Para entender a necesidade e utilidade do goberno do dato, debe terse en conta que, como premisa, toda organización debería partir dunha estratexia organizacional. Para ilustrar mellor o artigo consideremos o exemplo do concello dunha localidade imaxinaria chamada Vistabella. Supoñamos que a estratexia organizacional do Concello de Vistabella é maximizar a transparencia e calidade dos servizos públicos, reutilizando a información do servizo público .
Aplicación da especificación UNE 0077:2023 aos datos abertos
"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".
06 setembro 2023
A principal motivación de artigo é explicar como usar a especificación UNE 0077 de goberno do dato para establecer mecanismos aprobados e validados que dean soporte organizacional aos aspectos relacionados coa apertura e publicación de datos, para o seu posterior uso pola cidadanía e outras organizacións.
Para dar soporte a esta estratexia organizacional, o Concello de Vistabella necesita unha estratexia do dato, cuxo obxectivo principal é potenciar a publicación de datos abertos nos correspondentes portais de datos abertos e fomentar a súa reutilización para ofrecer aos seus veciños datos de calidade de maneira transparente e responsable. El alcalde do Concello de Vistabella debe lanzar un programa de goberno do dato que permita conseguir este obxectivo principal. Para iso, encarga a un grupo de traballo formado por técnicos especializados en datos aberto do Concello que aborden este programa. A este grupo de técnicos dótaselles da autoridade necesaria, dun orzamento e asígnaselles unha serie de responsabilidades.
Á hora de comezar, estes técnicos deciden seguir a aproximación a procesos proposta en UNE 0077, xa que lles proporciona unha guía adecuada para executar as accións necesarias de goberno do dato, identificando cales deben ser os resultados de proceso de cada un dos procesos, e como estes poden materializarse en determinados artefactos ou produtos de traballo.
Neste artigo explícase como os técnicos usaron os procesos da especificación UNE 0077 para conseguir o seu obxectivo. Do cinco procesos que se detallan na especificación, centrarémonos a modo de exemplo só en tres deles: o que describe como establecer a estratexia do dato, o que describe como establecer políticas e boas prácticas e o que describe como establecer estruturas organizativas.
Antes de comezar é preciso lembrar a estrutura que ten a descrición dos procesos nas diferentes especificacións UNE 0077 , UNE 0078 , e UNE 0079 . Todos os procesos están descritos mediante un propósito, unha listaxe dos resultados esperados do proceso (é dicir que se espera conseguir cando se executa o proceso), unha serie de tarefas que se poden seguir, e unha serie de artefactos ou produtos de traballo que son a manifestación dos resultados do proceso.
Proceso “Establecemento da estratexia do dato”
El grupo de técnicos del Ayuntamiento de Vistabella decidió seguir cada una de las tareas propuestas en la especificación UNE 0077 para este proceso. A continuación, se muestran algunos aspectos de la ejecución de dichas tareas:
- T1. Avaliar capacidades, desempeño e madurez do Concello para a publicación de datos abertos. Para iso, o grupo de traballo recompilou toda a información posible sobre as habilidades, competencias e experiencias en publicación de datos abertos que xa tiña o Concello de Vistabella; tamén recompilou información sobre as descargas que se fixeron ata agora de datos publicados, así como unha descrición dos propios datos e os diferentes formatos en que se publicaron. Tamén se analizou a contorna do Concello para coñecer a forma de traballo cos datos abertos. O produto de traballo xerado foi un Informe de avaliación das capacidades, desempeño e madurez de datos da organización.
- T2. Elaborar e comunicar a estratexia do dato. Dada a súa importancia, para elaborar a estratexia do dato, o grupo de traballo tomou como referencia o Plan de medidas de impulso da apertura e reutilización de datos abertos para moldear a estratexia do dato enunciada anteriormente sobre “potenciar a publicación de datos abertos nos correspondentes portais de datos abertos e fomentar a súa reutilización para ofrecer aos seus veciños datos de calidade de maneira transparente e responsable”. Ademais, é importante ter en conta que os proxectos de apertura de datos serán expostos para terminar formando parte dos servizos estruturais do Concello de Vistabella. Os produtos de traballo xerados serán: a estratexia do Dato propiamente adaptada e un plan de comunicación concreto da este estratexia.
- T3. Identificar que datos deben ser gobernados de acordo con a estratexia do dato. O Concello de Vistabella decidiu que vai publicar máis datos sobre os medios de transportes públicos urbanos e sobre a organización de eventos culturais do municipio, por tanto, estes son os datos que deben ser gobernados. Isto incluiría datos de distinta natureza: datos estatísticos, datos geoespaciales e algúns datos financeiros. Para iso proponse utilizar novamente o Plan de medidas de impulso da apertura e reutilización de datos abertos . O produto do traballo será unha listaxe dos datos que deben ser gobernados, e neste caso tamén publicados na plataforma. Máis adiante, pediráselles aos técnicos que cheguen a un acordo sobre o significado dos datos e que elixan os metadatos máis representativos para describir as diferentes características de negocio, técnicas e/ou operativas.
- T4. Elaborar a carteira (portfolio) de programas e proxectos de datos. Para conseguir o obxectivo específico da estratexia do dato, identifícanse unha serie de proxectos concretos relacionados entre si e determínase se son viables. O produto de traballo xerado mediante esta tarefa será unha carteira de proxectos que cubra estes obxectivos:
- Planificación, control e mellora de calidade de datos abertos
- Aseguramiento do cumprimento de estándares de seguridade
- Despregamento de mecanismos de control para a intermediación de datos
- Xestión da configuración dos datos publicados no portal
- T5. Monitorar o grao de cumprimento da estratexia do dato. Para iso, o grupo de traballo define unha serie de indicadores clave de rendemento que son medidos periodicamente para monitorar aspectos craves relacionados coa calidade dos datos abertos, co cumprimento de estándares de seguridade, co uso dos mecanismos de intermediación de datos e coa xestión de cambios aos datos publicados no portal. O produto de traballo xerado consta de informes periódicos sobre o seguimento da estratexia do dato.
Proceso de “Establecemento de políticas, boas prácticas e procedementos do dato”
A estratexia do dato instruméntase a través dunha serie de políticas, boas prácticas e procedementos. Para determinar estás políticas ou procedementos, pódese seguir o proceso de Establecemento de políticas, boas prácticas e procedementos do dato detallado en ÚNEA 0077. Para cada un dos datos identificados no proceso anterior, pode ser preciso definir unha e outra vez políticas específicas por cada área de actuación descrita na estratexia do dato establecida. Para ter unha forma de actuación sistemática e consistente e para evitar erros, o grupo de traballo do Concello de Vistabella decide modelar e publicar un proceso propio de definición de estratexias baseado na definición xenérica do este proceso contido en Especificación UNE 0077, e particularizado de acordo con as características propias do Concello de Vistabella. Este proceso podería xa ser seguido polo grupo de traballo cantas veces fixese falta para definir e aprobar as políticas, boas prácticas e procedementos do dato.
En calquera caso, resulta importante para a particularización deste proceso, a identificación e selección dos principios, estándares, aspectos éticos e lexislación vixente relacionada neste caso cos datos abertos. Para iso, defínese un marco de traballo formado por un marco regulatorio e un marco de estándares.
O marco regulatorio inclúe:
- O marco legal relacionado con a reutilización de información do sector público .
- O Reglamento General de Protección de Datos (RGPD) para asegurar que se cumpren os mínimos en canto a seguridade e privacidade da información á hora de publicar os datos abertos no portal.
O marco de estándares inclúe entre outros:
- A guía práctica para a mellora de calidade de datos abertos , que proporciona soporte para asegurar que os datos compartidos son de calidade.
- As propias especificacións UNE 0077,0078, e 0079 que conteñen as boas prácticas de goberno, xestión e calidade de datos.
Este marco de traballo xunto co proceso definido, será usado polo grupo de traballo para elaborar as políticas do dato específicas que deberán ser comunicadas mediante a publicación correspondente, tendo en conta as ferramentas xurídicas máis apropiadas das que dispoñen. Algunhas destas políticas, poderanse publicar por exemplo como resolucións ou bandos municipais, cumprindo coa lexislación vixente a nivel rexional ou nacional.
Proceso “Establecemento de estruturas organizativas para o goberno, xestión e uso do dato”
Aunque el Grupo de Trabajo establecido sea el que esté haciendo los esfuerzos iniciales para abordar la estrategia, es necesario crear una estructura organizativa que se encargue de coordinar los trabajos necesarios relacionados con el gobierno, gestión y gestión de la calidad de los datos abiertos. Para ello se seguirá el proceso correspondiente detallado en la UNE 0077. Al igual que en el primer apartado, se aborda la explicación con la estructura de las tareas a desarrollar:
T1. Definir unha estrutura organizativa para o goberno, xestión e uso do dato. É interesante visualizar o Concello de Vistabella como un conxunto federado de concellarías e outros servizos municipais, que podería compartir unha forma común de traballar, aínda que cada un coa independencia necesaria para poder definir e publicar os seus datos abertos. Lembremos que inicialmente estes datos eran os correspondentes a transportes e eventos culturais. Isto implica a identificación de roles unipersonales e colectivos, de cadeas de responsabilidades e rendición de contas, así como a definición dunha forma de comunicarse entre elas. O principal produto do traballo será unha estrutura organizativa para dar soporte ás distintas actividades. Estas estruturas organizativas teñen que ser compatibles coas estruturas de roles funcionais que xa existen no Concello. Neste sentido, pode citarse e a modo de exemplo, a unidade responsable de información, cuxa figura vén recollida en a Lei 37/2007 , como un dos roles máis importantes. A unidade responsable de información ten fundamentalmente o seguintes catro funciones:
- Coordinar as actividades de reutilización da información coas políticas existentes en materia de publicacións, información administrativa e administración electrónica.
- Facilitar a información sobre os órganos competentes, dentro do seu ámbito, para a recepción, tramitación e resolución das solicitudes de reutilización que se transmiten.
- Promover que a información sexa provista nos formatos adecuados e estea actualizada na medida do posible.
- Coordinar e fomentar as actividades de promoción, concienciación e formación.
T2. Establecer as habilidades e coñecementos necesarios. Para cada unha das funcións mencionadas anteriormente de as unidades responsables de información, será necesario identificar que habilidades e coñecemento son necesarios para poder xestionar e publicar os datos abertos dos que son responsables. É importante ter en conta que os coñecementos e habilidades deben ser tanto técnicos no ámbito da publicación de datos abertos, como específicos do dominio dos datos que se están abrindo. Todos estes coñecementos e habilidades deberían estar convenientemente recoñecidos e listaxes. Máis adiante, poderáselle pedir a un grupo de traballo que se encargue de deseñar plans de formación para garantir que as persoas implicadas nas unidades responsables de información contan cos este coñecementos e habilidades.
T3. Monitorar o desempeño das estruturas organizativas. Co fin de poder cuantificar o desempeño das estruturas organizativas, será necesario definir e medir unha serie de indicadores que permitan modelar diferentes aspectos do traballo das persoas incluídas nas estruturas organizativas. Isto pode incluír aspectos tales como a eficiencia e eficacia do seu traballo ou a súa capacidade de resolver problemas.
Chegamos ao final deste primeiro artigo no que se describiron algúns aspectos sobre como utilizar tres do cinco procesos da especificación UNE 0077:2023 para perfilar como debería ser o goberno dos datos abertos usando para iso un exemplo dun Concello dunha cidade imaxinaria chamada Vistabella que ten interese en publicar datos abertos de transportes urbanos e eventos culturais.
- Información e datos do sector público
- Goberno aberto, Informes e Estudos