Tres institucións líderes participan en a toma de decisións da UE . O Parlamento Europeo representa aos cidadáns da UE, o Consello da Unión Europea representa aos gobernos da UE e a Comisión Europea representa os intereses xerais da UE. O Consello da Unión Europea está formado por ministros de goberno de cada Estado membro da UE, que toman decisións sobre as leis da UE xunto co Parlamento Europeo, baseándose en propostas lexislativas presentadas pola Comisión Europea. A Presidencia do Consello rota cada 6 meses entre os gobernos da UE. España ocupou a Presidencia do Consello do 1 de xullo ao 31 de decembro de 2023. Durante este período, representantes de España facilitaron debates políticos e mediaron en iniciativas para lograr os mellores resultados para a UE e os seus cidadáns.
Para comprender a situación nos Estados membros da UE en varios temas políticos necesítanse datos. Os datos abertos son un recurso especialmente valioso para obter información sobre diversos temas relacionados co goberno, incluído o seguimento do progreso cara ao logro das prioridades políticas e económicas. Os conxuntos de datos dos portais nacionais poden enriquecer a nosa comprensión de como se están cumprindo a nivel nacional as ambicións de toda a UE. Co exemplo de España, esta historia de datos explora como os conxuntos de datos nacionais poden arroxar luz sobre diversos temas políticos e económicos. A análise céntrase no catro prioridades da Presidencia española: reindustrializar a UE para asegurar a súa autonomía estratéxica; impulsar a transición verde; promover unha maior xustiza social e económica; e reforzar a unidade europea
Reindustrializar a UE e garantir a súa autonomía estratéxica aberta
O compromiso de reindustrializar e garantir unha autonomía estratéxica aberta significa fomentar o desenvolvemento de industrias e tecnoloxías estratéxicas na UE, especialmente en áreas críticas como a enerxía, a saúde, as tecnoloxías dixitais e a alimentación. A reindustrialización consiste en diversificar as relacións comerciais, fortalecer as cadeas de subministración e atraer novas empresas e empregos á UE.
Pero, como é hoxe o panorama da industrialización nos Estados membros da UE? Os datos abertos permítennos achegarnos a países como España e entender a composición dos seus sectores económicos. Un indicador do desempeño económico é a produtividade, que calcula o valor agregado da empregada media. As empresas españolas dedicadas ás industrias extractivas, a industria química e farmacéutica e a cinematografía, a radio, a televisión e as telecomunicacións foron as máis produtivas en 2021 (Figura 1).
Os formuladores de políticas poderían aproveitar eses datos na súa toma de decisións de acordo con as prioridades estratéxicas. Por exemplo, sería máis impactante aumentar aínda máis a produtividade dos pioneiros, ou os obxectivos estratéxicos cumpriríanse mellor acelerando sectores con produtividade de nivel medio?
Figura 1: Produtividade en 2021 das empresas multinacionais españolas en varios sectores (fonte: data.europa.eu/Instituto Nacional de Estatística )
Avanzar na transición verde e a adaptación ambiental
A Presidencia española presenta frear o cambio climático e a degradación ambiental non só como unha obriga legal e moral senón tamén como unha gran oportunidade. Ao presentar as prioridades, o presidente do Goberno español ha destacado que a UE podería converterse en líder mundial en produción de enerxías renovables se se anticipa e adáptase aos retos que expoñen o cambio climático e a degradación ambiental.
Entón, como lle vai a Europa nos seus obxectivos climáticos? Os datos abertos serven como recurso para monitorear, avaliar e guiar o progreso das iniciativas políticas. Se tomamos como exemplo os datos abertos de España, podemos entender os niveis históricos de emisións de gases de efecto invernadoiro do país. Na Figura 2 podemos ver que entre 2012 e 2022, o número de unidades de CO2 equivalente emitidas á atmosfera diminuíu en 6,37 toneladas por habitante, unha caída do 16 % nas emisións por persoa. A poboación aumentou só un 1 % durante este período. Isto significa que o aumento da poboación non aumentou as emisións de gases de efecto invernadoiro. Representadas en termos de toneladas de unidades equivalentes de CO2 por euro, as emisións de gases de efecto invernadoiro diminuíron un 24 % mentres que o produto interior bruto aumentou un 31 %. Isto significa que un maior crecemento económico non conduciu a maiores emisións de gases de efecto invernadoiro. Estes datos ofrecen unha visión dos avances de España na loita contra o cambio climático e mostran o seu compromiso para loitar contra o cambio climático reducindo progresivamente as emisións de CO2.
Figura 2: Emisiones totales de gases de efecto invernadero de unidades residentes per e por produto interior bruto en España (fonte: data.europa.eu/Instituto Nacional de Estatística )
Promoción dunha maior xustiza social e económica
Promover unha maior xustiza social e económica significa ir máis aló do crecemento do produto interno bruto para garantir que a riqueza xerada beneficie a todos os cidadáns e mellore as súas oportunidades e niveis de vida. Esta prioridade promove unha economía máis xusta, solidaria e competitiva. Para logralo, a Presidencia española avogou por estándares mínimos e comúns para a tributación corporativa na UE, loitar contra a evasión fiscal por parte das grandes multinacionais e traballar para ampliar os dereitos dos traballadores e apoiar aos grupos vulnerables. A ambición, por tanto, é crear unha sociedade máis inclusiva e equitativa para todos os cidadáns.
Los datos abiertos se pueden utilizar para monitorear y evaluar el impacto de las políticas destinadas a mejorar los niveles de vida y las oportunidades de los ciudadanos. Estos datos también pueden hacer que los gobiernos y otras organizaciones rindan cuentas de sus compromisos de crear una sociedad más equitativa, ofreciendo mayores oportunidades a todos los ciudadanos. Usando España como ejemplo, podemos examinar la representación de las mujeres en los gobiernos nacionales y locales a lo largo de los años para discernir algunos de los esfuerzos del país hacia la inclusión de género y la participación política equitativa (Figura 3). En la última década, la representación de las mujeres en el congreso nacional aumentou do 36 % en 2011 ao 43 % en 2021. A representación en o Senado nacional tamén aumentou durante este período, do 32 % ao 39 %. Obsérvanse aumentos similares ao longo do tempo a nivel rexional e local, como se pode ver na Figura 3 para os roles dos gobernos rexionais e os roles dos gobernos locais ocupados por mulleres. En xeral, podemos ver que as mulleres están representadas de maneira máis equitativa a nivel rexional, mentres que a representación nas alcaldías locais é a máis baixa.
Figura 3: Porcentaxe de escanos ocupados por mulleres nos parlamentos nacionais e gobernos locais de España (fonte: data.europa.eu/Instituto Nacional de Estatística )
Fortalecer a unidade europea
A Presidencia española considerou esencial garantir unha UE cohesiva e integrada para facer fronte aos desafíos actuais e maximizar o potencial colectivo da UE. Esta prioridade avoga por unha maior profundización do mercado interior, a competencia da banca e as unións dos mercados de capitais, e a consolidación de instrumentos comúns como os fondos NextGenerationEU , entre outras áreas de enfoque.
Instrumentos comúns como NextGenerationEU tamén demostran como a prioridade da unidade europea permite aos Estados membros avanzar cara a obxectivos conxuntos. Por exemplo, os Estados membros están a utilizar financiamento de o Mecanismo de Recuperación e Resiliencia (MRR), o instrumento central de NextGenerationEU, para implementar reformas e investimentos ambiciosos que fagan que as súas economías e sociedades sexan máis sustentables, resilientes e preparadas para as transicións verde e dixital (Figura 4). Os datos abertos permítennos descubrir os avances dos Estados membros na aceleración das transicións dixital e ecolóxica. Os Estados membros adoitan superar as contribucións de gasto previstas para os obxectivos climáticos e dixitais no marco do MRR. En termos de gasto dixital, Alemaña e Austria van á cabeza, asignando o 53 % e o 51 % do seu financiamento do MRR a obxectivos dixitais, moi por encima do obxectivo de polo menos o 20 %. Varios países están a utilizar o seu financiamento do FRR para acelerar os seus obxectivos climáticos. Bulgaria, Dinamarca, Estonia, Luxemburgo, Malta, Austria e Finlandia achegan máis do 50 % do seu financiamento ao gasto climático, superando o obxectivo do 37 %.
Figura 4: Gasto de la UE para obxectivos climáticos e dixitais do Mecanismo de Recuperación e Resiliencia (fonte: data.europa.eu/Directorate-Xeral for Economic and Financial Affairs )
Conclusión
A Presidencia española do Consello da Unión Europea destaca catro prioridades centrais: a reindustrialización, a transición verde, a equidade social e a unidade europea. Estas prioridades guiaron os esforzos políticos e económicos durante o semestre da presidencia de España. En apoio de tales esforzos, os datos abertos poden ofrecer coñecementos que axuden a elaborar políticas informadas, realizar un seguimento do progreso e impulsar á UE cara a un futuro máis resiliente e próspero. Por exemplo, os datos abertos sobre a composición dos sectores económicos poden informar as estratexias nacionais de reindustrialización. Os datos abertos sobre as emisións de carbono arroxan luz sobre os avances realizados para lograr a transición verde. As estatísticas demográficas revelan como evolucionou a representación no goberno. E os datos abertos sobre o gasto conxunto cara a obxectivos conxuntos mostran como a unidade pode xerar economías e sociedades máis sustentables e resilientes en todos os contextos nacionais. En xeral, os datos abertos proporcionan unha base sólida para unha sociedade baseada en datos.