accesskey_mod_content

El Govern aprova el Projecte de Llei d'Eficiència Digital del Servici Públic de Justícia

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

20 juliol 2022

Establix un marc jurídic d'avantguarda per a promoure i facilitar l'avanç en la transformació digital de la Justícia, regulant els servicis digitals accessibles al ciutadà, reforçant la seguretat jurídica en l'àmbit digital i orientant a la dada els sistemes de Justícia.

El Govern ha aprovat, en Consell de Ministres, el Projecte de Llei d'Eficiència Digital del Servici Públic de Justícia, que el seu objectiu fonamental és donar cobertura jurídica i regular la transformació digital del servici públic de Justícia.

Este projecte establix un marc jurídic d'avantguarda per a promoure i facilitar l'avanç en la transformació digital de la Justícia, regulant els servicis digitals accessibles a la ciutadania, reforçant la seguretat jurídica en l'àmbit digital, impulsant la seua eficiència i orientant a la dada els sistemes de Justícia.

Al mateix temps, atén de forma prioritària a l'eliminació de qualsevol bretxa o desigualtat en l'accés a la Justícia, ja siga per raons de gènere, geogràfiques, culturals o de qualsevol altre tipus, per a construir una Administració de Justícia accessible i integradora, millorant la cohesió social, territorial i digital.

Este projecte de llei és un dels pilars legislatius del pla Justícia 2030, juntament amb les altres dos lleis d'eficiència processal i organitzativa, actualment ja en tràmit parlamentari. Des de març de 2020 fins a juny d'enguany, gràcies a la digitalització de la Justícia, impulsada arran de la pandèmia, s'han produït més de 920.000 actuacions processals no presencials -entre juís telemàtics i altres tipus d'actuacions-, la qual cosa ha suposat un estalvi benvolgut en desplaçaments de més de 19 milions d'euros i s'ha evitat l'emissió de 9.124 tones de CO2, equivalent a 1.382 voltes al món.

Cogobernanza

La necessitat d'adaptar-se a la nova realitat tecnològica del segle XXI és compartida pel Ministeri de Justícia i les comunitats autònomes (CCAA) amb competències transferides en matèria de Justícia. Este model de coordinació i decisió basat en la cogobernanza suposa també un impuls a les funcions d'organismes com el Comité Tècnic Estatal de l'Administració Judicial Electrònica (CTEAJE) o la creació d'uns altres com el Consell Consultiu de la Transformació Digital de l'Administració de Justícia, on es podran integrar altres col·lectius i organitzacions, fins i tot del sector privat.

Generalització de mitjans electrònics

El projecte de llei generalitza l'ús de mitjans electrònics per a relacionar-se amb l'Administració de Justícia, potenciant el ja existent Punt d'Accés General de l'Administració de la Justícia, així com de les seus judicials electròniques. Al costat d'estos mitjans d'accés, s'incorpora un sistema únic i personalitzat d'identificació segura que permet accedir amb garanties a la Carpeta de Justícia, i que possibilitarà a cada persona consultar els seus assumptes, els seus expedients, els seus actes de comunicació i demanar cita prèvia.

La nova llei regularà els sistemes d'identificació i la firma digital electrònica, a més de la regulació del sistema Cl@ve Justícia, per a la identificació i firma no criptogràfica en les actuacions i procediments judicial per videoconferència; així com la millora en les prestacions dels servicis notarials i registrals sense necessitat de presència física.

Es conferix, també, un marc adequat perquè tots els professionals i el personal al servici de l'Administració de Justícia puguen exercir les seues funcions mitjançant teletreball i treball deslocalizado.

Un altre dels aspectes essencials d'este projecte de llei és el de garantir la plena seguretat jurídica en la inmediación digital. Amb eixa fi, es regulen els denominats punts d'accés segurs, així com els llocs segurs. 

Orientació a la dada

La llei enfortirà la interoperabilitat dels sistemes existents mitjançant l'intercanvi i la transmissió de documents electrònics entre òrgans judicials o fiscals. En este sentit, contempla la potenciació de l'Expedient Judicial Electrònic, introduint un canvi de paradigma, pel qual es passa de l'orientació al document a l'orientació a la dada. Atenent a la importància cabdal de les dades en la nostra societat digital, s'aposta per la seua ocupació racional, incorporant en l'Administració de Justícia el concepte de dada oberta.

Eixa orientació a la dada permetrà actuacions automatitzades, proactives i assistides, encara que sempre amb el respecte ple a les lleis processals i baix criteris legals objectius i públics, atenent a la importància que té per a la societat obtindre resolucions judicials en un termini raonable.

D'igual forma, la preferència per les comunicacions judicials telemàtiques, sempre en condicions de plena seguretat jurídica, tindrà similar orientació a la dada, preveient-se mecanismes per a la transmissió de comunicacions massives.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

Presentació de la Llei d'Eficiència Digital del Servici Públic de Justícia (PPTX, 3.56MB)(Obri en nova finestra)

  • Servicis electrònics
  • Informació i dades del sector públic