accesskey_mod_content

Per què espais de dades?

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

08 febrer 2024

L'espai de dades es configura com el escenari ideal per a desplegar diverses tecnologies avançades amb que fer una exploració eficient de conjunts de dades, convertint-los en informació.

Un espai de dades(Obri en nova finestra)  (en anglés, dataspace) és el lloc de generació de valor al voltant de la dada mitjançant la seua compartició voluntària en un entorn de sobirania, confiança i seguretat. L'espai de dades permet fixar qui accedix a quina dada i en quines condicions, possibilitant d'esta forma desplegar diferents casos d'ús que satisfacen diverses necessitats de negoci. L'espai de dades funciona com un entorn obert i heterogeni de proveïdors i consumidors de productes de dades, sense actors dominants i sense barreres d'entrada i eixida desproporcionades.

L'espai de dades és el lloc de la generació sostenible de valor al voltant de la dada, catalitzador de la innovació i el creixement empresarial, permetent identificar oportunitats de mercat, anticipar tendències, prendre decisions millor informades, augmentar l'eficiència operativa, desenvolupar productes i servicis transformadors, o personalitzar les experiències dels clients.

Dins del concepte d'espai de dades, i més enllà d'un intercanvi bilateral d'informació, tenen cabuda tant els entorns centralitzats d'aglutinació d'informació i generació de servicis de valor afegit, amb o sense contraprestació econòmica, com els entorns més innovadors de compartició de dades (típicament federats i distribuïts). Els primers poden veure's com a peces fonamentals de la construcció dels segons, havent de, en tot cas, buscar la interoperabilitat total de les solucions desplegades i la seua futura escalabilitat.

L'espai de dades es configura com el  escenariideal per a desplegar diverses tecnologies avançades amb que fer una exploració eficient de conjunts de dades, convertint-los en informació. Així, es genera un ambient propici per a la innovació i l'optimització de processos, donant lloc a un panorama en el qual la informació es convertix en un recurs estratègic per al creixement i la presa de decisions fonamentades. L'espai de dades habilita l'ús de ferramentes avançades d'analítica (business intelligence, big data, machine learning, deep learning, etc.), d'algoritmes generatius ( LLM , GPT ), d'automatització de processos ( RPA ), i/ o tècniques avançades de preservació d'informació ( DLTs ).

En la pràctica, un proveïdor de dades (formalment incorporat al corresponent espai de dades) farà accessibles els seus productes de dades a través d'un catàleg, gestionat d'acord amb les indicacions del promotor de l'espai. Quan un partícip desitge accedir a un producte, buscarà si aquesta informació es troba disponible, estudiant les seues condicions d'accés i ús, així com la idoneïtat de la seua semàntica i vocabulari. Si les característiques detallades en el mateix satisfan les seues expectatives, establirà l'oportuna negociació i procedirà a fixar una transferència efectiva entre proveïdor i consumidor, d'acord amb les condicions tècniques explicitades en l'oportú catàleg.

Què oferix l'espai de dades a cada tipus de participant?

En un espai de dades trobem quatre tipus de participants:

1) Promotor de l'espai de dades:

És el impulsor de l'entorn de compartició i explotació, i per açò es farà responsable del seu govern i gestió (podent delegar algunes parts operatives). Serà, per tant, garant de la generació de comunitat entorn de/entorn de l'espai de dades, articulant diferents models de negoci i buscant i atraient nous participants, dinamitzant d'esta forma la innovació i el desenvolupament de nous servicis de valor afegit.

Dins de l'espai de dades poden generar-se diferents models de negoci. Estos inclouen:

  • La monetización de dades de forma bilateral.
  • Els mercats com a punt d'encontre entre proveïdors i consumidors.
  • La comercialització de productes o servicis de programari per a l'anàlisi i explotació de dades.
  • La facilitació de solucions tecnologies per a mediar la identificació de participants o l'intercanvi entre ells.
  • El desenvolupament de plataformes industrials integradores de la cadena de valor.
  • La posada en obert de les dades altruistamente.

Imatge querepresenta com les metadades i les dades fluïxen a través de servicis d'intermediació entre proveïdors i consumidors de dades

2) Proveïdors de conjunts i servicis de dades:

Oferixen productes (tant conjunts com a servicis) de dades dins del contorn de drets i obligacions definit pel promotor de l'espai de dades.

Gràcies a la ciberseguretat i les capacitats de sobirania aportades pel mateix, es disminuïxen les barreres i riscos lligats a la compartició, facilitant d'eixa manera la generació de valor i la tornada de la inversió que suposa la disponibilización de recursos. Així mateix, les incerteses tecnològiques lligades al desplegament d'innovadors models de negoci es veuen parcialment mitigades gràcies a l'ocupació de marcs i solucions estàndard (facilitades per l'especificador i el proveïdor tecnològic, respectivament).

Els proveïdors de conjunts i servicis de dades poden optar per diferents models de generació d'ingressos, tals com:

  • Disposar el lliure accés a les dades, buscant així generar un volum de trànsit alt amb que atraure a patrocinadors o anunciants.
  • Desplegar un tipus d'accés  freemiun  gratuït per a dades i servicis concrets, però amb cost per a aquells específics o de major qualitat.
  • Establir acords de llicenciament temporal o continu.
  • Definir sistemes de costos dinàmics vinculats a la demanda puntual o complexitat de l'accés.
  • Desplegar un sistema d'intercanvi col·laboratiu on l'accés a dades alienes es vincula a compartir els propis (model  quid-pro-quo ).

3) Consumidors de conjunts i servicis de dades:

Consumixen productes de dades dins del contorn de drets i obligacions definit pel promotor de l'espai de dades.

Els permet beneficiar-se en incorporar al seu sistema el valor de la dada aliena (de diferents proveïdors) a través de la seua consolidació o conjugació amb la dada pròpia. La informació i el coneixement generat des d'esta dada compartida permet solucionar problemàtiques de negoci que de forma individual serien inabordables, aportant valor al negoci propi.

La proposta de valor del consumidor de dades pot passar per:

  • Actuacions en nom propi, per a consum i benefici personal.
  • Exercint el rol d'intermediari de dades, connectant a organitzacions amb menys recursos o maduresa, i oferint així confiança.
  • Desplegant un rol de reutilisador, que sobre l'espai de dades és capaç de generar servicis de valor afegit reelaborando la informació proporcionada.

Precisament en el sentit de la mitigació de riscos i l'aportació de confiança, l'ús de solucions estàndard (facilitades pel proveïdor tecnològic de l'espai de dades, que veurem a continuació) servix per a assegurar els nivells de servici (business continuity) i la reducció de riscos tecnològics, així com per a evitar el registre en múltiples plataformes o la gestió de complexos i diversos processos d'autorització i accés.

4) Proveïdor tecnològic:

És l'encarregat de integrar i operar la solució tècnica que permeta el desplegament de la infraestructura de l'espai de dades (per encàrrec, baix el govern i gestió del promotor). Este proveïdor realitzarà el desenvolupament, configuració i parametrització per a implementar la solució tècnica que permeta desplegar l'espai de dades, pràcticament com un servici llest per al seu consum. Per a açò s'emprarà una infraestructura física de base, sobre la qual afegir components tecnològics que habiliten una adequada gestió de les identitats dels participants, així com totes aquelles altres funcionalitats que caracteritzen a l'espai de dades en qüestió (i que típicament seguiran una arquitectura de referència).

El proveïdor farà, per tant, una ocupació precisa de diferents tecnologies habilitadores del govern i gestió de l'espai de dades, des del desplegament de tecnologies de privacitat augmentada (privacy-enhancing technologies) amb que garantir l'adequat tractament de la informació protegida, fins a ferramentes amb que automatitzar el compliment contractual i garantir la sobirania.

És important indicar que esta figura del "proveïdor tecnològic de l'espai de dades" no coincidix amb la del proveïdor de servicis de tecnologies de dades dins del propi espai ja operatiu. El primer desplega i opera les tecnologies necessàries per a donar forma a l'ecosistema, dins del com opera el segon, oferint solucions ad-hoc (que en qualsevol cas podria incloure a la primera organització, segons permeten els reglaments de competència del sector en què opera l'espai de dades, així com la seua governança concreta).

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

 

  • Informació i dades del sector públic