accesskey_mod_content

España manté el seu lideratge en la transformació digital dels serveis públics, segons l'últim informe de l'ONU sobre Govern Electrònic

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

18 setembre 2024

L'I-Government Survey 2024 de Nacions Unides, que avalua el desenvolupament i l'eficàcia dels serveis públics digitals a nivell mundial, posiciona a España en una situació privilegiada, ascendint una posició en el grup de cap del rànquing global. A més, Madrid destaca com co-líder al costat de Tallín en el context de les ciutats.

L'informe, que analitza el panorama de governança digital en 193 països, destaca una tendència a l'alça d'aquesta a tot el món, amb una major inversió en infraestructura resiliente i tecnologies d'avantguarda. A més, la proporció de la població ressagada en el desenvolupament del govern digital ha disminuït del 45,0% en 2022 al 22,4% en 2024.

Per a això, analitza el desenvolupament de l'Administració Electrònica, a partir de el Índex de Desenvolupament de l'Administració Electrònica de l'ONU (I-Government Development Index, EGDI). L'EGDI és un índex compost de 3 subíndexs, que analitza tres dimensions:

  • la idoneïtat de les infraestructures de telecomunicacions (TII)
  • les capacitats dels recursos humans per promoure i usar les TIC (HCI)
  • i la disponibilitat de continguts i serveis online (OSI).

España ha ascendit al grup de països amb més alt rendiment en l'Índex de Desenvolupament de l'Administració Electrònica (EGDI), en obtenir una puntuació superior a 0.92, ocupant el lloc número 17 en el rànquing global, un per sobre de l'edició de 2022. Entre els països europeus España se situa en el 10º lloc, el 7º entre els de la UE.

Situació d'España en el rànquing

Aquesta posició privilegiada ens situa en el grup de països líders en la categoria d'alt acompliment, demostrant el nostre compromís amb la digitalització i la modernització de la seva administració pública, reflectint una tendència positiva en la prestació de serveis digitals a la ciutadania.

España ha mostrat un progrés significatiu en els diferents subíndexs clau analitzats en l'informe:

  • Marco institucional: El marc institucional d'España està ben estructurat i recolza el desenvolupament continu del govern electrònic, amb polítiques clares i recursos assignats per a la millora digital.
  • Provisió de continguts: España destaca en la provisió de continguts, facilitant als ciutadans l'accés a una àmplia gamma de recursos i informació governamental en línia.
  • Prestació de serveis: Els serveis en línia que ofereix el govern espanyol estan entre els millor classificats, amb una alta disponibilitat de serveis digitals com el registre d'empreses, pagament d'impostos i llicències, amb un nivell de digitalització avançada en la majoria d'ells.
  • Aspectes tecnològics: Quant als aspectes tècnics, España ha implementat tecnologies que asseguren la interoperabilitat dels seus portals governamentals. Hem aconseguit desenvolupar portals que compleixen amb els estàndards tecnològics clau, prioritzant accessibilitat, funcionalitat i usabilitat.
  • Participació electrònica: España facilita la participació ciutadana mitjançant la integració d'eines que permeten als ciutadans involucrar-se en la presa de decisions, consultes públiques i peticions​ en línia.

En el context de les ciutats, Madrid ha estat un cas exemplar, empatant amb Tallín en el primer lloc del rànquing de ciutats. La capital espanyola ha implementat amb èxit polítiques de digitalització que han transformat la gestió urbana i millorat la qualitat de vida dels seus habitants. Madrid ha destacat en àrees com la mobilitat intel·ligent, la salut digital, l'educació en línia i la participació ciutadana, establint un model a seguir per a altres metròpolis.

Novedades de l'edició 2024

En particular, aquesta última edició de l'informe presenta el nou Marco Model de Govern Digital, que proporciona als països un full de ruta integral per a la planificació, implementació i avaluació efectives d'iniciatives de govern digital. A més, inclou un breu apèndix que analitza la integració de la IA en el desenvolupament del govern digital, posant l'accent en la importància de maximitzar els beneficis i minimitzar els riscos per aconseguir una governança equilibrada.

Aquests assoliments són el resultat d'una estratègia nacional coherent i de la col·laboració entre els diferents nivells de govern, el sector privat i la societat civil. Des de la nostra posició de lideratge, encara queda camí per seguir treballant en la millora contínua dels serveis digitals, en la capacitació dels funcionaris i a l'educació dels ciutadans en competències digitals. Solament així podrem garantir que España no solament mantingui la seva posició actual, sinó que tots puguem beneficiar-nos d'un govern electrònic més eficient, transparent i pròxim a la ciutadania.

Enllaç al document(Obre en nova finestra)

Més informació

  • Informació i dades del sector públic