accesskey_mod_content

Impulso á transformación dixital das AAPP europeas coa proposta de Lei Europa Interoperable

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".

25 abril 2023

O 18 de novembro de 2022, a Comisión Europea adoptou a proposta de Lei Europea Interoperable e a Comunicación que a acompaña para reforzar a interoperabilidade transfronteiriza e a cooperación no sector público en toda a UE

A proposta  (e a súa comunicación posterior) segue a outras comunicacións políticas da Comisión Europea, como a Declaración de  Tallin  de 2017 sobre a administración electrónica, as conclusións do Consello Europeo do 9 de xuño de 2020 sobre a  configuración do futuro  dixital de Europa e a Declaración de Berlín de 2020  sobre a sociedade dixital e a administración dixital baseada en valores  , que sinalan a necesidade de garantir a interoperabilidade para apoiar o intercambio de datos, garantir a soberanía dixital e reforzar a resiliencia do sector público. O reforzo da interoperabilidade dos servizos públicos en Europa tamén forma parte do traballo sobre a prioridade da Comisión de crear «Unha Europa adaptada á era dixital» e está consagrada na Comunicación titulada  «Compás dixital 2030: o camiño europeo cara ao Decenio Dixital»,  un programa político que guía a transformación dixital de Europa.

A pesar de que a interoperabilidade se mencionou explicitamente como condición previa para numerosas políticas da UE, este tema aínda non se abordou mediante disposicións políticas xerais vinculantes da UE. Por tanto, a proposta de Lei de Europa Interoperable pretende colmar esta lagoa. Un enfoque coherente cara á interoperabilidade é clave e especialmente relevante para a aplicación satisfactoria de varias políticas dixitais e programas de financiamento da UE, como o  portal dixital único  e o  vez principio de «só unha vez », o Regulamento sobre a  libre circulación de datos non persoais , así como a  Acta de Ciberseguridade  da UE e a  Directiva sobre datos abertos .

Por conseguinte, o Regulamento proposto ten por obxecto abordar a limitada interoperabilidade das redes e os sistemas de información que actualmente apoian os servizos públicos dixitais na UE. Estas limitacións debíanse, ata agora, a varios factores, como a ausencia de especificacións mínimas comúns de interoperabilidade, solucións compartidas e estándares, así como a falta dun enfoque de «interoperabilidade por defecto» no deseño e a aplicación das políticas da UE. En xeral, estes factores problemáticos aumentan os custos e a carga administrativa e reducen a eficiencia en todos os niveis das administracións públicas en toda Europa. Tamén atrasan a aplicación das políticas europeas por parte dos Estados membros e a realización do mercado único dixital. Por tanto, espérase que a entrada en vigor da Lei de Europa Interoperable axude a superar estes desafíos e reforce a interoperabilidade transfronteiriza e a cooperación no sector público en toda a UE.

Cara á interoperabilidade cruzada

Ao presentar unha proposta sobre unha Lei Europea Interoperable, a Comisión Europea aspira a "reforzar a estratexia de interoperabilidade dos gobernos da UE para garantir a coordinación e as normas comúns para fluxos e servizos de datos do sector público seguros e sen fronteiras". Más concretamente, a proposta establece tres obxectivos específicos:

  • garantir un enfoque coherente e centrado no ser humano da UE para a interoperabilidade desde a elaboración de políticas ata a aplicación das políticas;
  • establecer unha estrutura de  gobernación da interoperabilidade  deseñada para permitir que as administracións públicas de todos os niveis e sectores, así como as partes interesadas privadas, traballen xuntas;
  • cocrear un ecosistema de solucións de interoperabilidade para o sector público da UE, de modo que as administracións públicas a todos os niveis da UE e outras partes interesadas poidan contribuír e reutilizar ditas solucións, innovar xuntas e crear valor público.

Nun mundo en constante cambio e evolución, onde os procesos están cada vez máis automatizados e as tecnoloxías dixitais pasan a formar parte das administracións públicas, é crucial que as administracións públicas sigan sendo capaces de comunicarse entre si, tamén no contexto de mitigar os crecentes riscos de ciberseguridade. Isto non pode garantirse unicamente por medios técnicos: existe a necesidade de ter acordos e procesos establecidos entre todas as capas dunha organización, descricións de datos aliñadas e leis que permitan eses intercambios de datos e unha cooperación estruturada a longo prazo. Por estas razóns, non só é importante adoptar lexislación sobre interoperabilidade a escala da UE, senón que é esencial que a interoperabilidade se recoñeza non só como unha cuestión técnica, senón que implica varios ámbitos, como a interoperabilidade semántica, organizativa e xurídica, como implica o termo ' interoperabilidade  cruzada'.

Que presupón a Lei de Europa Interoperable para NIFO?

Nun esforzo por facer fincapé en solucións para as administracións públicas de toda Europa que teñan en conta todos os niveis de interoperabilidade, a proposta de Lei de Europa Interoperable prevé a revisión do Marco  Europeo de Interoperabilidade  (FEI), que se formulou por primeira vez en 2004 (e actualizouse por última vez en 2017) e cuxa aplicación a nivel dos Estados membros é supervisada por o  Observatorio  do Marco Nacional de Interoperabilidade. (NIFO). O FEI presenta 47 recomendacións concretas sobre como mellorar a gobernación das actividades de interoperabilidade das administracións públicas, establecer relacións entre organizacións, racionalizar os procesos de apoio aos servizos dixitais de extremo a extremo e garantir que tanto a lexislación existente como a nova non comprometan os esforzos de interoperabilidade. Ao seguir estas recomendacións, os Estados membros seguen un enfoque común para permitir que as súas administracións públicas alcancen o mesmo nivel de dixitalización.

A aplicación das recomendacións do FEI é un exemplo de interoperabilidade na práctica, xa que, desta maneira, os Estados membros non só garanten que os seus servizos públicos sexan accesibles dentro das súas fronteiras nacionais, senón tamén a través de países e ámbitos políticos. Deste xeito, as administracións públicas poderían aforrar tempo, reducir custos, aumentar a  transparencia  e mellorar a calidade dos servizos que ofrecen aos seus cidadáns e empresas.

Debido ao seu enfoque non técnico e á súa participación voluntaria, o FEI demostrou ser un instrumento útil para sensibilizar sobre a interoperabilidade máis aló dos públicos técnicos. Con todo, no seu estado actual, non se fai referencia con frecuencia a ela nas políticas da UE e as administracións públicas de toda a UE poderían beneficiarse dun FEI reforzado que estea máis estreitamente vinculado ás políticas sectoriais da UE e proporcione unha orientación máis pragmática e operativa. En consecuencia, a Comisión Europea está a debater actualmente como podería mellorarse o FEI.

Os próximos pasos

Coa introdución da proposta de Lei de Europa Interoperable, a Comisión Europea comprometeuse a proporcionar material de formación sobre o uso do FEI e sobre as solucións europeas interoperables. Do mesmo xeito, pretende establecer un sistema de «revisión inter pares» destinado a axudar aos Estados membros a realizar avaliacións de interoperabilidade e aplicar solucións europeas interoperables nas súas redes e sistemas de información, entre outros. Este traballo xa comezou coa recente publicación de un  material didáctico do FEI , en inglés e noutro catro linguas europeas ,  que é un documento de referencia destinado a proporcionar orientación e apoio aos 27 Estados membros da UE, así como a Islandia, Liechtenstein, Noruega e Ucraína, sobre como mellorar a interoperabilidade dos seus servizos públicos e a interoperabilidade en xeral. Ademais deste material de apoio, tamén se prevé a organización de reunións de traballo específicas con Estados membros seleccionados, co fin de axudar ás administracións públicas que se están quedando atrás en termos de dixitalización e interoperabilidade, mellorar as súas puntuacións no FEI e a interoperabilidade en xeral.

Ademais, a proposta da Comisión suxire a creación dun portal europeo interoperable no que se desenvolverán os coñecementos necesarios sobre a interoperabilidade e as solucións respectivas, especialmente entre o non expertos en TI. A comunicación e a cooperación son, de feito, elementos esenciais para a interoperabilidade e é importante contar cun portelo único para apoiar os intercambios fiables de información nun lugar común onde todas as administracións públicas poidan atopar material de apoio. Tamén se propuxo a creación dun Consello de Europa Interoperable, copropiedade dos Estados membros e a Comisión Europea, e apoiado por axentes públicos e privados.

Outras recomendacións e accións, ademais das presentadas na proposta, abarcarían a continuación dos debates sobre o  Marco Europeo de Interoperabilidad para Ciudades e Comunidades Inteligentes  (EIF4SCC). O seu obxectivo é proporcionar aos líderes das administracións locais da UE definicións, principios, recomendacións, casos prácticos de uso sobre interoperabilidade, extraídos de cidades e comunidades de toda Europa e máis aló, seguindo as liñas do FEI, así como un modelo común para facilitar a prestación de servizos ao público a través de dominios, cidades, rexións e fronteiras. O EIF4SCC representaría un primeiro paso para a interoperabilidade a nivel local/micro e melloraría o papel da interoperabilidade cruzada entre sectores.

Nos próximos anos, a UE terá que impulsar e garantir un cambio de paradigma na forma en que interactúan os seus cidadáns, administracións públicas e institucións, non só para garantir a interoperabilidade entre todos os niveis de goberno e entre os servizos públicos, senón tamén para garantir o nivel adecuado de dixitalización das administracións públicas europeas para facer fronte aos próximos cambios tecnolóxicos.

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Interoperabilidade e Normalización