accesskey_mod_content

A singular relevancia da interoperabilidade no Regulamento europeo de Datos

  • Escoitar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

02 agosto 2024

O 'Data Act' entende a interoperabilidade como a capacidade de dúas ou máis espazos de datos ou redes de comunicación, sistemas, produtos conectados, aplicacións, servizos de tratamento de datos ou compoñentes para intercambiar e utilizar datos co fin de desempeñar as súas funcións.

Un dos principais obxectivos de Regulamento (UE), do Parlamento Europeo e do Consello do 13 de decembro de 2023 sobre normas harmonizadas para un acceso xusto aos datos e a súa utilización ( Reglamento de Datos ) consiste en promover o desenvolvemento de criterios de interoperabilidade nos espazos de datos, os servizos de tratamento de datos e os contratos intelixentes

Segundo afirma expresamente dita norma “os datos interoperables e de alta calidade de diferentes ámbitos incrementan a competitividade e a innovación, e garanten un crecemento económico sustentable”, para o que resulta necesario que “os mesmos datos poden utilizarse e reutilizarse para diversos fins e de modo ilimitado, sen perda de calidade ou cantidade”. Así pois, considera que resulta imprescindible “un enfoque regulador para a interoperabilidade que sexa ambicioso e que inspire a innovación para superar a dependencia dun só provedor, que obstaculiza a competencia e o desenvolvemento de novos servizos”.

Interoperabilidade e espazos de datos

Esta preocupación xa existía en a  Estratexia Europea de Datos , onde a interoperabilidade se consideraba un elemento crave para pór en valor os datos e, de maneira singular, para o despregamento da Intelixencia Artificial. De feito, a interoperabilidade é unha premisa inescusable para os espazos de datos, de modo que o establecemento de protocolos adecuados convértese en esencial para garantir o seu potencial, tanto polo que se refire a cada un dos espazos de datos a nivel interno como, así mesmo, á hora de facilitar unha integración transversal de varios deles.

Neste sentido, son frecuentes as  iniciativas de estandarización  e os  encontros  para tratar de establecer unhas condicións específicas de interoperabilidade neste tipo de escenarios, caracterizados por a diversidade das fontes de datos. Aínda que supón unha dificultade engadida, o certo é que un enfoque transversal, que integre varios espazos de datos, proporciona un maior impacto na xeración de servizos de valor engadido e permite crear as condicións xurídicas adecuadas para a innovación.

Segundo establece o Reglamento de Datos quen participen nos espazos de datos e ofrezan datos ou servizos de datos a outros actores que interveñan nos mesmos haberán de cumprir unha serie de requisitos encamiñados, precisamente, a garantir unhas condicións adecuadas de interoperabilidade e que, deste xeito, os datos poidan tratarse conxuntamente. Para iso, proporcionarase unha descrición do contido, a estrutura, o formato e outras condicións de uso dos datos, de maneira que se facilite o acceso aos mesmos e o seu compartición de maneira automatizada, mesmo en tempo real ou permitindo a descarga masiva cando cumpra.

Convén ter en conta que para os espazos de datos é esencial cumprir cos estándares técnicos e semánticos de interoperabilidade, posto que unha mínima normalización das condicións xurídicas facilita enormemente o seu funcionamento. En concreto, é de gran importancia asegurar que quen achegue os datos é titular dos dereitos necesarios para compartilos na este contorna e, así mesmo, poder acreditalo de maneira automatizada

Interoperabilidade nos servizos de tratamento de datos

O Regulamento de Datos presta unha especial atención a a necesidade de mellorar a interoperabilidade entre os distintos provedores de servizos de tratamento de datos, de maneira que os clientes poidan beneficiarse da interacción entre cada un deles, reducindo así a dependencia de provedores concretos.

Para iso, en primeiro lugar, reforza a obriga de informar que teñen  os provedores que prestan este tipo de servizos, ás que deberán engadirse aquelas derivadas de a  regulación xeral en materia de subministración de contidos e servizos dixitais . En particular, deberán constar por escrito:

  • As condicións contractuais relativas aos dereitos do cliente, sobre todo en situacións relacionadas cun posible cambio a outro provedor ou infraestrutura.
  • Unha indicación completa dos datos que poderán exportarse durante o proceso de cambio de provedor, de maneira que o alcance da obriga de interoperabilidade haberá de estar previamente fixado. Ademais, dita información ten que ofrecerse a través de un rexistro en liña actualizado que ofrecerá o provedor de servizos.

O Regulamento pretende garantir que o dereito dos clientes á libre elección do provedor dos servizos de datos non se vexa afectado por barreiras e dificultades derivados da falta de interoperabilidade. Mesmo, a regulación contempla unha obriga de proactividad para que o cambio de provedor teña lugar sen incidencias na prestación do servizo ao cliente, polo que lles obriga a adoptar aquelas medidas que sexan razoables para asegurar unha “equivalencia funcional” e, mesmo, a ofrecer de maneira gratuíta interfaces abertas que faciliten este proceso. No entanto, nalgún caso –en concreto, cando se pretenda utilizar en paralelo dous servizos–, permítese ao antigo provedor repercutir certos custos que se lle poidan xerar.

En última instancia, a interoperabilidade dos servizos de tratamento de datos vai máis aló de simples aspectos técnicos ou semánticos, de maneira que se converte nunha premisa inescusable para asegurar a portabilidade dos activos dixitais, garantir as condicións de seguridade e integridade dos servizos e, entre outros obxectivos, non interferir na incorporación das innovacións tecnolóxicas, todo iso cun marcado protagonismo dos servizos na nube.

Contratos intelixentes e interoperabilidade

O Regulamento de Datos tamén presta unha especial atención ás condicións de interoperabilidade que permitan a execución automatizada dos intercambios de datos, para o que resulta esencial fixalas de maneira predeterminada. Pola contra, veríanse afectadas as condicións óptimas de funcionamento que require a contorna dixital, especialmente desde o punto de vista da eficiencia.

A nova regulación contempla obrigas específicas para os provedores de contratos intelixentes e, así mesmo, para quen despreguen este tipo de ferramentas ao levar a cabo a súa actividade comercial, empresarial ou profesional. Para ese efecto, enténdese por contrato intelixente aquel "programa informático utilizado para a execución automatizada dun acordo ou de parte de leste, que utiliza unha secuencia de rexistros electrónicos de datos e garante a súa integridade e a exactitude da súa orde cronolóxica"

Este suxeitos han de garantir que os contratos intelixentes cumpren coas obrigas que contempla o Regulamento polo que se refire a a posta a disposición de datos e, entre outros aspectos, será imprescindible garantir “a coherencia coas condicións do acordo de intercambio de datos que executa o contrato intelixente”. En consecuencia, serán responsables do efectivo cumprimento de tales esixencias, para o que deberán levar a cabo unha avaliación de conformidade e expedir unha declaración relativa á observancia de tales requisitos.

Para facilitar o cumprimento destas garantías, o Regulamento contempla unha presunción de cumprimento cando se respecten as normas harmonizadas publicadas no Diario Oficial da Unión Europea, para o que  autorízase á Comisión a fin de que solicite a organizacións europeas de normalización  a elaboración de disposicións específicas.

No últimos cinco anos e, en particular desde a Estratexia de 2020, produciuse un importante avance na regulación europea que permite afirmar que existen unhas condicións xurídicas adecuadas para garantir a dispoñibilidade dos datos de calidade para impulsar a innovación tecnolóxica. Polo que se refire a a interoperabilidade, xa se deron pasos moi relevantes, especialmente en o  sector público , onde podemos atopar  tecnoloxías disruptivas que poden resultar de enorme utilidade . Con todo, aínda está pendente o desafío de concretar de maneira precisa o alcance das obrigas establecidas legalmente.

Por iso o propio Regulamento de Datos habilita á Comisión para que poida adoptar especificacións comúns que garantan o efectivo cumprimento das medidas que contempla se fose necesario. No entanto, trátase dunha medida de carácter subsidiario, xa que previamente hanse de tentar outras vías para conseguir a interoperabilidade, como é o caso da elaboración de normas harmonizadas a través de organizacións de normalización.

En definitiva, á hora de regular a interoperabilidade requírese unha formulación ambiciosa, tal e como recoñece o propio Regulamento de Datos, aínda que se trata dun proceso complexo que precisa de medidas de execución en diferentes niveis que van máis aló da simple aprobación de normas xurídicas, aínda cando dita lexislación supoña un importante avance para dinamizar a innovación en condicións adecuadas, isto é, máis aló das simples premisas tecnolóxicas.

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Información e datos do sector público