Situació de partida i origen de la iniciativa
L'embrió del model va ser el projecte “Padró”, document en poder de les administracions locals i el més necessitat per la Generalitat, i el projecte “TFN-Títol de família nombrosa”, document en poder de la Generalitat i el més necessitat per l'administració local. Avui són més de 700 els ajuntaments adherits, representen el 85.24 % de la població catalana i durant el que va d'any ja s'han realitzat més de 650.000 consultes. També ha actuat com a embrió el sistema de consultes de dades tributàries que es va establir entre la Generalitat de Catalunya i l'AEAT el 2004 al com es va sumar l'Ajuntament de Barcelona en el 2006.
Objectius
- L'objectiu principal és facilitar l'intercanvi de dades entre administracions i substituir gradualment l'aportació documental per part del ciutadà en suport paper.
- L'accés a les dades i documents electrònics és ofert des d'una doble modalitat: consultes individuals i consultes per lots. Ambdues poden ser activades indistintament per un empleat públic o automàticament per part d'una aplicació informàtica.
Principals dificultats i aspectes clau per a la implantació
- Algunes dificultats van derivar de la disponibilitat tècnica dels emissors de dades, el poc desenvolupament de sistemes de govern entre emissors, nusos d'interoperabilitat i receptors d'informació per a la disponibilitat real de les dades. Així mateix, una altra dificultat va ser que la interoperabilitat no és tan tecnològica com a jurídic-organitzativa.
- La solució es basa en una arquitectura SOA (Service Oriented Architecture) però que al seu torn ofereix altres canals alternatius a causa de la diversitat tecnològica dels Backoffices i amb l'objectiu de facilitar-los la integració amb la plataforma.
- L'èxit del projecte depèn en gran manera de la voluntat de col·laboració de les AAPP i ens públics.