Dous das regulacións máis relevantes da Unión Europea en materia de datos articularán en breve o contorno xurídico que delimitará o desenvolvemento da economía do dato nos próximos anos. El Data Governance Act (DGA) é plenamente aplicable desde o pasado 24 de setembro de 2023, mentres que a redacción de Dátaa Data Act (DÁ) foi aprobada o pasado 27 de novembro.
Non son as únicas, pois o marco xurídico xa inclúe outras normas importantes que regulan materias que se interconectan, revelando así o enfoque proactivo da Unión Europea no establecemento dunhas regras de xogo acordes coas necesidades da cidadanía e as empresas europeas. Unhas pautas que ofrecen a contorna de seguridade xurídico necesario para lograr o obxectivo último de impulsar un Mercado Único Dixital europeo.
No caso da DGA e DÁA, as negociacións para a súa aprobación puxeron de manifesto que os seus obxectivos eran compartidos polos grupos de interese concernidos. Para ambas, o dato constitúe un elemento central para a transformación dixital, e comparten o interese en eliminar ou reducir as barreiras e obstáculos para o seu compartición. Asumen así que a innovación baseada nos datos reportará enormes beneficios aos cidadáns e á economía. Por tanto, crear marcos xurídicos que faciliten este procesos é un obxectivo común para empresas, institucións e cidadanía.
As achegas realizadas desde o mundo académico, empresarial e asociativo foron abundantes e enriquecedoras, tanto para a fase de elaboración das normas, como para o que será a súa implementación e desenvolvemento na práctica. Unha das cuestións máis reiteradas é a preocupación pola forma en que interactuarán as distintas normas de ese ‘paquete normativo dixital’. Particularmente importante é a interacción con o Regulamento Xeral de Protección de Datos , razón pola cal DGA e DÁ estableceron liñas xerais sobre a preeminencia do este regulamento en caso de conflito. Neste sentido, o incremento da normativa non impide que xurdan situacións concretas na práctica ao redor de conceptos crave do ámbito dos datos persoais, como o consentimento, os fins do tratamento, a anonimización, ou a portabilidade.
Outra das cuestións resaltadas ten que ver con a procura de sinerxias entre esta normativa e os modelos de negocio de datos actuais ou futuros. O obxectivo xeral recoñecido é o de impulsar o desenvolvemento dos espazos de datos e de a economía do dato no seu conxunto. Esta meta será máis próxima na medida en que a ‘carga regulatoria’ non reduza os incentivos das empresas a investir en recompilar e xestionar datos; que non debilite a posición competitiva das empresas europeas (protexendo adecuadamente os segredos comerciais, os dereitos de propiedade intelectual e a confidencialidade); e que haxa un equilibrio adecuado entre os intereses xerais e os empresariais.