El sistema BÁSICAL ha estat desenvolupat per la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE) per donar suport informàtic a les operacions i a la resta d'informació que conté el model Bàsic del Sistema d'Informació Comptable per a l'Administració Local, d'acord amb l'Ordre EHA/4040/2004, de 23 de novembre, per la qual s'aprova la Instrucció del Model Bàsic de Comptabilitat Local.
És, per tant, una aplicació per a registre i tractament de dades, arxiu i conservació de la informació derivada de les operacions que han de ser objecte de comptabilització per a les diferents entitats comptables en què s'estructura el model, garantint la integritat i coherència de la informació. Permet, també, obtenir els estats que integren el Compte de l'entitat local i la generació dels fitxers necessaris per a la rendició telemàtica al Tribunal de Comptes i Òrgans de Control Extern (OCEX).
Existeixen dues arquitectures d'implementació de BÁSICAL, la configuració del tipus Diputació i la configuració del tipus Ajuntament.
En la primera l'aplicació resideix en la Diputació provincial, a la qual els ens locals es connecten per Internet.
En la segona l'aplicació resideix en un PC o en un portàtil, podent donar servei a diversos ens locals. Les necessitats de connexió a Internet es redueixen a la descàrrega inicial, a les actualitzacions i a l'enviament d'informació als OCEX.