O Consello de Ministros aprobou en febreiro deste ano o Proxecto de Lei (PL) de Movilidad Sostenible, unha aposta por un sistema de transporte dixital e innovador no que os datos abertos de mobilidade terán un papel fundamental.
A norma, ademais de regular solucións innovadoras como o transporte a demanda, os coches compartidos ou o uso temporal de vehículos, fomentará a promoción dos datos abertos de administracións, xestores de infraestrutura e operadores públicos e privados. Todo iso, tal e como se puntualiza no Capítulo III título V do Proxecto de Lei “reportará enormes beneficios á cidadanía, por exemplo, para a nova mobilidade e a súa contribución ao Pacto Verde Europeo”.
Este Proxecto de Lei está aliñado coa Estratexia Europea de Datos, que ten entre os seus obxectivos crear un mercado único de datos que garanta a competitividade global e a soberanía dos datos de Europa a través da creación de espazos de datos europeos comúns en nove sectores estratéxicos. En concreto, prevese a creación e desenvolvemento de un espazo común europeo de datos relativos á mobilidade para situar a Europa na vangarda do desenvolvemento dun sistema de transportes intelixente, incluídos os automóbiles conectados e outros modos de transporte. Nesta liña, a Comisión Europea presentou a súa Estratexia de mobilidade sustentable e intelixente , que inclúe unha acción dedicada á innovación, datos e intelixencia artificial para unha mobilidade máis intelixente. Seguindo o ronsel europeo, España lanzou este Proxecto Proxecto de Lei de Movilidad Sostenible
Neste post analízanse as vantaxes que o uso dos datos abertos pode ofrecer ao sector, aquelas obrigas que marca o PL e que afectarán os datos, e os próximos pasos para constituír o Espazo de Datos Integrado de Mobilidade.
Ventajas do uso de datos abertos sobre mobilidade sustentable
O Ministerio de Transporte e Movilidad Sostenible na apartado web creado para a Lei ,identifica algúns beneficios que o acceso e uso dos datos abertos de transporte e mobilidade poden ofrecer tanto á armazón empresarial como ás administracións públicas e o conxunto da cidadanía en xeral:
- Favorecer o desenvolvemento de aplicacións que permitan aos cidadáns a adopción de decisións sobre a planificación das súas viaxes e durante o desenvolvemento destes.
- Mellorar as condicións de prestación dos servizos e de a experiencia durante a viaxe.
- Incentivar a investigación, crear novos desenvolvementos e negocios a partir dos datos xerados no ecosistema do transporte e a mobilidade.
- Posibilitar que as administracións públicas teñan un maior coñecemento do sistema de transportes e mobilidade para mellorar así a definición das políticas públicas e a xestión do sistema.
- Impulsar o uso destes datos para outros fins de interese público que poidan xurdir.
Asegurar o acceso a datos abertos de mobilidade
Para facer bo uso destes datos e aproveitar así todas as vantaxes que ofrecen, o Proxecto de Lei determina unha estratexia que garante a dispoñibilidade de datos abertos no ámbito do transporte e a mobilidade. Esta estratexia afecta a:
- as empresas de transporte e os xestores de infraestruturas, que deben impulsar a dixitalización e proporcionar parte importante dos datos, cunhas características e funcionalidades específicas.
- as administracións e entidades públicas xa estaban obrigados a garantir a apertura dos seus datos desde o deseño, así como a súa reutilización con base na xa existe.
En resumo, respéctanse as pautas de reutilización que xa define a Lei 37/2007 para o sector pública e ademais recóllese a necesidade de regular o acceso a esta información e o modo de utilización destes datos por parte de terceiros, é dicir, empresas do sector.
Espazo de Datos Integrado de Mobilidade
Acorde á Estratexia Europea de Datos que mencionabamos ao comezo do post, o PL determina a obrigatoriedade de crear o Espazo de Datos Integrado de Mobilidade (EDIM) baixo a dirección do Ministerio de Transportes e Mobilidade Sustentable , en coordinación coa Secretaría de Estado de Dixitalización e Intelixencia Artificial . No EDIM compartirán os seus datos as xa mencionadas empresas de transporte, os xestores de infraestruturas e as administracións, algo que permitirá optimizar a toma de decisións de todos os actores á hora de planificar a execución de novas infraestruturas e a posta en marcha de novos servizos.
O Proxecto de Lei define algunhas características de o Espazo de Datos Integrado de Mobilidade como a estrutura modular, que incluirá información de maneira sistemática de distintas áreas de mobilidade urbana, metropolitana e interurbana, tanto de persoas como de mercadorías.
En concreto, o
EDIM
, segundo o artigo 14, recollería datos “en soporte dixital de forma gratuíta, non discriminatoria e actualizada” sobre:
- Oferta e demanda dos diferentes modos de transporte e mobilidade, información sobre os servizos de transporte público e servizos de mobilidade competencia das administracións
- Situación financeira e custos de prestación dos servizos de todos os modos de transporte público, investimentos en infraestruturas de transporte, inventario de infraestruturas e terminais de transporte, condicións e grao de accesibilidade.
- Outros datos que se acorden na Conferencia Sectorial de Transportes.
No identifícanse exemplos deste tipo de datos e información sobre a responsabilidade da súa subministración, formato, frecuencia de actualización e outras características.
Tal e como refire o PL, os datos e a información xestionada polo
EDIM
achegarán unha visión integrada para analizar e facilitar a xestión da mobilidade, mellorando o deseño de solucións sustentables e eficientes, e a transparencia no deseño das políticas públicas de transportes e mobilidade. Ademais, a Lei promoverá a creación de un sandbox ou contorna de probas que sirva de incubadora para proxectos innovadores sobre mobilidade. O resultado das probas permitirá tanto ao promotor como á administración adquirir unha aprendizaxe observando o mercado nunha contorna controlada.
Punto de Acceso Nacional de Transporte Bimodal
Doutra banda, o Proxecto de Lei tamén contempla a creación de un Punto de Acceso Nacional de Transporte Bimodal que recollerá a información comunicada ao Ministerio de Transportes e Mobilidade Sustentable no marco da acción prioritaria “Subministración de servizos de información sobre desprazamentos multimodales en toda a Unión” da Directiva 2010/40/UE que fai referencia ao transporte de mercadorías e/ou persoas en máis un medio de transporte.
Esta información será de acceso libre e gratuíto e servirá tamén para nutrir ao EDIM na área relativa á caracterización de transporte e mobilidade de persoas, así como ao Catálogo nacional de Información Pública mantido pola Administración Xeral do Estado.
O Proxecto de Lei define que a prestación de servizos á cidadanía nos que se utilicen datos sobre transporte e mobilidade do Punto de Acceso Nacional de Transporte Multimodal deberá facerse de forma xusta, neutra, imparcial, non discriminatoria e transparente. E engade que o Ministerio de Transportes e Mobilidade Sustentable proporá unhas regras de uso dos este datos nun prazo de 12 meses tras a entrada en vigor desta Lei.
O Proxecto de Lei de Mobilidade Sustentable está actualmente en trámite parlamentario, xa que se remitiu remitido ás Cortes para a súa tramitación urxente e aprobación en 2024.
Fonte orixinal da noticia
- Información e datos do sector público