El sector públic no ha de veure's únicament com un gran proveïdor de dades obertes, sinó també com un dels principals i primers usuaris en qualsevol projecte d'obertura de dades governamentals. Segons el informe de casos d'èxit i millors pràctiques de reutilització de la informació del sector públic , s'ha estimat que gairebé el 60% de les empreses infomediarias tenen com a clients a les pròpies administració públiques.
Aconseguir una administració pública àgil i eficient és clau per al seu correcte funcionament. Les dades obertes poden proporcionar millores en l'eficiència i efectivitat de l'administració de diferents maneres.
Por otro lado, la apertura de una cantidad creciente de datos está posibilitando también la aplicación de ideas y prácticas novedosas e innovadoras en el ámbito de la gestión pública, como por ejemplo:
- Permitiendo que la propia administración o terceras partes puedan utilizar los datos para desarrollar nuevos servicios innovadores o mejorar la eficiencia de los servicios públicos ya existentes a través de soluciones complementarias o alternativas.
- Identificant patrons a través de l'anàlisi de les dades que serveixin per prendre les decisions més adequades i millor informades.
- Animando a las administraciones a tomar un rol más activo a la hora de desarrollar e implementar las políticas públicas.
- Contribuint a l'increment de la qualitat de les dades, en poder beneficiar-se de les millores proposades per els reutilitzadors dels mateixos.
Finalment, gràcies també a l'obertura de dades s'estan obtenint millores significatives en la transparència i la rendició de comptes de les administracions, així com incrementant les possibilitats de participació dels ciutadans, mitjançant accions com:
- Facilitant la creació d'aplicacions i plataformes que permetin als ciutadans informar directament sobre la seva experiència amb els serveis públics, proporcionant així un valuós feedback a les administracions.
- Permetent un millor seguiment i coneixement de les accions i decisions de govern en el dia a dia, gràcies a una major disponibilitat d'informació i una millor accessibilitat a la mateixa.
- Millorant la participació activa i el compromís dels ciutadans amb les polítiques públiques gràcies a una millor comprensió i enteniment de les mateixes.
- Contribuint a recuperar la confiança de la ciutadania en les administracions públiques i els seus governs.
En definitiva, los datos abiertos están siendo utilizados no ya sólo por la sociedad en su conjunto para participar activamente en sus gobiernos e influenciar la forma en la que se implementan los servicios públicos, sino que también están siendo utilizados por las propias administraciones para retroalimentarse, reflexionar, colaborar, comprender, aprender y poder así comenzar una nueva era de políticas dirigidas por los datos.