Como avaliar e deseñar ‘casos de uso’ para espazos de datos: guías para facilitar o camiño

• Escoitar
  • Copiar

08 xuño 2023

A Oficina do Dato elabora dous guías de axuda para a concepción eficaz de espazos de datos.

O concepto de espazo de datos, entendido como un ecosistema de compartición voluntaria de datos nunha contorna de confianza, seguridade e soberanía, vaise a despregar con todo o seu potencial ao longo dos próximos anos, como aposta clave da Unión Europea para impulsar a economía do dato e preservar a súa soberanía dixital. Este espazos constrúense ao redor de casos de uso concretos de compartición e explotación de datos onde satisfacer necesidades de negocio concretas, un proceso para o que non resulta sinxelo descubrir ditas necesidades, nin o seu óptimo deseño, ao estar presentes diversas consideracións e áreas de coñecemento.

Para rebaixar as barreiras de entrada ligadas á súa concepción, a Oficina do Dato(Abre en nova xanela) , dependente da Secretaría de Estado de Dixitalización e Inteligencia Artificial, exercendo a súa función de dinamizar o goberno, xestión, compartición e o uso de datos, publicou senllas guías que facilitarán a posta en marcha de casos de uso de compartición de datos:

Ambos os documentos teñen como obxectivo axudar aos potenciais creadores de espazos de datos a superar os desafíos propios da posta en marcha dun caso de uso de compartición de datos. Neste sentido, as guías orientan paso a paso e nas sucesivas etapas do proceso, proporcionando persoais con preguntas concretas ás diferentes situacións que se irán presentando no seu deseño.

O uso destas guías debe entenderse de forma iterativa, permitindo un proceso de refinamiento; así, unha vez establecida a viabilidade dun determinado escenario, abordarase o seu deseño detallado, nun proceso no que a propia dinámica pode levar a provocar un replanteamiento da etapa orixinal de viabilidade. De igual forma, as preguntas presentes en cada paso poden provocar matizacións nos pasos anteriores, permitindo en todo momento unha progresiva mellora.

As guías teñen como orixe o contido dos traballos realizados desde a iniciativa Data Sharing Coalition(Abre en nova xanela) . Trabajos nos que, compartindo experiencia e coñecemento, as organizacións abordaron o desafío que supuxo iniciar o camiño de crear nos práctica casos de uso de compartición e explotación de datos. Tomando como base esta referencia, as guías que aquí presentamos han ido evolucionando e foron particularizadas para o contexto español, sendo enriquecidas igualmente coas achegas dos participantes aos eventos de dinamización de espazos de datos(Abre en nova xanela)  organizados pola Oficina do Dato.

Guía de avaliación de viabilidade de casos de uso

A Guía de avaliación de viabilidade de casos de uso(Abre en nova xanela)  permite xerar, describir e avaliar ideas de casos de uso escalables de compartición de datos. Co obxectivo final de tomar unha decisión acerca da viabilidade do escenario proposto, a guía expón unha metodoloxía estruturada ao longo de cinco pasos: xeración do caso de uso, definición do seu alcance, avaliación do potencial, estudo da complexidade da interacción e toma de decisión final de viabilidade.

Guía de deseño de casos de uso

Unha vez abordada a viabilidade do escenario exposto, e se esta estimásese afirmativa, a  Guía de deseño de casos de uso  ofrece o soporte necesario para a súa posta en marcha.

A Guía, ao longo de diferentes etapas, aborda a definición detallada do caso de uso, fixando o obxectivo e alcance, identificando as funcionalidades que permiten habilitar a compartición de datos, e detallando que habilitadores permiten o desenvolvemento das este funcionalidades.

Os documentos basee de ambas as guías, os persoais de preguntas en formato de folla de cálculo para facilitar o seu enchemento, así como un exemplo(Abre en nova xanela)  relativo á viabilidade do proxecto “Camiños de paixón” facilitado por a  María a Real Fundación Santa María a Real , atópanse dispoñibles na fonte orixinal da noticia de Datos.gob.es

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

• Información e datos do sector público