A medida que unha maior parte das nosas vidas cotiás desenvólvese en liña, e ao mesmo tempo que a importancia e o valor dos datos persoais aumenta na nosa sociedade, as normas que protexen o dereito universal e fundamental á privacidade, a seguridade e á intimidade – apoiadas por marcos como a Declaración Universal dos Dereitos Humanos ou a Declaración Europea de Dereitos Dixitais – resultan cada vez de maior importancia.
Hoxe en día, enfrontámonos tamén a unha serie de novos retos en relación coa nosa privacidade e os nosos datos persoais. Segundo o último informe da Fundación Lloyd's Register , polo menos tres de cada catro usuarios de internet están preocupados porque a súa información persoal poida ser roubada ou utilizada dalgún modo sen o seu permiso. Por todo o anterior, cada vez resulta tamén máis urxente o poder garantir que as persoas estean en condicións de coñecer e controlar os seus datos persoais en todo momento.
Hoxe en día, a balanza inclínase claramente cara ás grandes plataformas que son as que contan cos recursos necesarios para recompilar, comerciar e tomar decisións baseadas en os nosos datos persoais – mentres que os individuos só poden aspirar a obter certo control sobre o que ocorre cos seus datos, xeralmente previo gran esforzo.
Por ese motivo xorden iniciativas como MyData Global , unha organización sen ánimo de lucro que leva xa varios anos promovendo un enfoque de a xestión de datos persoais centrado no ser humano e avogando por garantir o dereito das persoas a participar activamente en a economía do dato. O obxectivo é restablecer o equilibrio e avanzar cara a unha visión dos datos centrada nas persoas para construír unha sociedade dixital máis xusta, sustentable e próspera cuxos alicerces serían:
-
Establecer relacións de confianza e seguridade entre as persoas e as organizacións.
-
Conseguir a autonomía en materia de datos, non só mediante a protección legal, senón tamén con medidas para compartir e distribuír o poder dos datos.
-
Maximizar os beneficios colectivos dos datos persoais, compartíndoos equitativamente entre as organizacións, os individuos e a sociedade.
E para poder introducir os cambios necesarios que dean lugar a este novo enfoque máis humano dos datos persoais elaboráronse os seguintes principios :
-
Control dos datos centrado nas persoas
Son as persoas as que deben ter o poder de decisión na xestión de todo o concernente á súa vida persoal. Para iso deben dispor dos medios prácticos necesarios que lles permitan comprender e controlar eficazmente quen ten acceso aos seus datos e como se utilizan e comparten.
A privacidade, a seguridade e o uso mínimo de datos deben ser prácticas habituais no deseño de aplicacións e as condicións de uso dos datos persoais deben ser negociadas de forma xusta entre particulares e organizacións.
-
As persoas como punto central de integración
O valor dos datos persoais crece exponencialmente coa súa diversidade, á vez que crece tamén a potencial ameaza cara á privacidade. Esta aparente contradición podería resolverse se colocamos ás persoas como eixo central en calquera intercambio de datos, centrándonos sempre nas súas propias necesidades por encima de calquera outra motivación.
Todo uso dos datos persoais debe virar en torno ao individuo a través de unha profunda personalización das ferramentas e os servizos.
-
Autonomía individual
En unha sociedade impulsada polos datos, os individuos non deberían ser vistos unicamente como clientes ou usuarios de servizos e aplicacións. Deben ser considerados axentes libres e autónomos, capaces de establecer e perseguir os seus propios obxectivos.
As persoas deben poder xestionar con seguridade os seus datos persoais da maneira que prefiran, contando sempre con as ferramentas, habilidades e asistencia necesarias.
-
Portabilidade, acceso e reutilización
Permitir que as persoas poidan obter e reutilizar os seus datos persoais para os seus propios fins e en diferentes servizos é a clave para pasar de os silos de datos illados a os datos como recursos reutilizables .
A portabilidade de datos non debe ser un mero dereito legal, senón combinarse con medios prácticos para que as persoas poidan trasladar eficazmente os datos a outros servizos ou nos seus dispositivos persoais de forma segura e sinxela.
-
Transparencia e responsabilidade
As organizacións que utilizan os datos dunha persoa deben ser transparentes en o uso que fan de eles e a finalidade que perseguen. Ao mesmo tempo, deben asumir a súa responsabilidade sobre a xestión que fan de eses datos, incluído calquera incidente de seguridade.
Débense crear canles fáciles de usar e seguros para que as persoas poidan coñecer e controlar o que ocorre cos seus datos en todo momento, e poder así tamén cuestionar as decisións baseadas unicamente en algoritmos.
-
Interoperabilidade
É necesario minimizar a fricción no fluxo de datos desde as fontes de orixe aos servizos que os utilizan. Para iso hai que incorporar os efectos positivos de os ecosistemas abertos e interoperables, incluíndo protocolos, aplicacións e infraestrutura. Isto lograrase a través da aplicación de normas e prácticas comúns e estándares técnicos.
A comunidade de MyData leva xa anos aplicando estes principios no seu traballo para conseguir difundir unha visión máis humana da xestión, tratamento e uso dos datos centrada nas persoas, como está a facer por exemplo na actualidade a través de o seu papel en o Data Spaces Support Centre , un proxecto de referencia que está chamado a definir o futuro uso e goberno responsable dos datos na Unión Europea.
E para quen queira profundar máis no uso dos datos centrado nas persoas, teremos en breve unha nova edición de MyData Conference , que este ano se centrará en mostrar casos prácticos nos que a recompilación, o procesamento e a análise dos datos persoais serven principalmente ás necesidades e experiencias dos seres humanos.