En la sessió del Pleno del Congreso de los Diputados celebrada el día 2 de diciembre de 2021 se ha convalidado el Real Decreto-ley 24/2021, de transposición de varias directivas de la Unión Europea , entre la qual es troba la Directiva (UE) 2019/1024 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic. Amb aquesta nova regulació s'ha procedit a modificar les previsions de la Llei 37/2007, sobre reutilització de la informació del sector públic .
El contenido de la nueva regulación legal se centra sustancialmente a la incorporación de las previsions de la Directiva de 2019 al text de la Llei espanyola de 2017, si bé és necessari tenir en compte que aquells preceptes de la mateixa que poguessin aplicar-se directament ja es trobaven vigents des de la finalització del termini per a la seva transposició al juliol de 2021. No obstant això, al marge d'actualitzar algunes referències legals ja desfasades -en concret en matèria de protecció de dades personals, règim jurídic del sector públic i procediment administratiu-, en ocasió de la transposició s'han afegit algunes novetats rellevants que van més enllà de la mera adaptació de la regulació europea. Així:
-
Des del punt de vista del seu àmbit subjectiu, la legislació serà aplicable a totes les entitats a les quals, segons els termes previstos en la seva normativa reguladora, els resulti d'aplicació la normativa reguladora del procediment administratiu comú . Est seria el cas, per exemple, de les entitats de dret privat vinculades o dependents de les Administracions Pública quan exerceixin potestats administratives.
-
S'exclou expressament de la regulació legal la reutilització dels documents l'accés dels quals estigui exclòs o limitat per motius de protecció d'informació sensible sobre infraestructures crítiques.
-
Pel que es refereix a les dades d'alt valor, al costat dels establerts per la Comissió Europea (és a dir, geoespacial, observació de la Terra i medi ambient, meteorologia, estadística, societats i propietat de societats, així com mobilitat), també es podran especificar altres conjunts de dades addicionals per part del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, en concret a través de la selecció i actualització que dugui a terme la Divisió Oficina de la Dada amb la col·laboració dels actors interessats, tant públics com a privats. Referent a això és important recordar que, amb caràcter general, aquestes dades estaran disponibles gratuïtament, seran llegibles per màquina, se subministraran a través de API i, quan escaigui, es proporcionaran en forma de descàrrega massiva.
-
Quan la posada a la disposició de forma gratuïta de les dades d'alt valor pugui tenir un impacte substancial al pressupost d'organismes i entitats de dret públic que hagin d'obtenir ingressos per finançar la seva activitat de servei públic, serà l'Administració Pública a la qual estiguin vinculats, o de la qual depenguin, la competent per eximir-los d'aquesta obligació. En conseqüència, tals organismes i entitats no podrien adoptar aquesta decisió per si mateixos.
-
El alcance del catálogo de información pública reutilizable se proyecta -al menos potencialmente- más allá del ámbito de la Administración General del Estado y sus organismos públicos, de manera que se exige al resto de entidades que decidan crear sus propios catálogos que sean interoperables con el nacional. Se trata de un instrumento cuya relevancia práctica se refuerza por cuanto, a través del mismo, se informará de los derechos previstos legalmente en materia de reutilización, se ofrecerán sistemas de ayuda y se pondrán a disposición los conjuntos de datos en formatos accesibles, fáciles de localizar y reutilizables.
-
Quant a la submissió a les normes legals sobre procediment de tramitació de sol·licituds de reutilització, les societats mercantils, centres d'ensenyament, organismes de recerca o entitats que realitzin activitats de recerca quedaran exempts.
-
Des de la perspectiva organitzativa, s'estableix l'obligació que cada entitat designi una unitat responsable de garantir la posada a la disposició de la seva informació. Entre les funcions que correspondran a aquestes unitats es trobes les relatives a la coordinació d'activitats de reutilització amb les polítiques existents en matèria de publicacions, informació administrativa i Administració electrònica; facilitar informació sobre quins òrgans són els competents en cada àmbit; promoure l'actualització i la posada a la disposició de la informació en formats adequats; així com l'impuls d'activitats de conscienciació i formació.
En tot cas, en la citada sessió parlamentària es va decidir unànimement procedir a la tramitació de la iniciativa com a projecte de llei per la via d'urgència, una de les possibilitats previstes per l'article 86 de la Constitució a l'hora de convalidar els decrets-lleis. En conseqüència, haurà de procedir-se a la tramitació d'una iniciativa legislativa seguint les vies reglamentàries establertes per a aquest tipus de supòsits, la qual cosa permetrà que els diversos grups parlamentaris proposin esmenes que, en cas de ser aprovades, s'incorporarien al text definitiu de la legislació sobre reutilització de la informació del sector públic i les dades obertes.