accesskey_mod_content

Carpeta Ciutadana: Transparència de les AAPP i exercici dels drets dels ciutadans

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

31 juliol 2023

La Carpeta Ciutadana és un espai personal online que simplifica la relació dels ciutadans amb les Administracions Públiques, permetent a l'interessat, d'una forma àgil i senzilla, conéixer els expedients que té oberts en els diferents organismes, els seus seients registrals entre administracions o les dades que té d'ell l'administració, millorant així la transparència i permetent que tinga un major control de les seues dades personals que obren en poder de les mateixes.

Les Administracions Públiques són les entitats que realitzen més tractaments de dades personals dels ciutadans, és a dir, dels interessats i, per açò, és imprescindible reforçar els mecanismes de transparència pel que fa a l'accés i utilització dels mateixos. ja que les Administracions posseïxen estes dades, cobra especial rellevància la importància del principi de transparència en els tractaments de les dades personals i l'exercici dels drets dels ciutadans respecte a les seues dades personals.

En les seus electròniques dels organismes de les diferents Administracions Públiques els ciutadans poden iniciar actuacions administratives i obtindre informació del seu interés. Ara bé, açò suposa que el ciutadà, per a relacionar-se amb l'administració telemàticament, ha d'accedir a una multitud de seus electròniques, cadascuna amb les seues característiques i particularitats, la qual cosa fa que el ciutadà veja la informació de l'Administració d'una manera inconnexa, complexa i de difícil seguiment.

La Carpeta Ciutadana, servici desenvolupat per la Secretaria General d'Administració Digital, és l'àrea privada dels ciutadans en la seua relació amb l'administració que oferix un punt d'accés únic des del qual es pot conéixer i accedir a les seues dades, amb la possibilitat, si és aplicable, d'obtindre un justificant o certificat dels mateixos i conéixer l'ús que les Administracions Públiques realitzen d'ells, en visualitzar la informació que es transmet entre administracions.

https://carpetaciudadana.gob.es/carpeta/home(Obri en nova finestra)

Per tant, la Carpeta Ciutadana simplifica i facilita l'exercici del dret d'accés als ciutadans en oferir un punt d'accés unificat on consultar tota la seua informació, millorant així les relacions dels ciutadans amb l'administració, fomentant l'eficiència, la  transparència i afavorint que els ciutadans puguen controlar què dades personals seues obren en poder l'Administració.

Les dades oferides es troben agrupats en diferents temàtiques: educació i formació, residència, treball i jubilació, salut i assumptes socials (ingrés mínim vital), situació personal i família (ajudes maternitat o paternitat, jubilació), vehicles i transports, vivenda i funció pública (per als empleats públics). Addicionalment, poden consultar-se els expedients de diferents organismes de l'Administració General de l'Estat, de les diferents Comunitats Autònomes adherides i de les Entitats Locals, els expedients de les quals estan començant a incloure. Per exemple, des de l'apartat “Salut i assumptes socials” pot accedir a la seua Història Clínica Digital del Sistema Nacional de Salut (HCDSNS) a través d'un servici que interopera internament amb les Comunitats Autònomes.

 

Opcions de Carpeta Ciutadana

https://carpetaciudadana.gob.es/carpeta/home(Obri en nova finestra)

En concret, des de l'apartat “Transparència” cada interessat pot consultar les dades intercanviades entre les Administracions a través de la plataforma d'intermediació amb el seu consentiment, mitjançant l'opció “ Els meus intercanvis entre administracions(Obri en nova finestra) ”.

Referent a açò, les  Orientacions per a l'aplicació de la disposició addicional octava i la disposició final dotzena de la LOPDGDD(Obri en nova finestra)  d'AEPD interpreten que l'article 28.2 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú establix el dret del ciutadà a no aportar les dades i documents que ja obren en poder de les Administracions Públiques, les quals utilitzaran mitjans electrònics per a recaptar aquesta informació sempre que, en el cas de dades de caràcter personal, es compte amb el consentiment dels interessats. Per açò els servicis de verificació i consulta de dades de la plataforma d'intermediació de dades (“Els meus intercanvis entre administracions”) permeten que qualsevol organisme de l'Administració puga consultar o verificar aquestes dades sense necessitat de sol·licitar l'aportació dels corresponents documents acreditatius, permetent així fer efectiu el compliment de l'article 28.2 citat anteriorment i, per tant, el dret del ciutadà reconegut en la Llei.

La informació associada als intercanvis entre Administracions a la qual es pot accedir des de la Carpeta Ciutadana és de dos tipus:

  • Consultes entre Organismes: iniciades des d'un Organisme de l'Administració per a consultar dades i/o documents que obren en poder d'un altre Organisme, és a dir, consultes entre Administracions Públiques.
  • Consultes des de La meua Carpeta Ciutadana: consultes de dades personals iniciades per l'usuari des de la pròpia Carpeta Ciutadana sobre qualsevol de les temàtiques anteriorment indicades: educació, formació, residència, treball, assumptes socials, etc.

Les funcionalitats i la incorporació de més tràmits i consultes s'aniran incrementant al llarg del segon semestre de 2023 i en 2024. Es pot consultar el seu full de ruta en la direcció web “ La meua carpeta ciutadana – Més Informació(Obri en nova finestra) ”.

Per tot açò, la Carpeta Ciutadana suposa realitzar un exercici de reforç de la transparència de les Administracions Públiques en les seues actuacions administratives cap als interessats, en permetre que els ciutadans accedisquen no solament a les seues dades, sinó també a la informació sobre l'intercanvi de les seues dades entre Administracions en l'exercici de les seues funcions.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Seguretat
  • Informació i dades del sector públic