L'Observatori Marco Observatori Marco d'Interoperabilitat de la Localització (LIFO) es un observatorio específico de un dominio relacionado con la interoperabilidad de la ubicación. Proporciona una herramienta para supervisar, evaluar e informar sobre la situación de la interoperabilidad de la ubicación en los servicios públicos políticos y digitales de los Estados miembros de la UE y otros países que aplican INSPIRI .
El present informe sobre l'estat de la situació ofereix una visió general de la informació recopilada sobre la interoperabilitat de la ubicació de 23 països participants en 2020 (Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Xipre, República Txeca, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Irlanda, Itàlia, Lituània, Noruega, Països Baixos, Polònia, Portugal, República Txeca, Suècia i Suïssa).
Els països participants s'han centrat en el desenvolupament estratègic de la interoperabilitat de la ubicació (Alineació de polítiques i estratègies) mitjançant l'aplicació de estratègies d'informació sobre localització que, en certa mesura, estan alineades amb les seves estratègies digitals i, més en general, amb el context polític pertinent de la UE. La majoria de les dades de localització estan disponibles gratuïtament sota llicència oberta (sense restriccions o amb restriccions mínimes). En la majoria dels països, l'ús al govern digital de conjunts de dades i serveis de localització autoritzats està establert per legislació o acords vinculants. La majoria de les organitzacions estan completament preparades i conscients dels aspectes de privadesa de la ubicació. La ubicació és la base de l'elaboració de polítiques en un bon nombre d'àmbits polítics. La contractació pública d'informació i serveis de localització es refereix més o menys específicament a algun tipus de norma pertinent per identificar correctament els components adquirits i indicar on encaixen en una arquitectura global de la infraestructura de dades espacials (SDI).
Les IDS sustenten en bona mesura els serveis digitals intergovernamentals (àmbit de interès per a la integració dels governs digitals). Els conjunts de dades i els serveis conformes amb la Directiva INSPIRI s'utilitzen per als serveis digitals transfronterers, però no per als serveis digitals nacionals transfronterers, en els quals s'utilitzen més dades i serveis de les IDS nacionals (o fins i tot SDI sectorials). El sector públic SDI també és explotat de vegades per agents no governamentals per desenvolupar i lliurar els seus productes i serveis. En general, la informació sobre la ubicació s'utilitza per desenvolupar i prestar serveis públics digitals, però sovint de manera bàsica i no innovadora.
Los resultados en la esfera prioritaria de normalización y reutilización confirman que todos los países participantes utilizan sistemáticamente normas para elaborar un enfoque global para la modelización, el intercambio y el intercambio de datos espaciales a fin de facilitar la integración en los servicios públicos digitales. Se promueve la reutilización de soluciones genéricas y de datos auténticos. Sin embargo, en varios países solo se han implantado unos pocos registros de datos auténticos. Las normas arquitectónicas y, sobre todo, las normas de calidad de los datos son menos maduras que las otras prácticas en este ámbito de interés.
En el àmbit de atenció al rendiment de les inversions, els bons resultats obtinguts confirmen l'atenció prestada a la sostenibilitat de les inversions en la IDS. Se subratllen els avantatges d'explotar la informació sobre la ubicació i es facilita de diverses maneres l'ús de la informació del sector públic. No obstant això, l'avaluació de l'eficiència i l'eficàcia dels serveis digitals habilitats per a la localització ha de considerar-se més detingudament per orientar les inversions necessàries.
Por último, el ámbito de interés de la gobernanza, las asociaciones y las capacidades es el más débil de los cinco. El fomento de la capacidad y la sensibilización siguen basándose en un catálogo limitado de opciones bastante tradicionales. Las asociaciones con organizaciones transfronterizas y con el sector privado son raras, aunque se adoptan con mayor frecuencia entre organizaciones públicas de los países participantes. Las organizaciones que coordinan respectivamente la IDS y el gobierno digital de cada país colaboran de manera razonable en la toma de decisiones sobre el papel de la IDS en el gobierno digital, pero otras partes interesadas pertinentes solo participan en una medida limitada.
L'índex mitjà europeu de LIFO, que resumeix l'aplicació general del Pla del VA SER i, per tant, mesura la maduresa de la interoperabilitat de la ubicació, ha passat de 0,54 en 2019 a 0,55 en 2020 per a tot el grup de 23 països participants, i a 0,60 per al subconjunt de 10 països que han participat en tots dos anys.
Els països participants en tots dos anys han millorat la seva posició en les cinc esferes prioritàries. Les millores van des de bastants considerables en l'àmbit de l'Alineació de Polítiques i Estratègies fins a sol marginals en l'àmbit de la Integració del Govern Digital, però la diferència general és significativa, tenint també en compte les altres tres àrees prioritàries.
En cuanto al grupo completo de participantes de 2020, la tendencia al alza ha sido menos pronunciada: todavía se han registrado mejoras en la Alineación de Políticas y Estrategias y, en menor medida, en las áreas prioritarias de Integración del Gobierno Digital, pero las otras tres áreas se han mantenido en casi las mismas puntuaciones que en 2019. Esto significa que, en promedio, los avances registrados en los 10 países participantes en ambos años se han visto compensados por las puntuaciones medias más bajas de los nuevos países participantes.