Què és el Centre de Transferència de Tecnologia - CTT?

El Centre de Transferència de Tecnologia publica un directori general d'aplicacions o/i solucions que el seu objectiu és afavorir la reutilització de solucions per totes les Administracions Públiques. Aquest portal informa de projectes, serveis, actius semàntics, normativa i solucions que s'estan desenvolupant en matèria d'Administració electrònica. Els seus principals objectius són:

  • Crear un repositori comú de programari i de serveis per a la seua reutilització en les Administracions Públiques.
  • Crear una base de coneixement comú sobre les diverses solucions tècniques (normatives, serveis, actius semàntics, infraestructura, desenvolupaments, etc). en l'àmbit de l'Administració electrònica.
  • Crear un espai on es puguen compartir experiències i cooperar en l'àmbit de l'administració electrònica.

A més, des d'un espai reservat en GITHUB(Obri en nova finestra) es facilita el desenvolupament col·laboratiu d'aplicacions de les administracions públiques. Qualsevol administració pot publicar el seu projecte de programari lliure i crear una comunitat de desenvolupament entorn d'ell.

El CTT està a la disposició de qualsevol administració pública i a qualsevol perfil que treballe a l'entorn de l'Administració Electrònica.

El Centre de Transferència de Tecnologia és la resposta al mandat de l'article 17 del Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat en l'àmbit de l'administració electrònica.

A més, el Centre de Transferència de Tecnologia es troba recollit en l'article 158 de la llei 40/2015. El Centre de Transferència de Tecnologia és el directori general d'aplicacions per a la seua reutilització en l'Administració General de l'Estat i interopera amb els directoris establits per altres Administracions Públiques.

Per a ajudar a utilitzar el CTT s'ha posat a la disposició de tots els seus usuaris els següents mitjans:

  • Guia Ràpida d'Ús del CTT. Introducció breu al CTT i el seu funcionament: entorns, solucions, usuaris, etc. Es troba disponible per a usuaris anònims dins de l'àrea àrea de descàrregues de la solució “CTT”
  • Guia de publicació i llicenciament d'actius , preparada dins de l'àmbit de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, per a conèixer totes les consideracions prèvies i passos a realitzar abans de procedir a sol·licitar l'alta de la solució: condicions de copyright i autoria, estudi de components, selecció de la llicència, preparació de l'actiu per a la distribució, etc.
  • Guia per a la prestació d'aplicacions en manera servei , preparada dins de l'àmbit de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat i de la reutilització en manera servei. Serveix com a eina de suport a les Administracions Públiques que vulguen oferir aplicacions, plataformes, infraestructures o processos en manera servei per a la seua reutilització per altres organismes. Inclou consideracions a tenir en compte abans de procedir a sol·licitar l'alta de solució reutilitzable en manera servei.
  • Edició de solucions. Explica com realitzar l'edició i gestió d'una solució en l'entorn CTT-PAe. Es troba disponible per a usuaris anònims dins de l'àrea àrea de descàrregues de la solució “CTT”.
  • Manual administrador de llistes de distribució amb mailman. Descriu les opcions de configuració d'ús més freqüent en les llistes de distribució així com les tasques que ha de dur a terme l'administrador/moderador de la mateixa. Es troba disponible per a usuaris anònims dins de l'àrea àrea de descàrregues de la solució “CTT”.
  • Servei de suport. Per a qualsevol dubte o incidència pot posar-se en contacte amb el servei de suport en http://soportecaid.redsara.es(Obri en nova finestra)

El directori de solucions del CTT és el lloc indicat per a trobar una solució, projecte, servei o actiu semàntic per a reutilitzar en la teua administració.

Totes les solucions disponibles en el CTT arrepleguen informació divulgativa i d'ús sobre elles. A més s'ofereixen diferents opcions de descàrrega i de col·laboració en elles, com a fòrums i llistes de distribució de correu. A més, en aquells casos en els quals siga possible, es podrà descarregar el codi font o s'enllaçarà amb el repositori extern en el qual puga realitzar-se la descàrrega.

http://administracionelectronica.gob.es/ctt

El CTT està disponible a través d'Internet i de la Xarxa SARA. No obstant açò, en el cas d'administracions públiques, es recomana la seua utilització des de la Xarxa SARA doncs només des de SARA es tindrà accés a tota la informació i serveis específics per a administracions públiques.

Per a aquelles solucions que desitgen construir una comunitat de desenvolupament al voltant del seu projecte programari lliure, s'ha creat l'organització forja-CTT dins del gran entorn col·laboratiu públic de GITHUB, en la qual les administracions públiques poden crear i gestionar els seus repositoris

https://github.com/ctt-gob-es(Obri en nova finestra)

L'organització Forja CTT està reconeguda en GITHUB com a espai del sector públic:

https://government.github.com/community/(Obri en nova finestra)

El funcionament del CTT ho determinen dos aspectes fonamentals: les solucions i els nivells d'accés. La solució és la unitat bàsica de treball dins del CTT entorn de la qual s'orquestren totes les funcionalitats oferides. Els diferents nivells d'accés permeten personalitzar la informació i els serveis oferits per cada solució a cada usuari.

Un conjunt de documents, fitxers, notícies, pàgines d'informació i serveis. Conceptualment una solució o/i projecte pot ser:

  • Serveis horitzontals llocs a la disposició de tots els organismes per a facilitar o simplificar la implantació de nous serveis.
  • Desenvolupaments realitzats el codi dels quals i informació associada es posa a la disposició de les Administracions perquè puga utilitzar-se o millorar-se.
  • Actius semàntics models de dades o llistes de codificació que poden ser reutilitzades per altres administracions públiques.
  • Qualsevol projecte tecnològic en el qual s'explica l'experiència de la seua implantació i ús perquè altres organismes puguen beneficiar-se d'ella.
  • Recomanacions, normativa, metodologies, etc. d'aplicació en l'àmbit de les TIC en l'administració.

En el directori de solucions del CTT albergat dins del PAe (CTT-PAe) hi haurà sempre disponible informació divulgativa de la solucions de caràcter públic (disponible per internet):

  • Pestanya “General”. És la pàgina de presentació de la solució que arreplega els conceptes generals de la solució i les principals dades d'interès. A més el responsable de la solució pot decidir incloure:
    • Novetats. Novetats públiques relacionades amb la solució.
    • Subscripció. Notificacions de canvis que es realitzen en notícies o documents relacionats amb la solució.
  • Pestanya “informació. Addicional”. Aprofundeix en els detalls funcionals i tecnològics de la solució.
  • Pestanya “Àrea de descàrregues”. Diferents continguts públics descarregables organitzats per carpetes.
  • Altres pestanyes. Els responsables de la solució podran habilitar l'ús d'altres 2 pestanyes públiques per a donar més informació, indicadors, etc.

A més, cada solució pot oferir als usuaris registrats de les administracions públiques que accedisquen per la xarxa SARA:

  • Pestanya “Àrea de Descàrregues”. Continguts addicionals als ja presents per a usuaris anònims que són específics per a Administracions Públiques.
  • Pestanya “Col·laboració”. Participació en fòrums de discussió sobre la solucions.
  • Altres pestanyes. Els responsables de la solució podran habilitar l'ús d'altres 2 pestanyes per a donar més informació, indicadors, accés a llistes de distribució de correu, etc.

En qualsevol cas una solució tindrà un màxim de 5 pestanyes actives.

Aquelles solucions que ho desitgen podran iniciar un projecte de desenvolupament col·laboratiu habilitat en l'espai Forja-CTT de GITHUB com un repositori. Aquests repositoris podran habilitar, segons les seues necessitats, l'ús d'aquestes funcionalitats:

  • Àrea de codi font. Gestió del codi del projecte a través d'un repositori GIT. Aquest repositori és l'entorn de treball i es troba en desenvolupament i en contínua evolució, per tant pot haver-hi materials incomplets i programari amb defectes pendents de solucionar. El lloc preferent on subministrar les versions oficials i estables del projecte englobant codi font, documents d'instal·lació, integració, etc. serà l'Àrea de Descàrregues de la solució CTT associada.
  • Gràfics. Consulta d'estadístiques sobre aspectes relacionats amb el projecte, com a contribucions, visitants, actualitzacions de codi, etc.
  • Gestió d'Incidències. Es pot gestionar la notificació, evolució i resolució de totes les sol·licituds relacionades amb cada projecte: incidències del servei, sol·licituds de suport, sol·licituds de millora, resolució del sistema, etc.
  • Wiki. Creació i gestió de la documentació del projecte de forma col·laborativa

Els usuaris del CTT poden participar en diferents graus i amb diferents permisos en les diferents solucions.

L'entorn CTT-PAe diferència entre 4 tipus d'usuaris que gaudiran d'un nivell de participació diferent dins del portal i de cada solució.

  • Visitant anònim. És aquell usuari que només desitja consultar informació general de caràcter públic de les solucions del CTT. Aquest usuari no necessita identificar-se i té accés des d'Internet i des de la xarxa SARA.
  • Visitant registrat del PAe. Són aquells usuaris que tenen un major interès per participar activament en el PAe: expressant la seua opinió, participant en fòrums o/i comunitats, etc. Des de qualsevol àmbit (públic o privat) es pot comptar amb un usuari registrat en el PAe. Disponible des d'internet i des de la xarxa SARA.
  • Visitant registrat del PAe de les Administracions Públiques. Són aquells visitants registrats del PAe que pertanyen a les Administracions Públiques. Aquesta pertinença a l'Administració serà validada pels responsables del PAe. Aquests usuaris tindran majors nivells d'accés a funcionalitats i serveis del PAe. Concretament per al cas del CTT, si a més accedeixen per la xarxa SARA, tenen disponibles més opcions de consulta, participació i descàrrega (pestanyes àrea de descàrregues, col·laboració i més) dins de les solucions.
  • Administrador de solucions. Una vegada es compta amb el perfil “visitant registrat del PAe de les administracions públiques” en el cas concret del CTT es pot sol·licitar la creació d'una nova solució convertint-se en l'administrador de la mateixa. L'administrador de la solucions és el responsable de gestionar la solució: continguts, usuaris, etc. i només podrà realitzar aquesta administració des de la xarxa SARA. Una solució pot comptar amb diversos administradors.

Els usuaris de l'organització forja-CTT en GITHUB són totalment independents dels existents en CTT-PAe.

Per a poder ser visitant registrat de les Administracions Públiques s'ha de treballar en una administració pública i utilitzar un compte de correu electrònic de l'entitat. L'assignació d'aquest perfil se sol·licita en el registre d'usuari seleccionant perfil "administració" i és supervisada pels administradors centrals del PAe. Serà aprovada una vegada conclòs el procés d'alta.

Quan un usuari vol trobar una solució per a reutilitzar en la seua administració ha de dirigir-se al directori de solucions del CTT (ajuste CTT-PAe). Des d'aquest entorn tindrà 3 vies disponibles per a fer-ho:

  • Cercador de solucions . Permet utilitzar conjuntament opcions de cerca per paraules clau i per classificació i característiques de la solució. És a dir, es podrien cercar per exemple totes les solucions relacionats amb signatura (text=signa) i que siguen serveis horitzontals (classificació tècnica=serveis horitzontals para AAPP). Si el caixetí “text” es deixa buit es pot obtenir un llistat de tots els projectes corresponents a una determinada classificació (la que estiga seleccionada).
  • Cercador en directoris associats . Permet realitzar cerques de projectes, sobre la base de paraules clau, en totes els directoris  que es troben associats/federats amb el Centre de Transferència de Tecnologia.
  • Solucions per ... Facilita l'accés, de forma senzilla i agrupada, a les solucions seguint diversos criteris. Per exemple, en Solucions per Àrea Tècnica es podrien trobar totes les Infraestructures i Serveis Comuns posades a la disposició de les altres administracions per a impulsar l'Administració Electrònica.

Per a tenir un usuari actiu en qualsevol dels entorns del CTT s'ha d'explicar primerament amb un usuari registrat en el PAe. El procés de registre ha de realitzar-ho des de l'opció “ registre's ” present en la capçalera.

Si desitja aconseguir el perfil “Visitant registrat del PAe de les Administracions Públiques” haurà d'indicar durant el procés d'alta que el seu perfil és “Administració”. Així mateix l'adreça de correu electrònic utilitzada haurà de pertànyer a una Administració Pública.

Els responsables del PAe supervisaran periòdicament les noves altes d'usuari i concediran el “perfil de visitant registrat de les AAPP” en els deguts casos.

Per a poder comptar amb un compte d'usuari en GITHUB simplement haurà de prémer sobre el botó “Sign Up” i emplenar la sol·licitud. Una vegada aprovada rebrà un correu electrònic indicant-li que el seu usuari es troba operatiu en GITHUB.

Cada usuari pot modificar o actualitzar les dades amb els quals es va donar d'alta entrant en el CTT-PAe amb el seu usuari i punxant en l'opció "Configuració" disponible en la cantonada superior dreta.

En aquesta pàgina podem modificar les dades com: contrasenya de l'usuari, adreça de correu electrònic, etc.

Recorde que és especialment important mantenir sempre actualitzats les seues dades de compte de correu, telèfon i organisme per al qual treballa.

Consulte la Guia de publicació i llicenciament d'actius , preparada dins de l'àmbit de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, per a conèixer totes les consideracions prèvies i passos a realitzar abans de procedir a sol·licitar l'alta de la solució: condicions de copyright i autoria, estudi de components, selecció de la llicència, preparació de l'actiu per a la distribució, etc.

Per a procedir a realitzar l'alta de la solució en l'entorn CTT-PAe (directori soluciones) simplement, un usuari amb perfil “visitant registrat del PAe de les AAPP” ha d'emplenar el formulari disponible en l'opció “ Registre d'una solució "

Quan la solució estiga disponible se li notificarà al sol·licitant perquè puga completar i emplenar la resta d'informació relacionada amb la solució abans de fer-la pública.

Tinga en compte que tant en sol·licitar l'alta d'una solució com en sol·licitar l'alta d'un projecte es converteix en l'administrador del mateix. Posteriorment, podrà configurar nous administradors de la solucione i del projecte.

En primer lloc s'haurà de sol·licitar l'alta d'una nova solució reutilitzable en el CTT, en el camp "Raó sol·licitud" s'indicarà que a més es necessita un repositori en GITHUB.

En el cas que la solució ja existira en el CTT, es realitzarà la sol·licitud de repositori en GITHUB a través del CAID(Obri en nova finestra) .

Cada solució del CTT o repositori en GITHUB és independent de la resta de solucions o repositoris i és gestionat íntegrament per l'administrador del mateix (per defecte l'usuari que va sol·licitar la seua alta).

L'administrador de la solució o del repositori és el responsable de la generació dels seus continguts, i de la gestió i personalització del comportament de les eines utilitzades, gestió dels col·laboradors de la seua solució o repositori, etc.

És a dir, el CTT ofereix la infraestructura tecnològica i suport sobre aquesta a les solucions o repositoris però són les administracions responsables d'ells les que els gestionen de manera totalment autònoma i independent segons estimen que és més convenient per a la seua solució o repositori.

Només accedint amb un usuari amb perfil “Visitant registrat de les AAPP” i des de la Xarxa SARA es podrà tenir accés a aquestes pestanyes de la solució.