accesskey_mod_content

Per què espais de dades?

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

08 febrer 2024

L'espai de dades es configura com el escenari ideal per desplegar diverses tecnologies avançades amb que fer una exploració eficient de conjunts de dades, convertint-los en informació.

Un espai de dades(Obre en nova finestra)  (en anglès, dataspace) és el lloc de generació de valor al voltant de la dada mitjançant la seva compartició voluntària en un entorn de sobirania, confiança i seguretat. L'espai de dades permet fixar qui accedeix a quina dada i en quines condicions, possibilitant d'aquesta forma desplegar diferents casos d'ús que satisfacin diverses necessitats de negoci. L'espai de dades funciona com un entorn obert i heterogeni de proveïdors i consumidors de productes de dades, sense actors dominants i sense barreres d'entrada i sortida desproporcionades.

L'espai de dades és el lloc de la generació sostenible de valor al voltant de la dada, catalitzador de la innovació i el creixement empresarial, permetent identificar oportunitats de mercat, anticipar tendències, prendre decisions millor informades, augmentar l'eficiència operativa, desenvolupar productes i serveis transformadors, o personalitzar les experiències dels clients.

Dins del concepte d'espai de dades, i més enllà d'un intercanvi bilateral d'informació, tenen cabuda tant els entorns centralitzats d'aglutinació d'informació i generació de serveis de valor afegit, amb o sense contraprestació econòmica, com els entorns més innovadors de compartició de dades (típicament federats i distribuïts). Els primers poden veure's com a peces fonamentals de la construcció dels segons, havent de, en tot cas, cercar la interoperabilitat total de les solucions desplegades i la seva futura escalabilitat.

L'espai de dades es configura com el  escenariideal per desplegar diverses tecnologies avançades amb que fer una exploració eficient de conjunts de dades, convertint-los en informació. Així, es genera un ambient propici per a la innovació i l'optimització de processos, donant lloc a un panorama en el qual la informació es converteix en un recurs estratègic per al creixement i la presa de decisions fonamentades. L'espai de dades habilita l'ús d'eines avançades d'analítica (business intelligence, big data, machine learning, deep learning, etc.), d'algorismes generatius ( LLM , GPT ), d'automatització de processos ( RPA ), i/ o tècniques avançades de preservació d'informació ( DLTs ).

En la pràctica, un proveïdor de dades (formalment incorporat al corresponent espai de dades) farà accessibles els seus productes de dades a través d'un catàleg, gestionat d'acord amb les indicacions del promotor de l'espai. Quan un partícip desitgi accedir a un producte, cercarà si aquesta informació es troba disponible, estudiant les seves condicions d'accés i ús, així com la idoneïtat de la seva semàntica i vocabulari. Si les característiques detallades en el mateix satisfan les seves expectatives, establirà l'oportuna negociació i procedirà a fixar una transferència efectiva entre proveïdor i consumidor, d'acord amb les condicions tècniques explicitades a l'oportú catàleg.

Què ofereix l'espai de dades a cada tipus de participant?

En un espai de dades trobem quatre tipus de participants:

1) Promotor de l'espai de dades:

És el impulsor de l'entorn de compartició i explotació, i per això es farà responsable del seu govern i gestió (podent delegar algunes parts operatives). Serà, per tant, garant de la generació de comunitat entorn de/entorn de l'espai de dades, articulant diferents models de negoci i cercant i atraient nous participants, dinamitzant d'aquesta forma la innovació i el desenvolupament de nous serveis de valor afegit.

Dins de l'espai de dades poden generar-se diferents models de negoci. Aquests inclouen:

  • La monetización de dades de forma bilateral.
  • Els mercats com a punt d'encontre entre proveïdors i consumidors.
  • La comercialització de productes o serveis de programari per a l'anàlisi i explotació de dades.
  • La facilitació de solucions tecnologies per intervenir la identificació de participants o l'intercanvi entre ells.
  • El desenvolupament de plataformes industrials integradores de la cadena de valor.
  • La posada en obert de les dades altruistamente.

Imatge querepresenta com les metadades i les dades flueixen a través de serveis d'intermediació entre proveïdors i consumidors de dades

2) Proveïdors de conjunts i serveis de dades:

Ofereixen productes (tant conjunts com a serveis) de dades dins del contorn de drets i obligacions definit pel promotor de l'espai de dades.

Gràcies a la ciberseguretat i les capacitats de sobirania aportades pel mateix, es disminueixen les barreres i riscos lligats a la compartició, facilitant d'aquesta manera la generació de valor i la tornada de la inversió que suposa la disponibilización de recursos. Així mateix, les incerteses tecnològiques lligades al desplegament d'innovadors models de negoci es veuen parcialment mitigades gràcies a l'ocupació de marcs i solucions estàndard (facilitades per l'especificador i el proveïdor tecnològic, respectivament).

Els proveïdors de conjunts i serveis de dades poden optar per diferents models de generació d'ingressos, tals com:

  • Disposar el lliure accés a les dades, cercant així generar un volum de tráfico alt amb que atreure a patrocinadors o anunciants.
  • Desplegar un tipus d'accés  freemiun  gratuït per a dades i serveis concrets, però amb cost per a aquells específics o de major qualitat.
  • Establir acords de llicenciament temporal o continu.
  • Definir sistemes de costos dinàmics vinculats a la demanda puntual o complexitat de l'accés.
  • Desplegar un sistema d'intercanvi col·laboratiu on l'accés a dades alienes es vincula a compartir els propis (model  quid-pro-quo ).

3) Consumidors de conjunts i serveis de dades:

Consumeixen productes de dades dins del contorn de drets i obligacions definit pel promotor de l'espai de dades.

Els permet beneficiar-se en incorporar al seu sistema el valor de la dada aliena (de diferents proveïdors) a través de la seva consolidació o conjugació amb la dada pròpia. La informació i el coneixement generat des d'aquesta dada compartida permet solucionar problemàtiques de negoci que de forma individual serien inabordables, aportant valor al negoci propi.

La proposta de valor del consumidor de dades pot passar per:

  • Actuacions en nom propi, per a consum i benefici personal.
  • Exercint el rol d'intermediari de dades, connectant a organitzacions amb menys recursos o maduresa, i oferint així confiança.
  • Desplegant un rol de reutilitzador, que sobre l'espai de dades és capaç de generar serveis de valor afegit reelaborando la informació proporcionada.

Precisament en el sentit de la mitigació de riscos i l'aportació de confiança, l'ús de solucions estàndard (facilitades pel proveïdor tecnològic de l'espai de dades, que veurem a continuació) serveix per assegurar els nivells de servei (business continuity) i la reducció de riscos tecnològics, així com per evitar el registre en múltiples plataformes o la gestió de complexos i diversos processos d'autorització i accés.

4) Proveïdor tecnològic:

És l'encarregat de integrar i operar la solució tècnica que permeti el desplegament de la infraestructura de l'espai de dades (per encàrrec, sota el govern i gestió del promotor). Aquest proveïdor realitzarà el desenvolupament, configuració i parametrització per implementar la solució tècnica que permeti desplegar l'espai de dades, pràcticament com un servei llest per al seu consum. Per a això s'emprarà una infraestructura física de base, sobre la qual afegir components tecnològics que habilitin una adequada gestió de les identitats dels participants, així com totes aquelles altres funcionalitats que caracteritzin a l'espai de dades en qüestió (i que típicament seguiran una arquitectura de referència).

El proveïdor farà, per tant, una ocupació precisa de diferents tecnologies habilitadores del govern i gestió de l'espai de dades, des del desplegament de tecnologies de privadesa augmentada (privacy-enhancing technologies) amb que garantir l'adequat tractament de la informació protegida, fins a eines amb que automatitzar el compliment contractual i garantir la sobirania.

És important indicar que aquesta figura del "proveïdor tecnològic de l'espai de dades" no coincideix amb la del proveïdor de serveis de tecnologies de dades dins del propi espai ja operatiu. El primer desplega i opera les tecnologies necessàries per donar forma a l'ecosistema, dins del com opera el segon, oferint solucions ad-hoc (que en qualsevol cas podria incloure a la primera organització, segons permetin els reglaments de competència del sector en què opera l'espai de dades, així com la seva governança concreta).

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

 

  • Informació i dades del sector públic