A Federación Española de Municipios e Provincias (FEMP) aprobou a finais de 2023 dúas ordenanzas tipo que abordan o progreso en dúas áreas crave: a transparencia e o goberno do dato. Ambos os documentos non só mellorarán a calidade dos procesos, senón que facilitarán o acceso, xestión e a reutilización dos datos. En este post, analizaremos a segunda ordenanza elaborada no seo da Rede de Entidades pola Transparencia e Participación Cidadá da
FEMP
na súa procura de definir modelos de referencia comúns. En concreto, a ordenanza relativa ao goberno do dato.
A utilidade e bo facer de a Ordenanza Tipo do Goberno do Dato na Entidad local foi resaltada pola Asociación Multisectorial da Información (ASEDIE), quen lle outorgou o premio na categoría ‘Impulsando o coñecemento do dato’ na 15º Conferencia Internacional ASEDIE.
Baixo esta premisa, o documento aborda todos os elementos relacionados coa obtención, xestión e explotación de os datos para expolos como un ben común, é dicir, garantindo a súa apertura, accesibilidade e reutilización. Este é un obxectivo relevante para as administracións locais, xa que grazas a iso poden mellorar o seu funcionamento, os servizos que presta e a toma de decisións. El goberno do dato é o marco que guía e garantir este proceso e esta ordenanza expón un marco normativo flexible que as diferentes administracións poidan adaptar segundo as súas necesidades concretas.
Que é o goberno do dato?
O Goberno do Dato aborda de forma integral todos os aspectos relacionados coa obtención, xestión e explotación dos datos, así como a súa apertura e reutilización por toda a sociedade de forma igualitaria. Por tanto, podemos definilo como unha función organizativa responsable de render contas sobre o uso eficaz, eficiente e aceptable dos datos por parte da organización, necesaria para acometer a estratexia de negocio.
Así o describen as especificacións UNE 0077:2023 de Goberno do Dato e UNE 78:2023 de Xestión do Dato , que recollen procesos estandarizados para guiar ás organizacións no establecemento de mecanismos aprobados e validados que dean soporte organizacional aos aspectos relacionados con a apertura e publicación de datos, para o seu posterior uso pola cidadanía e outras institucións.
Como se desenvolveu a Ordenanza de Goberno do Dato da FEMP?
Para desenvolver a Ordenanza Tipo de Goberno do Dato na Entidad local , constituíuse en 2022 un grupo de traballo multidisciplinar que contaba con traballadores das AAPP, empresas privadas, representantes do sector infomediario, a Oficina do Dato, universidades, etc. Este equipo expuxo dous obxectivos principais que marcarían o contido do documento:
- Elaborar guías para concellos e outras AAPP onde se defina a estratexia a seguir para pór en marcha un proxecto de datos abertos.
- Crear un modelo de referencia de conxuntos de datos común a todas as AAPP para facilitar a reutilización da información.
Tendo en conta estes dous retos, a principios de 2023 o grupo de traballo da FEMP empezou a establecer aspectos, estrutura, contidos e plan de traballo. Durante os meses posteriores, levaron a cabo traballos de redacción, elaboración e consenso dun borrador único.
Ademais, organizouse un proceso participativo na plataforma Idea Zaragoza para nutrir o documento con as achegas de expertos de todo o país e socios da FEMP.
O resultado de todo o traballo sustentouse na Carta Internacional de Datos Abertos (Open Data Charter-ODC), as recomendacións emanadas da Oficina do Dato do Goberno de España e a normativa europea e nacional existente sobre esta materia.
Aspectos novos e estrutura da Ordenanza de Goberno do Dato
A Ordenanza Tipo de Goberno do Dato de éa
FEMP
acorde ao contexto no que se presentou; é dicir, recoñece aspectos relevantes do momento actual que estamos a vivir. Algunha das características a destacar do documento é a premisa de garantir e potenciar os dereitos das persoas tanto físicas como xurídicas e respectar o Regulamento Xeral de Protección de Datos . O regulamento fai especial fincapé na proporcionalidade da anonimización para garantir a privacidade das persoas.
Outro aspecto novo da norma é que achega a visión dos datos de alto valor definidos pola Comisión Europea desde a perspectiva da administración local. Ademais, a Ordenanza Tipo recoñece un réxime único para o acceso e reutilización da información pública, acorde á Lei 19/2013, do 9 de decembro, de transparencia, acceso á información pública e bo goberno , e a Lei 37/2007, sobre reutilización da información do sector público .
Máis aló de garantir o marco xurídico e normativo, a Ordenanza da FEMP tamén aborda os datos asociados a a intelixencia artificial, sinerxia tecnolóxica punteira que cada día ofrece grandes solucións innovadoras . Para que unha intelixencia artificial funcione correctamente, é necesario contar con datos de calidade que axuden ao seu adestramento. En relación con este punto, a ordenanza define uns requisitos de calidade (Artigo 18) e métricas para a súa avaliación que se adaptan a cada contexto específico e que abordan cuestións como a exactitude, portabilidade ou confidencialidade, entre outras. O documento establece garantías para que o uso dos datos leve a cabo respectando os dereitos das persoas.
Todos estes aspectos novos forman parte da Ordenanza Tipo de Goberno do Dato para Entidades locais da
FEMP
que se organiza na seguinte estrutura:
- Disposicións xerais: Este primeiro apartado presenta o dato como principal activo dixital das Administracións Públicas como activo estratéxico, e do obxecto, principios e dereito da cidadanía.
- Planificación, organización e instrumentos para o goberno do dato: Neste punto defínese a organización e competencias para o goberno do dato. Ademais, destácase a importancia de manter un inventario de conxuntos de datos e fontes de información (Artigo 9).
- Os datos: Este capítulo recoñece os requisitos de publicación e os estándares de seguridade, a importancia do uso de vocabularios de referencia, e as categorías de conxuntos de datos cuxa apertura debe ser priorizada, en concreto, as 80 tipoloxías referidas pola FEMP como máis relevantes.
Ciclo de vida: Neste apartado destácase, por unha banda, a obtención, apertura, conservación e utilización dos datos; e, por outro, os límites, supresión e destrución dos datos cando se precise da realización destas actuacións. cando se precise da realización destas actuacións.
- Acceso, publicación e reutilización: O quinto capítulo aborda cuestións relativas á explotación dos datos como é o uso de licenzas específicas, os dereitos exclusivos, o pago por reutilización ou a solicitude previa para acceder a determinados conxuntos de datos
- Responsabilidade e garantías: O último punto describe o réxime sancionador e o disciplinario, e as responsabilidades civil e penal do reutilizador.
En definitiva, a publicación da Ordenanza sobre Goberno do Dato en Entidades locais dota ás administracións locais dunha regulación flexible e define estruturas administrativas que buscan a mellora da xestión, a reutilización e o impulso dunha sociedade baseada no dato.
Acceder ao documento completo
Fonte orixinal da noticia
- Información e datos do sector público