L'Observatori Marco Observatori Marco d'Interoperabilitat de la Localització (LIFO) és un observatori específic d'un domini relacionat amb la interoperabilitat de la ubicació. Proporciona una eina per supervisar, avaluar i informar sobre la situació de la interoperabilitat de la ubicació en els serveis públics polítics i digitals de els Estats membres de la UE i altres països que apliquen INSPIRI .
El present informe sobre l'estat de la situació ofereix una visió general de la informació recopilada sobre la interoperabilitat de la ubicació de 23 països participants en 2020 (Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Xipre, República Txeca, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Irlanda, Itàlia, Lituània, Noruega, Països Baixos, Polònia, Portugal, República Txeca, Suècia i Suïssa).
Els països participants s'han centrat en el desenvolupament estratègic de la interoperabilitat de la ubicació (Alineació de polítiques i estratègies) mitjançant l'aplicació de estratègies d'informació sobre localització que, en certa mesura, estan alineades amb les seves estratègies digitals i, més en general, amb el context polític pertinent de la UE. La majoria de les dades de localització estan disponibles gratuïtament sota llicència oberta (sense restriccions o amb restriccions mínimes). En la majoria dels països, l'ús al govern digital de conjunts de dades i serveis de localització autoritzats està establert per legislació o acords vinculants. La majoria de les organitzacions estan completament preparades i conscients dels aspectes de privadesa de la ubicació. La ubicació és la base de l'elaboració de polítiques en un bon nombre d'àmbits polítics. La contractació pública d'informació i serveis de localització es refereix més o menys específicament a algun tipus de norma pertinent per identificar correctament els components adquirits i indicar on encaixen en una arquitectura global de la infraestructura de dades espacials (SDI).
Les IDS sustenten en bona mesura els serveis digitals intergovernamentals (àmbit de interès per a la integració dels governs digitals). Els conjunts de dades i els serveis conformes amb la Directiva INSPIRI s'utilitzen per als serveis digitals transfronterers, però no per als serveis digitals nacionals transfronterers, en els quals s'utilitzen més dades i serveis de les IDS nacionals (o fins i tot SDI sectorials). El sector públic SDI també és explotat de vegades per agents no governamentals per desenvolupar i lliurar els seus productes i serveis. En general, la informació sobre la ubicació s'utilitza per desenvolupar i prestar serveis públics digitals, però sovint de manera bàsica i no innovadora.
Els resultats en la esfera prioritària de normalització i reutilització confirmen que tots els països participants utilitzen sistemàticament normes per elaborar un enfocament global per a la modelització, l'intercanvi i l'intercanvi de dades espacials a fi de facilitar la integració en els serveis públics digitals. Es promou la reutilització de solucions genèriques i de dades autèntiques. No obstant això, a diversos països solament s'han implantat uns pocs registres de dades autèntiques. Les normes arquitectòniques i, sobretot, les normes de qualitat de les dades són menys madures que les altres pràctiques en aquest àmbit d'interès.
En el àmbit de atenció al rendiment de les inversions, els bons resultats obtinguts confirmen l'atenció prestada a la sostenibilitat de les inversions en la IDS. Se subratllen els avantatges d'explotar la informació sobre la ubicació i es facilita de diverses maneres l'ús de la informació del sector públic. No obstant això, l'avaluació de l'eficiència i l'eficàcia dels serveis digitals habilitats per a la localització ha de considerar-se més detingudament per orientar les inversions necessàries.
Finalment, l'àmbit de interès de la governança, les associacions i les capacitats és el més feble dels cinc. El foment de la capacitat i la sensibilització segueixen basant-se en un catàleg limitat d'opcions bastant tradicionals. Les associacions amb organitzacions transfrontereres i amb el sector privat són rares, encara que s'adopten amb major freqüència entre organitzacions públiques dels països participants. Les organitzacions que coordinen respectivament la IDS i el govern digital de cada país col·laboren de manera raonable en la presa de decisions sobre el paper de la IDS al govern digital, però altres parts interessades pertinents solament participen en una mesura limitada.
L'índex mitjà europeu de LIFO, que resumeix l'aplicació general del Pla del VA SER i, per tant, mesura la maduresa de la interoperabilitat de la ubicació, ha passat de 0,54 en 2019 a 0,55 en 2020 per a tot el grup de 23 països participants, i a 0,60 per al subconjunt de 10 països que han participat en tots dos anys.
Els països participants en tots dos anys han millorat la seva posició en les cinc esferes prioritàries. Les millores van des de bastants considerables en l'àmbit de l'Alineació de Polítiques i Estratègies fins a sol marginals en l'àmbit de la Integració del Govern Digital, però la diferència general és significativa, tenint també en compte les altres tres àrees prioritàries.
Quant al grup complet de participants de 2020, la tendència a l'alça ha estat menys pronunciada: encara s'han registrat millores en l'Alineació de Polítiques i Estratègies i, en menor mesura, a les àrees prioritàries d'Integració del Govern Digital, però les altres tres àrees s'han mantingut en gairebé les mateixes puntuacions que en 2019. Això significa que, en mitjana, els avanços registrats en els 10 països participants en tots dos anys s'han vist compensats per les puntuacions mitjanes més baixes dels nous països participants.