accesskey_mod_content

El valor de les dades obertes per a les administracions públiques

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

03 maig 2017

Les dades obertes poden beneficiar directament a les administracions de múltiples formes, contribuint a optimitzar l'ús dels recursos disponibles en el govern i millorar els servicis públics, fomentant la innovació i incrementant la transparència i la participació activa dels ciutadans.

El sector público no debe verse únicamente como un gran proveedor de datos abiertos, sino también como uno de los principales y primeros usuarios en cualquier proyecto de apertura de datos gubernamentales. Según el  informe de casos d'èxit i millors pràctiques de reutilització de la informació del sector públic(Obri en nova finestra) , s'ha estimat que quasi el 60% de les empreses infomediarias tenen com a clients a les pròpies administració públiques.

Aconseguir una administració pública àgil i eficient és clau per al seu correcte funcionament. Les dades obertes poden proporcionar millores en l'eficiència i efectivitat de l'administració de diferents maneres.

D'altra banda, l'obertura d'una quantitat creixent de dades està possibilitant també la aplicació d'idees i pràctiques noves i innovadores en l'àmbit de la gestió pública, com per exemple:

  • Permetent que la pròpia administració o terceres parts puguen utilitzar les dades per a desenvolupar nous servicis innovadors o millorar l'eficiència dels servicis públics ja existents a través de solucions complementàries o alternatives.
  • Identificant patrons a través de l'anàlisi de les dades que servisquen per a prendre les decisions més adequades i millor informades.
  • Animant a les administracions a prendre un rol més actiu a l'hora de desenvolupar i implementar les polítiques públiques.
  • Contribuint a l'increment de la qualitat de les dades, en poder beneficiar-se de les millores proposades per els reutilisadors dels mateixos.

Finalment, gràcies també a l'obertura de dades s'estan obtenint millores significatives en la transparència i la rendició de comptes de les administracions, així com incrementant les possibilitats de participació dels ciutadans, mitjançant accions com:

  • Facilitant la creació d'aplicacions i plataformes que permeten als ciutadans informar directament sobre la seua experiència amb els servicis públics, proporcionant així un valuós feedback a les administracions.
  • Permetent un millor seguiment i coneixement de les accions i decisions de govern en el dia a dia, gràcies a una major disponibilitat d'informació i una millor accessibilitat a la mateixa.
  • Mejorando la participación activa y el compromiso de los ciudadanos con las políticas públicas gracias a una mejor comprensión y entendimiento de las mismas.
  • Contribuint a recuperar la confiança de la ciutadania en les administracions públiques i els seus governs.

En definitiva, les dades obertes estan sent utilitzats no ja només per la societat en el seu conjunt per a participar activament en els seus governs i influenciar la forma en la qual s'implementen els servicis públics, sinó que també estan sent utilitzats per les pròpies administracions per a retroalimentar-se, reflexionar, col·laborar, comprendre, aprendre i poder així començar una nova era de polítiques dirigides per les dades.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Ciutadà
  • Govern obert, Informes i Estudis