accesskey_mod_content

La confiança com a motor per impulsar la creació de valor social i econòmic a través de les dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

26 octubre 2023

La confiança, com a factor clau per alliberar el potencial de les dades en l'economia digital, és un element cada vegada més central en totes les regulacions sobre dades.

El Reglament General de Protecció de Dades(Obre en nova finestra) , en 2016 ja reconeixia que si les persones físiques tenen un major control de les seves pròpies dades personals es produirà una millora de la confiança que contribuirà a l'impacte positiu en el desenvolupament de l'economia digital. La proposta de Llei europea de Dades(Obre en nova finestra) de la Comissió Europea de 2022 posa fins i tot una major èmfasi des dels propis objectius i afirma que “l'escassa confiança impedeix treure ple profit del potencial de la innovació basada en les dades”.

Entre les conclusions de l'Enquesta Enquesta Mundial sobre Regulació de Dades(Obre en nova finestra) , que va publicar el Banc Mundial en 2021, es destaca la necessitat de reforçar els marcs normatius al món per generar una major confiança dels ciutadans. Això contribuiria a  una major eficàcia de les iniciatives governamentals que utilitzen dades i que tenen, en molts casos, l'objectiu de generar valor per a la societat. Com a exemple cita l'efecte limitat que van tenir les aplicacions de rastreig de contactes a tot el món durant la pandèmia per Covid-19, en gran manera a causa de la falta de confiança de la ciutadania en el potencial ús de les dades aportades.

Si realment considerem que la confiança en les dades és tan decisiva per crear valor per a la societat i l'economia, hem de prestar molta atenció, tant als mecanismes dels quals disposem per millorar aquesta confiabilitat, com  a les estratègies per construir i mantenir aquesta confiança, més enllà dels propis marcs normatius.

Qualitat i transparència

La confiança en les dades comença amb la qualitat i la transparència. Quan els usuaris comprenen com es recopilen, processen i mantenen les dades, és més probable que confiïn en ells per utilitzar-los,  i fins i tot estiguin més disposats a contribuir amb les seves pròpies dades.

Un mecanisme fonamental per garantir la qualitat i la transparència és la implementació d'estàndards rigorosos, com les especificacions UNEIX de Govern de la dada UNEIX 0077:2023, Gestió de la dada UNEIX 0078:2023, i Gestió de la qualitat de la dada UNEIX 0079:2023(Obre en nova finestra) en cada etapa del cicle de vida de les dades. D'una banda, s'aconsegueix reforçar la qualitat mitjançant el desplegament de pràctiques robustes de validació i verificació que garanteixen la precisió i la integritat de les dades, i per una altra, es millora la transparència amb, per exemple, metadades descriptives que proporcionin informació detallada sobre les dades, incloent el seu origen, metodologia de recopilació i qualsevol transformació a la qual hagin estat sotmesos.

Espais Europeus de Dades

Els Espais Europeus de Dades(Obre en nova finestra) són una ambiciosa iniciativa de la Unió Europea destinada a fomentar la confiança i facilitar l'intercanvi i la utilització de dades entre països i sectors en un entorn segur/segur i regulat. La idea central darrere dels Espais Europeus de Dades és la de crear entorns en els quals la disponibilitat, l'accessibilitat i la interoperabilitat de les dades es maximitzin, mentre que els riscos associats amb el maneig de dades es minimitzin. Inicialment l'Estratègia Estratègia Europea de dades(Obre en nova finestra) va preveure 10 espais de dades en àrees estratègiques com la salut, l'energia o l'administració pública. Des de llavors aquest nombre ha crescut i s'han llançat altres espais de dades en importants àrees com els mitjans de comunicació i el patrimoni cultural, o en sectors estratègics per a Espanya com el turisme.

Per apostar pel lideratge en espais de dades en sectors estratègics per a Espanya, el govern impulsa l'Hub Hub espanyol de Gaia-X(Obre en nova finestra) , integrat per empreses de totes les grandàries, i dirigit a desplegar un ecosistema sòlid en l'àmbit de la compartició de dades industrials.

Millora de la ciberseguretat

El creixent nombre d'incidents de ciberseguretat(Obre en nova finestra) que arriben a les capçaleres dels mitjans de comunicació, alguns dels quals han arribat a paralitzar empreses privades i organismes públics, ha convertit la ciberseguretat en una preocupació primordial per als usuaris i les organitzacions en l'era digital.

Una robusta ciberseguretat implica que les organitzacions despleguin tecnologies avançades i pràctiques adequades per protegir els sistemes i les dades d'accessos no autoritzats i manipulacions malintencionades a través de mesures com firewalls, encriptació(Obre en nova finestra) , autenticació de dos factors, i monitoratge i detecció d'amenaces en temps real. No obstant això, la millora de l'educació i la consciència sobre ciberseguretat dels usuaris també són vitals per ajudar-los a reconèixer i evitar amenaces potencials.

Identitat digital europea

La Identitat Digital Europea(Obre en nova finestra) s'està desenvolupant en el marc de la Unió Europea amb l'objectiu de  proporcionar als ciutadans i empreses una forma segura/segura i unificada d'accedir a serveis, públics i privats, en línia o fora de línia, en tota la UE. La idea és que, amb una identitat digital europea, les persones podrien identificar-se o confirmar dades en serveis com la banca, l'educació o la salut, entre uns altres, de manera segura/segura i sense friccions, proporcionant un alt nivell de seguretat i protecció de la privadesa.

D'aquesta manera, s'aprofundeix en el marc de confiança creat pel Reglament eIDAS(Obre en nova finestra) sobre identificació electrònica i serveis de confiança per a les transaccions electròniques al mercat interior,  que ja contribueix notablement a augmentar la confiança dels consumidors phishing(Obre en nova finestra) o millorant la confiança en l'origen dels documents.

Construir una cultura de confiança i responsabilitat en el maneig de dades i en les infraestructures digitals, està en el focus de les accions dels governs de la UE, incloent a Espanya. En aquest context, la intersecció entre la qualitat i la transparència de les dades, una ciberseguretat robusta que redueixi la ciberdelinqüència, els Espais Europeus de Dades, i la identitat digital europea destaquen com a mecanismes fonamentals per conrear aquesta confiança i proposen una ruta cap a una major innovació que en última instància generi valor social i econòmic a través de les dades.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic