accesskey_mod_content

O concepto e os procesos da gobernación de datos

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".

31 maio 2022

A gobernación de datos é de unha serie de procesos de transformación bastante complexos que afectan o conxunto da organización; máxime cando levar a cabo unha xestión adecuada dos datos nas nosas organizacións está a converterse nunha tarefa cada vez máis complexa.

Unha das accións crave marcadas como necesarias para construír  o futuro dos datos abertos(Abre en nova xanela)  en nuestro país es la implantación de procesos para mejorar la gestión y gobernanza de los datos. Pero qué es lo que hay realmente detrás de esas palabras clave? Qué es lo que debemos entender realmente por gobernanza de los datos? En realidad, de lo que estamos hablando es de una serie de procesos de transformación bastante complejos que afectan al conjunto de la organización.

Esa complexidade queda perfectamente reflectida en  o framework que nos propoñen desde o Open Data Policy Lab(Abre en nova xanela) , onde podemos observar claramente  as diferentes capas sobrepostas do modelo(Abre en nova xanela)  e cales son os seus principais características – dando lugar a un percorrido a través da elaboración dos datos, a colaboración cos datos como ferramenta principal, a xeración de coñecemento, o establecemento das condicións habilitadoras necesarias e a creación de valor engadido.

Diferentes capas sobrepostas do modelo Open Data Framework: O ciclo de vida dos datos  Recolección Procesamento  Compartición Análise  Uso     A colaboración a través dos datos  Interfaces públicos Intermediarios confiables Coleccións de datos  Acordos para a investigación e a análise Concursos e retos  Xeración de intelixencia    A xeración de coñecemento  Análise da situación Causa e efecto Predición Avaliación do impacto    Condicións facilitadoras  Publicar cun propósito Establecer alianzas Potenciar o fortalecemento de fontes de datos alternativas  Establecer un marco de responsabilidade     Xeración de valor  Mellorar a gobernación Potenciar ás persoas  Crear novas oportunidades  Solucionar problemas

Pasemos entonces a continuación a pelar esa cebolla y observemos más en detalle qué es lo que encontraremos en cada una de esas capas:

O ciclo de vida dos datos

Nunca deberiamos considerar os datos como elementos illados, senón como parte dun ecosistema maior, que se atopa inmerso nun ciclo continuo coas seguintes fases:

  • Recolección ou recompilación dos datos procedentes de distintas fontes.
  • Procesamento e transformación dos datos para conseguir que sexan utilizables.
  • Compartición e intercambio de datos entre os distintos membros da organización.
  • Análise para extraer o coñecemento que se está buscando.
  • Uso dos datos de acordo ao coñecemento obtido.

A colaboración a través dos datos

No es extraño que el ciclo de vida de los datos transcurra únicamente dentro de la organización donde se originan. Sin embargo, podremos  aumentar o valor deses datos(Abre en nova xanela)  exponencialmente, simplemente exponiéndolos a la colaboración con otras organizaciones a través de diversos mecanismos, añadiendo así una nueva capa de gestión:

  • Interfaces públicos que ofrecen un acceso selectivo a los datos, habilitando nuevos usos y funciones.
  • Intermediarios confiables que funcionan como axentes independentes de datos. Estes axentes coordinan o uso dos datos por parte de terceiros, garantindo a súa seguridade e integridade en todo momento.
  • Colecciones de datos que ofrecen una visión común, conjunta, completa y coherente de los datos a través de la agregación de porciones procedentes de distintas fuentes.
  • Acordos para a investigación e a análise, polos que se garante o acceso a certos datos co obxectivo de xerar un coñecemento específico.
  • Concursos e retos que dan acceso a datos específicos durante un período limitado de tempo para promover novos usos innovadores dos mesmos.
  • Xeración de intelixencia, mediante a cal se comparten tamén os coñecementos adquiridos pola organización a través dos datos e non só a materia prima.

A xeración de coñecemento

Grazas ás colaboracións establecidas na capa anterior será posible realizar novos estudos dos datos que nos permitirán tanto analizar o pasado como tratar de extrapolar o futuro mediante diversas técnicas como:

  • Análise da situación, coñecendo o que está a pasar na contorna dos datos.
  • Causa e efecto, buscando unha explicación á orixe do que está a pasar.
  • Predición, tentando inferir que será o seguinte que vai pasar.
  • Avaliación do impacto, establecendo o que esperamos que debería suceder.

Condicións facilitadoras

Existen unha serie de procedementos que cando se aplican por encima dun ecosistema de datos colaborativo xa existente poden dar lugar a un uso aínda máis efectivo dos datos mediante técnicas como:

  • Publicar cun propósito, co obxectivo de coordinar a oferta e a demanda de datos da forma máis eficiente posible.
  • Establecer alianzas, incluíndo nas nosas análises a aqueles grupos de persoas e organizacións que nos poidan axudar a entender mellor as necesidades reais.
  • Potenciar o fortalecemento de fontes de datos alternativas proporcionando os recursos necesarios para crear novas fontes de datos nas áreas aínda por explotar.
  • Establecer un marco de responsabilidade ao redor dos datos que teña en conta os principios de equidade, compromiso e transparencia.

Xeración de valor

A ampliación do ecosistema e o establecemento das condicións adecuadas para que ese ecosistema floreza poden dar lugar a economías de datos de escala das que poderemos obter novos beneficios como:

  • Mellorar a gobernación e a operativa da propia organización grazas ás melloras xerais en transparencia e eficiencia que acompañan aos procesos de apertura.
  • Potenciar ás persoas proporcionándolles as ferramentas que necesitan para realizar as súas tarefas da forma máis adecuada e tomar as decisións correctas.
  • Crear novas oportunidades para a innovación, a creación de novos modelos de negocio e a elaboración de políticas públicas dirixidas pola evidencia.
  • Solucionar problemas optimizando os procesos e servizos e as intervencións dentro do sistema no que operamos.

Como podemos observar, o concepto de gobernación dos datos é en realidade moito máis amplo e complexo do que en principio uno podería esperar e abarca unha serie de  actuacións crave(Abre en nova xanela)  e tarefas que na maioría de organizacións será practicamente imposible tratar de centralizar nun único rol ou a través dunha única ferramenta. Por tanto, á hora de establecer un sistema de gobernación de datos nunha organización deberiamos afrontar o reto como un proceso de transformación integral ou un cambio de paradigma no que practicamente todos os membros da mesma deberán estar implicados en maior ou menor medida. Unha boa forma de afrontar este reto con maior facilidade e mellores garantías sería a través da adopción e implementación dalgúns de  os marcos e estándares de referencia que se han ido creando respecto diso(Abre en nova xanela)  e que se corresponderías con distintas partes deste modelo.

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Información e datos do sector público