accesskey_mod_content

Por que espazos de datos?

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

08 febreiro 2024

O espazo de datos configúrase como o escenario ideal para despregar diversas tecnoloxías avanzadas con que facer unha exploración eficiente de conxuntos de datos, converténdoos en información.

Un espazo de datos(Abre en nova xanela)  (en inglés, dataspace) é o lugar de xeración de valor ao redor do dato mediante o seu compartición voluntaria nunha contorna de soberanía, confianza e seguridade. O espazo de datos permite fixar quen accede a que dato e en que condicións, posibilitando desta forma despregar diferentes casos de uso que satisfagan diversas necesidades de negocio. O espazo de datos funciona como unha contorna aberta e heteroxénea de provedores e consumidores de produtos de datos, sen actores dominantes e sen barreiras de entrada e saída desproporcionadas.

O espazo de datos é o lugar de a xeración sustentable de valor ao redor do dato, catalizador da innovación e o crecemento empresarial, permitindo identificar oportunidades de mercado, anticipar tendencias, tomar decisións mellor informadas, aumentar a eficiencia operativa, desenvolver produtos e servizos transformadores, ou personalizar as experiencias dos clientes.

Dentro do concepto de espazo de datos, e máis aló dun intercambio bilateral de información, teñen cabida tanto as contornas centralizadas de aglutinación de información e xeración de servizos de valor engadido, con ou sen contraprestación económica, como as contornas máis innovadoras de compartición de datos (tipicamente federados e distribuídos). Os primeiros poden verse como pezas fundamentais da construción dos segundos, debendo, en todo caso, buscar a interoperabilidade total das solucións despregadas e a súa futura escalabilidade.

O espazo de datos configúrase como o escenario ideal para despregar diversas tecnoloxías avanzadas con que facer unha exploración eficiente de conxuntos de datos, converténdoos en información. Así, xérase un ambiente propicio para a innovación e a optimización de procesos, dando lugar a un panorama no que a información se converte nun recurso estratéxico para o crecemento e a toma de decisións fundamentadas. O espazo de datos habilita o uso de ferramentas avanzadas de analítica (business intelligence, big data, machine learning, deep learning, etc.), de algoritmos generativos ( LLM , GPT ), de automatización de procesos ( RPA ), e/ ou técnicas avanzadas de preservación de información ( DLTs ).

Na práctica, un provedor de datos (formalmente incorporado ao correspondente espazo de datos) fará accesibles os seus produtos de datos a través dun catálogo, xestionado de acordo con as indicacións do promotor do espazo. Cando un partícipe desexe acceder a un produto, buscará se dita información atópase dispoñible, estudando as súas condicións de acceso e uso, así como a idoneidade da súa semántica e vocabulario. Se as características detalladas no mesmo satisfán as súas expectativas, establecerá a oportuna negociación e procederá a fixar unha transferencia efectiva entre provedor e consumidor, acorde coas condicións técnicas explicitadas no oportuno catálogo.

Que ofrece o espazo de datos a cada tipo de participante?

Nun espazo de datos atopamos catro tipos de participantes:

1) Promotor do espazo de datos:

É o impulsor da contorna de compartición e explotación, e por iso farase  responsable do seu goberno e xestión (podendo delegar algunhas partes operativas). Será, por tanto, garante da xeración de comunidade en torno ao espazo de datos, articulando diferentes modelos de negocio e buscando e atraendo novos participantes, dinamizando desta forma a innovación e o desenvolvemento de novos servizos de valor engadido.

Dentro do espazo de datos poden xerarse diferentes modelos de negocio. Estes inclúen:

  • A monetización de datos de forma bilateral.
  • Os mercados como punto de encontro entre provedores e consumidores.
  • A comercialización de produtos ou servizos de software para a análise e explotación de datos.
  • A facilitación de solucións tecnoloxías para mediar a identificación de participantes ou o intercambio entre eles.
  • O desenvolvemento de plataformas industriais integradoras da cadea de valor.
  • A posta en aberto dos datos altruistamente.

Imaxe querepresenta como os metadatos e os datos flúen a través de servizos de intermediación entre provedores e consumidores de datos

2) Provedores de conxuntos e servizos de datos:

Ofrecen produtos (tanto conxuntos como servizos) de datos dentro do contorno de dereitos e obrigas definido polo promotor do espazo de datos.

Grazas á ciberseguridade e as capacidades de soberanía achegadas polo mesmo, diminúense as barreiras e riscos ligados á compartición, facilitando desa maneira a xeración de valor e o retorno do investimento que supón a disponibilización de recursos. Así mesmo, as incertezas tecnolóxicas ligadas ao despregamento de innovadores modelos de negocio ven parcialmente mitigadas grazas ao emprego de marcos e solucións estándar (facilitadas polo especificador e o provedor tecnolóxico, respectivamente).

Os provedores de conxuntos e servizos de datos poden optar por diferentes modelos de xeración de ingresos, tales como:

  • Dispor o libre acceso aos datos, buscando así xerar un volume de tráfico alto con que atraer a patrocinadores ou anunciantes.
  • Despregar un tipo de acceso  freemiun  gratuíto para datos e servizos concretos, pero con custo para aqueles específicos ou de maior calidade.
  • Establecer acordos de licenciamiento temporal ou continuo.
  • Definir sistemas de custos dinámicos vinculados á demanda puntual ou complexidade do acceso.
  • Despregar un sistema de intercambio colaborativo onde o acceso a datos alleos vincúlase a compartir os propios (modelo  quid-pro-quo ).

3) Consumidores de conxuntos e servizos de datos:

Consomen produtos de datos dentro do contorno de dereitos e obrigas definido polo promotor do espazo de datos.

Permítelles beneficiarse ao incorporar ao seu sistema o valor do dato alleo (de diferentes provedores) a través da súa consolidación ou conxugación co dato propio. A información e o coñecemento xerado desde este dato compartido permite solucionar problemáticas de negocio que de forma individual serían inabordables, achegando valor ao negocio propio.

A proposta de valor do consumidor de datos pode pasar por:

  • Actuacións en nome propio, para consumo e beneficio persoal.
  • Exercendo o rol de intermediario de datos, conectando a organizacións con menos recursos ou madurez, e ofrecendo así confianza.
  • Despregando un rol de reutilizador, que sobre o espazo de datos é capaz de xerar servizos de valor engadido reelaborando a información proporcionada.

Precisamente no sentido da mitigación de riscos e o achegue de confianza, o uso de solucións estándar (facilitadas polo provedor tecnolóxico do espazo de datos, que veremos a seguir) serve para asegurar os niveis de servizo (business continuity) e a redución de riscos tecnolóxicos, así como para evitar o rexistro en múltiples plataformas ou a xestión de complexos e diversos procesos de autorización e acceso.

4) Provedor tecnolóxico:

É o encargado de integrar e operar a solución técnica que permita o despregamento da infraestrutura do espazo de datos (por encargo, baixo o goberno e xestión do promotor). Este provedor realizará o desenvolvemento, configuración e parametrización para implementar a solución técnica que permita despregar o espazo de datos, practicamente como un servizo listo para o seu consumo. Para iso empregarase unha infraestrutura física de base, sobre a que engadir compoñentes tecnolóxicos que habiliten unha adecuada xestión das identidades dos participantes, así como todas aqueloutras funcionalidades que caractericen ao espazo de datos en cuestión (e que tipicamente seguirán unha arquitectura de referencia).

O provedor fará, por tanto, un emprego preciso de diferentes tecnoloxías habilitadoras do goberno e xestión do espazo de datos, desde o despregamento de tecnoloxías de privacidade aumentada (privacy-enhancing technologies) con que garantir o adecuado tratamento da información protexida, ata ferramentas con que automatizar o cumprimento contractual e garantir a soberanía.

É importante indicar que esta figura do "provedor tecnolóxico do espazo de datos" non coincide coa do provedor de servizos de tecnoloxías de datos dentro do propio espazo xa operativo. O primeiro desprega e opera as tecnoloxías necesarias para dar forma ao ecosistema, dentro do cal opera o segundo, ofertando solucións ad-hoc (que en calquera caso podería incluír á primeira organización, segundo permitan os regulamentos de competencia do sector en que opera o espazo de datos, así como a súa gobernación concreta).

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

 

  • Información e datos do sector público