"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".
A irrupción da intelixencia artificial (IA) e, en particular
ChatGPT
, converteuse nun dos principais temas de debate nos últimos meses. Esta ferramenta ha eclipsado incluso outras tecnoloxías emerxentes que adquiriran un protagonismo nos máis diversos ámbitos (xurídicos, económicos, sociais ou culturais). Caso, por exemplo, a web 3.0 , o metaverso, a identidade dixital descentralizada ou os
NFT
e, en particular, as criptomonedas.
Resulta incuestionable a relación directa que existe entre este tipo de tecnoloxía e a necesidade de dispor de datos suficientes e adecuados, sendo precisamente esta última dimensión cualitativa a que xustifica que os datos abertos estean chamados a desempeñar desempeñar un papel de especial importancia . Aínda que, polo menos de momento, non é posible saber cantos datos abertos proporcionados polas entidades do sector público utiliza ChatGPT para adestrar o seu modelo, non hai dúbida de que os datos abertos son á hora de mellorar o seu funcionamento .
A regulación sobre o uso dos datos pola IA
Desde o punto de vista xurídico, está a espertala
IA
un especial interese polo que se refire a as garantías que deben respectarse á hora da súa aplicación práctica. Así, están a impulsarse diversas iniciativas que pretenden regular especificamente as condicións para proceder á súa utilización, entre as que destaca a proposta que está a tramitar a Unión Europea, onde os datos son obxecto de especial atención .
Xa no ámbito estatal, hai uns meses aprobouse a Lei 15/2022, do 12 de xullo, integral para a igualdade de trato e a non discriminación . Esta normativa esixe ás Administracións Públicas que favorezan a implantación de mecanismos que contemplen garantías relativas á minimización de rumbos, transparencia e rendición de contas, en concreto polo que respecta aos datos utilizados para o adestramento dos algoritmos que se empreguen para a toma de decisións.
Por parte das comunidades autónomas existe un crecente interese á hora de regular o uso dos datos por parte dos sistemas de ,
IA
reforzándose nalgún caso as garantías relativas á transparencia . Tamén, a nivel municipal están a promoverse protocolos para a implantación da IA nos servizos municipais nos que as garantías aplicables aos datos, en particular desde a perspectiva da súa calidade, concíbense como unha esixencia prioritaria.
A posible colisión con outros dereitos e bens xurídicos: a protección de datos de carácter persoal
Máis aló das iniciativas regulatorias, o uso dos datos neste contexto foi obxecto dunha especial atención polo que se refire a as condicións xurídicas en que resulta admisible. Así, pode darse o caso de que os datos que se utilicen estean protexidos por dereitos de terceiros que impidan —ou polo menos dificulten— o seu tratamento, tal e como sucede coa propiedade intelectual ou, singularmente, a protección de datos de carácter persoal . Esta inquietude constitúe unha das principais motivacións da Unión Europea á hora de promover o Regulamento de Gobernación de Datos , regulación onde se expoñen solucións técnicas e organizativas que tentan compatibilizar a reutilización da información co respecto de tales bens xurídicos.
Precisamente, a posible colisión co dereito á protección de datos de carácter persoal motivou as principais medidas que se adoptaron en Europa respecto do uso de .
ChatGPT
Neste sentido, o Garante per
Protezione dei Dati Personali
acordou preventivamente a limitación do tratamento de datos de cidadáns italianos, a Axencia Española de Protección de Datos iniciou de oficio actuacións de inspección fronte a como
OpenAI
responsable do tratamento e, cunha proxección supranacional, o Supervisor Europeo de Protección de Datos (
EDPB
) creou creado un grupo de traballo específico .
A incidencia da regulación sobre datos abertos e reutilización
A regulación española sobre datos abertos e reutilización da información do sector público establece algunhas previsións que han de terse en conta polos sistemas de IA . Así, con carácter xeral a reutilización será admisible se os datos publicáronse sen suxeición a condicións ou, no caso de que se fixen, cando se axuste ás establecidas a través de licenzas ou outros instrumentos xurídicos; aínda que, cando se definan, as condicións han de ser obxectivas, proporcionadas, non discriminatorias e estar xustificadas por un obxectivo de interese público.
Polo que se refire a as condicións de reutilización da información proporcionada polas entidades do sector público, o seu tratamento só se permitirá se non se altera o contido nin se desnaturaliza o seu sentido, debéndose citar a fonte da que se obtiveron os datos e a data da súa actualización máis recente.
Por outra banda, os conxuntos de datos de alto valor adquiren un especial interese para estes sistemas de IA caracterizados pola intensa reutilización de contidos de terceiros dado o carácter masivo dos tratamentos de datos que levan a cabo e a inmediatez dos pedimentos de información que formulan quen as utilizan. En concreto, as condicións establecidas legalmente para a posta a disposición de estes conxuntos de datos de alto valor por parte das entidades públicas determinan que existan moi poucas limitacións e, así mesmo, que se facilite enormemente a súa reutilización ao tratarse de datos que han de estar dispoñibles de maneira gratuíta, ser susceptibles de tratamento automatizado, fornecerse a través de e
API
proporcionarse en forma de descarga masiva, sempre que proceda.
En definitiva, tendo en conta as particularidades desta tecnoloxía e, por tanto, as circunstancias tan singulares nas que tratan os datos, parece oportuno que as licenzas e, en xeral, as condicións nas que as entidades públicas permiten a súa reutilización sexan revisadas e, no seu caso, actualizadas para facer fronte aos retos xurídicos que se están empezando a expor.
Fonte orixinal da noticia
- Intelixencia Artificial e Blockchain
- Información e datos do sector público