accesskey_mod_content

Intelixencia artificial para mellorar a interoperabilidade no sector público europeo

  • Escoitar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

13 marzo 2024

El obxectivo europeo para un intercambio áxil de datos e información entre institucións e países fai que a interoperabilidade eficiente entre tecnoloxías emerxentes -como a intelixencia artificial- sexa prioritaria.

La Unión Europea ha situado la transformación digital del sector público en el centro de su agenda política. A través de diversas iniciativas, encuadradas dentro del programa político  a Década Dixital , a UE busca impulsar a eficiencia dos servizos públicos e ofrecer unha mellor experiencia aos cidadáns. Un obxectivo para o que é fundamental o intercambio de datos e información de maneira áxil entre institucións e países.

Es aquí donde cobra importancia la interoperabilidad y la busca de nuevas soluciones para impulsarla. Las tecnologías emergentes como la inteligencia artificial (IA), suponen grandes oportunidades en este campo, gracias a su capacidad para analizar y procesar enormes cantidades de datos.

Un informe para analizar o estado da cuestión

Ante este contexto, la Comisión Europea ha publicado un extenso y exhaustivo informe titulado “ Artificial Intelligence for Interoperability in the European Public Sector ”, onde ofrece unha análise sobre como a IA xa están a mellorar a interoperabilidade no sector público europeo. O informe divídese en tres partes:

  1. Una revisión bibliográfica y política sobre las sinergias entre AI y la interoperabilidad. En ella se destaca el trabajo legislativo llevado a cabo por la UE. Se resalta la  Lei sobre a Europa Interoperable  que busca establecer una estructura de gobernanza e impulsar un ecosistema de soluciones reutilizables e interoperables para la administración pública. También se menciona la  Lei de Intelixencia Artificial , diseñada para garantizar que los sistemas de IA utilizados en la UE sean seguros, transparentes, trazables, no discriminatorios y respetuosos con el medio ambiente.
  2. El informe continúa con un análisis cuantitativo de 189 casos de uso. Para seleccionar estos casos, se ha tenido en cuenta el inventario realizado en el informe “ AI Watch. Panorama europeo del uso de la Inteligencia Artificial por el sector público ” que inclúe 686 exemplos,  actualizado a 720  recentemente.
  3. Un estudio cualitativo que profundiza en algunos de los casos anteriores. En concreto, se han caracterizado siete casos de uso (dos de esllos españoles), con un objetivo exploratorio. Es decir, se busca extraer conocimiento sobre los retos a afrontar de la interoperabilidad y cómo pueden ayudar las soluciones basadas en la IA a ello.

Conclusións do estudo

La IA se está convirtiendo en una herramienta esencial para estructurar, conservar, normalizar y procesar los datos de la administración pública, mejorando la interoperabilidad dentro y fuera de la misma. Una tarea que ya realizan muchas organizaciones.

De entre todos os casos de uso de IA no sector público analizados no estudo, o 26% estaban relacionados coa interoperabilidade. Estas ferramentas utilízanse para mellorar a interoperabilidade operando en diferentes niveis: técnico, semántico, xurídico e organizativo. Un mesmo sistema de IA pode operar en distintas capas.

  • A capa semántica da interoperabilidade é a máis relevante (91% dos casos). O uso de ontologías e taxonomías para crear unha linguaxe común, combinado coa IA, pode axudar a establecer a interoperabilidade semántica entre diferentes sistemas. Un exemplo é o proxecto  EPISA60 , que se basa en procesamiento del lenguaje natural, utilizando reconocimiento de entidades y aprendizaje automático para explorar documentos digitales.
  • En segundo lugar, atópase a capa organizativa, cun 35% de casos. Destácase o uso de IA para a armonización de políticas, modelos de gobernación e recoñecemento mutuo de datos, entre outros. Neste sentido, o Ministerio de Xustiza de Austria lanzou o proxecto  JustizOnline  que integra varios sistemas e procesos relacionados coa impartición de xustiza.
  • El 33% de los casos se centraba en la capa jurídica. En este caso se busca que el intercambio de datos se realice cumpliendo con los requisitos legales sobre protección de datos y privacidad. La Comisión Europea está elaborando un  estudo  para explorar como pode utilizarse a IA para verificar a transposición da lexislación da UE por parte dos Estados membros. Para iso compáranse distintos artigos das leis con axuda dunha IA.
  • Por último, está a capa técnica, cun 21% de casos. Neste campo, a IA pode axudar ao intercambio de datos de forma fluída e segura. Un exemplo é o traballo realizado no centro de investigación belga  VITO , baseado en técnicas de codificación/decodificación e transporte de datos con IA.

En concreto, o tres acciones máis comúns que os sistemas baseados en IA realizan para impulsar a interoperabilidade dos datos son: detectar información (42%), estruturala (22%) e clasificala (16%). Na seguinte táboa(Abre en nova xanela) , extraída do informe, pódense ver todas as actividades detalladas:

Táboa con exemplos de accións que pode realizar unha IA relacionadas coa interoperabilidade de datos

El informe también analiza el uso de IA en áreas concretas.  Destaca su uso en “servicios públicos generales” (41%), seguido de “orden público y seguridad” (17%) y “asuntos económicos” (16%). Con respecto a sus beneficios, destaca la simplificación administrativa (59%), seguido de la evaluación de la eficacia y la eficiencia (35%) y la preservación de la información (27%).

Casos de uso de IA en España

Na terceira parte do informe analízanse en detalle casos de uso concretos de solucións baseadas en IA que axudaron a mellorar a interoperabilidade do sector público. Do sete soluciones caracterizadas, dous son de España:

  • Vulnerabilidad enerxética - avaliación automatizada do informe sobre pobreza enerxética. Cando as empresas provedoras de servizos de enerxía detectan falta de pagamentos, antes de cortar o servizo deben consultar co concello para determinar se o usuario atópase en situación de vulnerabilidade social, nese caso non se lle poden cortar as subministracións. Os concellos reciben mensualmente listados das compañías en diferentes formatos e teñen que pasar por un custoso proceso burocrático manual para validar se un cidadán está en risco social ou económico. Para solucionar este reto, a Administració Oberta de Catalunya (AOC) desenvolveu unha ferramenta que automatiza o proceso de verificación de datos mellorando a interoperabilidade entre as empresas, os municipios e outras administracións.
  • Transcricións automatizadas para axilizar os procedementos xudiciais.  No País Vasco, as transcricións de xuízos por parte da administración realízanse revisando manualmente os vídeos de todas as sesións. Por tanto, non é posible buscar facilmente palabras, frases, etc. Esta solución converte os datos de voz en texto automaticamente, o que permite realizar procuras e aforrar tempo.

Recomendacións

O informe finaliza cunha serie de recomendacións sobre o que deberían facer as administracións públicas:

  1. Aumentar a concienciación interna sobre as posibilidades da IA para mellorar a interoperabilidade. A través da experimentación, poderán descubrir os beneficios e o potencial desta tecnoloxía.
  2. Enfocar a adopción dunha solución IA como un proxecto complexo con implicacións non só técnicas, senón tamén organizativas, legais, éticas, etc.
  3. Crear as condicións óptimas para unha colaboración efectiva entre axencias públicas. Para iso é necesaria unha comprensión común dos retos a afrontar, co fin de facilitar o intercambio de datos e a integración dos diferentes sistemas e servizos.
  4. Promover el uso de ontologías y taxonomías uniformes y estandarizadas para crear un lenguaje común y una comprensión compartida de los datos que ayuden a establecer la interoperabilidad semántica entre sistemas.
  5. Evaluar las legislaciones actuales, tanto en las primeras etapas de experimentación como durante la implementación de una solución de IA, de manera regular. También se debe considerar la posibilidad de colaborar con actores externos para evaluar la adecuación del marco jurídico. En este sentido, el informe también incluye recomendaciones para las próximas actualizaciones políticas de la UE.
  6. Apoiar a mellora das competencias dos especialistas en IA e interoperabilidade dentro da administración pública. Búscase que as tarefas críticas de supervisión dos sistemas de IA queden dentro da organización.

A interoperabilidade é un da motores clave de o goberno dixital, xa que permite o intercambio fluído de datos e procesos, fomentando a colaboración eficaz. A IA pode axudar a automatizar tarefas e procesos, reducir custos e mellorar a eficiencia. Por iso é recomendable impulsar a súa adopción polos organismos públicos de todos os niveis.

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Información e datos do sector público
  • Intelixencia Artificial e Blockchain