2030 i digitalització de la justícia en la Unió Europea», «Actualització de la nova estratègia industrial 2020» i «Estratègia de les pimes per a una Europa sostenible i digital».

La directiva també actualitza i complementa la Directiva de 2019 sobre l'ús de ferramentes i processos digitals en el dret de societats.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Empresa
  • Interoperabilitat i Normalització