Dificultades e desafíos desde a perspectiva dos datos abertos e a reutilización
Trátase, sen dúbida, dunha formulación suxestiva que, no entanto, ha de facer fronte a importantes retos que van máis aló da mera aprobación de documentos formais e o impulso de reformas lexislativas.
En primeiro lugar, hai que partir da existencia de unha pluralidade de suxeitos implicados. Para estes efectos hase de salientar a existencia dunha dobre perspectiva na xestión pública do ámbito xudicial. Dunha parte, o Ministerio de Xustiza ou, no seu caso, as Comunidades Autónomas coas competencias transferidas son as Administracións que proporcionan os medios materiais e persoais de apoio á xestión e, por tanto, a quen corresponde o exercicio das competencias relativas ao acceso e a reutilización da información vinculada ao seu propio ámbito competencial. Doutra, a Constitución reserva en exclusiva a xuíces e tribunais o exercicio da función xurisdicional, o que supón un relevante protagonismo na tramitación e a xestión documental. A este respecto, a lexislación outorga unha importante función ao Consello Xeral do Poder Xudicial polo que se refire ao acceso e a reutilización das decisións xudiciais. Sen dúbida, o feito de que o órgano de goberno xudicial ratificase o Manifesto representa un importante compromiso máis aló da regulación legal.
En segundo lugar, aínda que desde aprobación en 2011 dun marco lexislativo tendente a impulsar a dixitalización da Xustiza produciuse un avance significativo, con todo, con frecuencia a realidade diaria dos xulgados e tribunais demostra a importancia que segue tendo a xestión baseada no soporte papel. Así mesmo, en ocasións persisten importantes problemas de interoperabilidade e, en definitiva, a interconexión das diferentes ferramentas tecnolóxicas e sistemas de información non sempre está garantida na práctica.
Co fin de facer fronte a estes desafíos nos últimos meses impulsáronse dúas iniciativas de gran relevancia. Por unha banda, a reforma que pretende levar a cabo o Proxecto de Lei de medidas de eficiencia procesual no servizo público de Xustiza evidencia, en definitiva, que la modernización de la Justica es todavía un objetivo pendiente. Ahora bien, debe tenerse en cuenta que no se trata, simplemente, de reto puramente tecnológico, sino que, además, se requieren importantes reformas en la estructura organizativa, la gestión documental y, en definitiva, la cultura que impregna un ámbito del sector público muy formalizado. Se precisa, por tanto, un importante esfuerzo en la gestión del cambio que se pretende impulsar con el Manifiesto.
Polo que se refire a os datos abertos e a reutilización da información do sector público é necesario distinguir entre a xestión puramente administrativa onde a competencia corresponde ás Administracións Públicas, como antes indicouse e, doutro lado, as decisións xudiciais, ámbito este último en mans do Consello Xeral do Poder Xudicial. Neste sentido, hai que recoñecer o importante esforzo que se realizou por parte do órgano de goberno dos xuíces á hora de facilitar o acceso a información estatística . No obstante, o acceso ás decisións xudiciais con fins de reutilización presenta importantes restricións que deberían reconsiderarse á vista da regulación europea . Aun partindo do avance que supuxo no seu momento a posta en marcha do servizo de acceso ás resolucións xudiciais dispoñible a través do CENDOJ o certo é que se trata dun modelo con relevantes limitacións que pode dificultar o impulso de servizos dixitais avanzados baseados no uso de datos .
Aun cuando el último intento de regular las singularidades de la reutilización de la información judicial por parte del Consejo General del Poder Judicial acabara con su anulación polo Tribunal Supremo o citado Proxecto de Lei contempla unha medida relevante respecto diso. En concreto, no marco do arquivo electrónico de documentos e expedientes, encarga ao Consello Xeral do Poder Xudicial a regulación de “a reutilización de sentenzas e outras resolucións xudiciais por medios dixitais de referencia ou reenvío de información, sexa ou non con fins comerciais, por parte de persoas físicas ou xurídicas para facilitar o acceso ás mesmas de terceiras persoas”.
Máis recentemente, a finais de xullo, o Consello de Ministros aprobou unha segunda iniciativa lexislativa que xa se está tramitando nas Cortes Xerais e que incorpora algunhas medidas especificamente dedicadas ao impulso da eficiencia dixital. En concreto, con relación ao expediente xudicial electrónico, a reforma pretende superar o modelo de xestión baseada nos documentos e expón un cambio de paradigma que parte do establecemento do principio xeral dunha Xustiza baseada en datos que, entre outras posibilidades, facilite as “actuacións automatizadas, proactivas e asistidas”. Polo que se refire a os datos abertos e a reutilización da información, o proxecto lexislativo incorpora un título específico no que se contempla a publicación de datos abertos no Portal da Administración de Xustiza segundo criterios de interoperabilidade e, sempre que sexa posible, en formatos que permitan o seu procesado automático.
En definitiva, a xestión baseada en datos no ámbito xudicial e, en particular, o acceso á información xudicial con fins de reutilización require de un proceso de reflexión en profundidade no que poidan participar non só os organismos públicos competentes e as editoriais xurídicas que ofrecen o acceso á xurisprudencia senón, cun maior alcance, as diversas profesións xurídicas e a sociedade en xeral. Máis aló do impulso de suxestivas iniciativas como o Foro de Transformación Dixital da Xustiza , cuxa primeira edición tivo lugar hai uns meses, e a oportuna organización de eventos académicos onde pode ter lugar este debate, como o celebrado o pasado mes de outubro , en última instancia debe partirse dun principio elemental: a necesidade de impulsar un modelo de xestión baseada na apertura da información por defecto e desde o deseño. Só desde esta premisa poderase impulsar definitivamente e coas oportunas garantías xurídicas a efectiva reutilización da información no servizo público da Xustiza.
Así pois, á vista das importantes reformas legais que se están tramitando, parece chegado o momento de asumir de maneira decidida unha aposta definitiva polo valor dos datos no ámbito xudicial ao abeiro dos obxectivos que pretenden abordarse co Manifesto antes referido.
Fonte orixinal da noticia