El sector público no debe verse únicamente como un gran proveedor de datos abiertos, sino también como uno de los principales y primeros usuarios en cualquier proyecto de apertura de datos gubernamentales. Según el informe de casos d'èxit i millors pràctiques de reutilització de la informació del sector públic , s'ha estimat que quasi el 60% de les empreses infomediarias tenen com a clients a les pròpies administració públiques.
Aconseguir una administració pública àgil i eficient és clau per al seu correcte funcionament. Les dades obertes poden proporcionar millores en l'eficiència i efectivitat de l'administració de diferents maneres.
D'altra banda, l'obertura d'una quantitat creixent de dades està possibilitant també la aplicació d'idees i pràctiques noves i innovadores en l'àmbit de la gestió pública, com per exemple:
- Permetent que la pròpia administració o terceres parts puguen utilitzar les dades per a desenvolupar nous servicis innovadors o millorar l'eficiència dels servicis públics ja existents a través de solucions complementàries o alternatives.
- Identificant patrons a través de l'anàlisi de les dades que servisquen per a prendre les decisions més adequades i millor informades.
- Animant a les administracions a prendre un rol més actiu a l'hora de desenvolupar i implementar les polítiques públiques.
- Contribuint a l'increment de la qualitat de les dades, en poder beneficiar-se de les millores proposades per els reutilisadors dels mateixos.
Finalment, gràcies també a l'obertura de dades s'estan obtenint millores significatives en la transparència i la rendició de comptes de les administracions, així com incrementant les possibilitats de participació dels ciutadans, mitjançant accions com:
- Facilitant la creació d'aplicacions i plataformes que permeten als ciutadans informar directament sobre la seua experiència amb els servicis públics, proporcionant així un valuós feedback a les administracions.
- Permetent un millor seguiment i coneixement de les accions i decisions de govern en el dia a dia, gràcies a una major disponibilitat d'informació i una millor accessibilitat a la mateixa.
- Mejorando la participación activa y el compromiso de los ciudadanos con las políticas públicas gracias a una mejor comprensión y entendimiento de las mismas.
- Contribuint a recuperar la confiança de la ciutadania en les administracions públiques i els seus governs.
En definitiva, les dades obertes estan sent utilitzats no ja només per la societat en el seu conjunt per a participar activament en els seus governs i influenciar la forma en la qual s'implementen els servicis públics, sinó que també estan sent utilitzats per les pròpies administracions per a retroalimentar-se, reflexionar, col·laborar, comprendre, aprendre i poder així començar una nova era de polítiques dirigides per les dades.