A Unión Europea ha situado a transformación dixital do sector público no centro da súa axenda política. A través de diversas iniciativas, encadradas dentro do programa político a Década Dixital , a UE busca impulsar a eficiencia dos servizos públicos e ofrecer unha mellor experiencia aos cidadáns. Un obxectivo para o que é fundamental o intercambio de datos e información de maneira áxil entre institucións e países.
É aquí onde cobra importancia a interoperabilidade e a busca de novas solucións para impulsala. As tecnoloxías emerxentes como a intelixencia artificial (IA), supoñen grandes oportunidades neste campo, grazas á súa capacidade para analizar e procesar enormes cantidades de datos.
Un informe para analizar o estado da cuestión
Ante este contexto, a Comisión Europea ha publicado un extenso e exhaustivo informe titulado “ Artificial Intelligence for Interoperability in the European Public Sector ”, onde ofrece unha análise sobre como a IA xa están a mellorar a interoperabilidade no sector público europeo. O informe divídese en tres partes:
- Unha revisión bibliográfica e política sobre as sinerxias entre AI e a interoperabilidade. Nela destácase o traballo lexislativo levado a cabo pola UE. Resáltase a Lei sobre a Europa Interoperable que busca establecer unha estrutura de gobernación e impulsar un ecosistema de solucións reutilizables e interoperables para a administración pública. Tamén se menciona a Lei de Intelixencia Artificial , deseñada para garantir que os sistemas de IA utilizados na UE sexan seguros, transparentes, trazables, non discriminatorios e respectuosos co medio ambiente.
- O informe continúa con unha análise cuantitativa de 189 casos de uso. Para seleccionar estes casos, tívose en conta o inventario realizado no informe “ AI Watch. Panorama europeo do uso da Intelixencia Artificial polo sector público ” que inclúe 686 exemplos, actualizado a 720 recentemente.
- Un estudo cualitativo que profunda nalgúns dos casos anteriores. En concreto, caracterizáronse sete casos de uso (dous de esllos españois), cun obxectivo exploratorio. É dicir, búscase extraer coñecemento sobre os retos a afrontar da interoperabilidade e como poden axudar as solucións baseadas na IA a iso.
Conclusións do estudo
A IA está a converterse nunha ferramenta esencial para estruturar, conservar, normalizar e procesar os datos da administración pública, mellorando a interoperabilidade dentro e fóra da mesma. Unha tarefa que xa realizan moitas organizacións.
De entre todos os casos de uso de IA no sector público analizados no estudo, o 26% estaban relacionados coa interoperabilidade. Estas ferramentas utilízanse para mellorar a interoperabilidade operando en diferentes niveis: técnico, semántico, xurídico e organizativo. Un mesmo sistema de IA pode operar en distintas capas.
- A capa semántica da interoperabilidade é a máis relevante (91% dos casos). O uso de ontologías e taxonomías para crear unha linguaxe común, combinado coa IA, pode axudar a establecer a interoperabilidade semántica entre diferentes sistemas. Un exemplo é o proxecto EPISA60 , que se basea en procesamento da linguaxe natural, utilizando recoñecemento de entidades e aprendizaxe automática para explorar documentos dixitais.
- En segundo lugar, atópase a capa organizativa, cun 35% de casos. Destácase o uso de IA para a armonización de políticas, modelos de gobernación e recoñecemento mutuo de datos, entre outros. Neste sentido, o Ministerio de Xustiza de Austria lanzou o proxecto JustizOnline que integra varios sistemas e procesos relacionados coa impartición de xustiza.
- O 33% dos casos centrábase na capa xurídica. Neste caso búscase que o intercambio de datos realícese cumprindo cos requisitos legais sobre protección de datos e privacidade. A Comisión Europea está a elaborar un estudo para explorar como pode utilizarse a IA para verificar a transposición da lexislación da UE por parte dos Estados membros. Para iso compáranse distintos artigos das leis con axuda dunha IA.
- Por último, está a capa técnica, cun 21% de casos. Neste campo, a IA pode axudar ao intercambio de datos de forma fluída e segura. Un exemplo é o traballo realizado no centro de investigación belga VITO , baseado en técnicas de codificación/decodificación e transporte de datos con IA.
En concreto, o tres acciones máis comúns que os sistemas baseados en IA realizan para impulsar a interoperabilidade dos datos son: detectar información (42%), estruturala (22%) e clasificala (16%). Na seguinte táboa , extraída do informe, pódense ver todas as actividades detalladas:
O informe tamén analiza o uso de IA en áreas concretas. Destaca o seu uso en “servizos públicos xerais” (41%), seguido de “orde pública e seguridade” (17%) e “asuntos económicos” (16%). Con respecto aos seus beneficios, destaca a simplificación administrativa (59%), seguido da avaliación da eficacia e a eficiencia (35%) e a preservación da información (27%).
Casos de uso de IA en España
Na terceira parte do informe analízanse en detalle casos de uso concretos de solucións baseadas en IA que axudaron a mellorar a interoperabilidade do sector público. Do sete soluciones caracterizadas, dous son de España:
- Vulnerabilidad enerxética - avaliación automatizada do informe sobre pobreza enerxética. Cando as empresas provedoras de servizos de enerxía detectan falta de pagamentos, antes de cortar o servizo deben consultar co concello para determinar se o usuario atópase en situación de vulnerabilidade social, nese caso non se lle poden cortar as subministracións. Os concellos reciben mensualmente listados das compañías en diferentes formatos e teñen que pasar por un custoso proceso burocrático manual para validar se un cidadán está en risco social ou económico. Para solucionar este reto, a Administració Oberta de Catalunya (AOC) desenvolveu unha ferramenta que automatiza o proceso de verificación de datos mellorando a interoperabilidade entre as empresas, os municipios e outras administracións.
- Transcricións automatizadas para axilizar os procedementos xudiciais. No País Vasco, as transcricións de xuízos por parte da administración realízanse revisando manualmente os vídeos de todas as sesións. Por tanto, non é posible buscar facilmente palabras, frases, etc. Esta solución converte os datos de voz en texto automaticamente, o que permite realizar procuras e aforrar tempo.
Recomendacións
O informe finaliza cunha serie de recomendacións sobre o que deberían facer as administracións públicas:
- Aumentar a concienciación interna sobre as posibilidades da IA para mellorar a interoperabilidade. A través da experimentación, poderán descubrir os beneficios e o potencial desta tecnoloxía.
- Enfocar a adopción dunha solución IA como un proxecto complexo con implicacións non só técnicas, senón tamén organizativas, legais, éticas, etc.
- Crear as condicións óptimas para unha colaboración efectiva entre axencias públicas. Para iso é necesaria unha comprensión común dos retos a afrontar, co fin de facilitar o intercambio de datos e a integración dos diferentes sistemas e servizos.
- Promover o uso de ontologías e taxonomías uniformes e estandarizadas para crear unha linguaxe común e unha comprensión compartida dos datos que axuden a establecer a interoperabilidade semántica entre sistemas.
- Avaliar as lexislacións actuais, tanto nas primeiras etapas de experimentación como durante a implementación dunha solución de IA, de maneira regular. Tamén se debe considerar a posibilidade de colaborar con actores externos para avaliar a adecuación do marco xurídico. Neste sentido, o informe tamén inclúe recomendacións para as próximas actualizacións políticas da UE.
- Apoiar a mellora das competencias dos especialistas en IA e interoperabilidade dentro da administración pública. Búscase que as tarefas críticas de supervisión dos sistemas de IA queden dentro da organización.
A interoperabilidade é un da motores clave de o goberno dixital, xa que permite o intercambio fluído de datos e procesos, fomentando a colaboración eficaz. A IA pode axudar a automatizar tarefas e procesos, reducir custos e mellorar a eficiencia. Por iso é recomendable impulsar a súa adopción polos organismos públicos de todos os niveis.