"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".
O informe " Measuring data demand within the public sector ” enmárcase dentro de unha serie de accións que data.europa.eu está a levar a cabo para fomentar a reutilización de datos por parte do sector público. Trátase dunha campaña dun ano de duración que incluirá diversos artigos e un webinar. A campaña culminará cun segundo informe onde se recollerán as conclusións observadas.
Este primeiro informe senta as bases dos temas a tratar, marcando 3 obxectivos:
- Aclarar a importancia das institucións públicas como reutilizadoras de datos.
- Identificar métodos e boas prácticas para avaliar a demanda das institucións públicas.
- Estimular o debate sobre a maneira máis apropiada de fomentar a reutilización de datos abertos por parte das institucións públicas.
En definitiva, quérese fomentar un sector público impulsado polos datos, que os recoñeza como un activo integral para a formulación de políticas, a prestación de servizos, a xestión e a innovación pública.
As vantaxes da reutilización de datos abertos por parte das institucións públicas
Tradicionalmente, no ecosistema de datos abertos, seguiuse un enfoque onde os roles estaban divididos: o sector público era o provedor de datos e o sector privado era o reutilizador. Con todo, esta situación está a cambiar e cada vez máis institucións son conscientes das vantaxes de aproveitar o potencial dos datos abertos.
O informe resalta como o OCDE identificou tres áreas nas que a reutilización de datos pode mellorar a eficacia das institucións públicas:
- Anticipar a gobernación. Os datos abertos axudan a predicir tendencias e patróns co fin de mitigar os riscos emerxentes e responder a crises en desenvolvemento. Un exemplo é o cadro de mando interactivo elaborado por o Eurostat con indicadores estatísticos, mensuais e trimestrais. Este cadro é utilizado por distintos países para o seguimento da recuperación económica e social ligada á pandemia de Covid-19.
- Deseño e prestación de políticas e servizos. Os datos abertos axudan a entender os problemas, involucrar á cidadanía e impulsar a formulación de políticas con base empírica. O informe pon o exemplo de as rexións do Mar Báltico , onde o uso transfronteirizo de datos gobernamentais abertos está a aplicarse á mellora dos servizos sociais.
- Xestión de rendemento. Os datos abertos tamén poden repercutir nunha maior produtividade do sector público, un uso máis eficiente dos recursos e unha mellor avaliación das políticas. Neste sentido, o portal de datos agroalimentarios da Comisión Europea , que integra datos de múltiples institucións europeas, facilita o cálculo de indicadores clave para a avaliación de políticas agrícolas en todos os países.
Os datos abertos, por tanto, axudan a que os servizos e políticas públicas sexan máis eficientes, pero tamén máis sustentables, inclusivos e de confianza, beneficiando a cidadáns e empresas. Con todo, a pesar destas vantaxes, atopámonos con que moitos datos das institucións públicas aínda non flúen libremente, senón que se atopan en silos. Faltan incentivos para compartir, pero tamén hai medo á perda de control, entre outros factores.
O informe indica que a solución pasa por ter en conta e medir a demanda de datos das institucións públicas. O feito de coñecer os beneficios que xera a apertura de determinados datos, fai que outras institucións tamén se animen á súa apertura e reutilización. Neste sentido, o informe destaca, entre outros, os esforzos de España, ao comprometerse coas comunidades de usuarios e supervisar a reutilización de datos públicos a través da Iniciativa Achega.
Os enfoques existentes para avaliar a demanda de datos das institucións públicas
Tras esta primeira parte centrada nos beneficios, o informe pasa a analizar os enfoques e indicadores que existen actualmente no panorama europeo para avaliar as necesidades das institucións públicas como reutilizadoras de datos, co fin de determinar cales son os métodos máis adecuados.
A revisión bibliográfica e a análise dos marcos de medición internacionais mostran que a medición da demanda non é habitual. Os enfoques e indicadores desenvolvidos polas institucións da UE e os Estados membros son escasos, e céntranse en fomentar a demanda dos datos que xa están dispoñibles, sen determinar o grao de reutilización real dos datos públicos dispoñibles nin o impacto que se consegue con eles. Ademais, habitualmente están centrados nos reutilizadores en xeral e en colectivos como empresas, xornalistas, sociedade civil, etc., esquecéndose do sector público.
Entre os países máis avanzados na materia, o informe menciona a España, onde se adopta unha estratexia proactiva, a través de retos e hackathons, eventos de cocreación, sesións informativas e formacións periódicas.
Á hora de medir o impacto, recoméndase combinar métodos cuantitativos e cualitativos , por exemplo:
- Analizar as direccións IP e as estatísticas webs.
- Implementar técnicas de rastrexo web (por exemplo, APIs de procura) para identificar mencións á reutilización de datos abertos.
- Análises cuantitativas de os Tweets que mencionan datos abertos.
- Realización de cuestionarios en liña e entrevistas con reutilizadores.
- Uso de formularios de contacto para que os usuarios poidan compartir casos de uso ou sistemas de valoración para que poidan puntuar os datasets.
En España, bastantes iniciativas xa puxeron en marcha estes mecanismos, xunto con outros adicionais.
O informe tamén repasa algúns índices e informes internacionais en procura de indicadores que midan a demanda. Moitos, como o Global Open Data Index , o Open Data Barometer ou o Open Data Inventory (ODIN) , céntranse na provisión de datos e non inclúen ningún indicador para calcular a demanda de datos abertos por parte das institucións públicas ou dentro delas. Con todo, aquí tamén a situación está a cambiar e atopamos outros informes como o European Open Data Maturity Assessment ou o Open Data Readiness Assessment (ODRA) que si inclúen este tipo de métrica. Tamén o futuro Global Data Barometer , elaborado pola iniciativa latinoamericana de datos abertos ILDA e a Rede de Datos para o Desenvolvemento (Data for Development Network), incluirá indicadores da demanda como parte do estudo
Neste sentido, o informe inclúe no anexo dúas táboas, unha con a visión xeral dos marcos examinados e outro que agrupa os indicadores incluídos nos este marcos que poden ser aproveitados para analizar a demanda de datos abertos das institucións públicas.
Próximos pasos
O documento finaliza con unha lista de cuestións crave xurdidas da investigación, que se utilizarán para impulsar un debate entre as partes interesadas sobre métodos e indicadores adecuados para medir a demanda de datos das institucións públicas, no contexto do portal data.europa.eu. Algúns exemplos destas preguntas son: cales son as actividades adecuadas para atraer aos reutilizadores do sector público ou como poden aproveitarse as métricas automatizadas para medir a demanda de datos das institucións públicas.
O vindeiro martes 29 de marzo terá lugar un webinar onde se abordará este informe. Relatores de distintos organismos explicarán como eles se relacionan cos reutilizadores de datos das institucións públicas, miden a súa demanda e incorporan os datos ás súas políticas de datos abertos. Podes inscribirche en esta ligazón .
Fonte orixinal da noticia
- Información e datos do sector público