"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".
Formar profesionais é un gran reto que están a facer mesmo grandes compañías tecnolóxicas como Google, Amazon ou Microsoft propondo programas de formación especializado en paralelo aos que propón o sistema educativo regulado. E neste contexto os datos abertos teñen un papel moi relevante na formación práctica destes profesionais , xa que con frecuencia, os datos abertos son a única posibilidade para realizar exercicios reais e non só simulados.
Ademais, aínda que aínda non existe un corpus de investigación sólido respecto diso, algúns traballos xa suxiren efectos positivos derivados del uso de datos abiertos como herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje de calquera materia e non só das relacionadas coa analítica de datos. Algúns países europeos han recoñecido xa este potencial e desenvolveron proxectos piloto para determinar a mellor forma de introducir datos abertos no currículo escolar .
Neste sentido, os datos abertos pódense utilizar como unha ferramenta para a educación e a formación de varias maneiras. Por exemplo, os datos abertos pódense utilizar para desenvolver novos materiais de ensino e aprendizaxe, para crear proxectos baseados en datos do mundo real para estudantes ou para apoiar a investigación sobre enfoques pedagóxicos efectivos. Ademais, os datos abertos pódense utilizar para crear oportunidades de colaboración entre educadores, estudantes e investigadores co fin de compartir mellores prácticas e colaborar en solucións a desafíos comúns.
Proxectos baseados en datos do mundo real
Unha achega crave dos datos abertos é a súa autenticidade, xa que son unha representación da enorme complexidade e mesmo dos defectos do mundo real a diferenza das construcións artificiais ou os exemplos de libros de texto que se basean en supostos moitos máis simples.
Un exemplo interesante neste sentido é o que documentou a Universidade Simon Fraser de Canadá no seu Máster en Edición onde a maior parte dos seus alumnos proceden de programas universitarios non STEM e que por tanto tiñan unhas capacidades limitadas no manexo de datos. O proxecto está dispoñible como recurso educativo aberto na plataforma OER Commons e o seu obxectivo é que os estudantes comprendan que as métricas e a medición son ferramentas estratéxicas importantes para comprender o mundo que nos rodea.
Ao traballar con datos do mundo real, os estudantes poden desenvolver habilidades de construción de relatos e investigación, e poden aplicar habilidades analíticas e colaborativas no uso de datos para resolver problemas do mundo real. O caso de estudo realizado coa primeira edición na que se utilizou este OER baseado en datos abertos está documentado no libro “ Open Data as Open Educational Resources - Case studies of emerging practice ”. Nel móstrase que a oportunidade de traballar con datos pertencentes ao seu campo de estudo resultou esencial para manter aos estudantes comprometidos co proxecto. Con todo, lidar coa desorde dos datos do "mundo real" foi o que lles permitiu obter unha aprendizaxe valiosa e novas habilidades prácticas.
Desenvolvemento de novos materiais de aprendizaxe
Os conxuntos de datos abertos teñen un gran potencial para ser utilizados no desenvolvemento de recursos educativos abertos (
REA
) que son materiais de ensino, aprendizaxe e investigación en soporte dixital de carácter gratuíto, pois son publicados cunha licenza aberta (Creative Commons) que permite o seu uso, adaptación e redistribución para usos non comerciais de acordo con a definición da UNESCO.
Neste contexto, aínda que os datos abertos non sempre son
REA
, podemos dicir que se converten en cando
REA
se usan en contextos pedagóxicos. Os datos abertos cando se utilizan como recurso educativo facilitan que os estudantes aprendan e experimenten traballando cos mesmos conxuntos de datos que utilizan investigadores, gobernos e sociedade civil. Son unha compoñente clave para que os estudantes desenvolvan habilidades de análises, estatísticas, científicas e de pensamento crítico.
É difícil estimar a presenza actual dos datos abertos como parte do
REA
pero non resulta difícil atopar exemplos interesantes dentro das principais plataformas de recursos educativos abertos. Na plataforma Procomún podemos atopar interesantes exemplos como Aprender Geografía a través da evolución das paisaxes agrarias de España que constrúe sobre a plataforma ArcGIS En liña da Universidade Complutense de Madrid un
Webmap
para a aprendizaxe das paisaxes agrarias en España. O recurso educativo emprega exemplos concretos de distintas comunidades autónomas empregando fotografías ou imaxes fixas geolocalizadas e datos propios integrados con datos abertos. Deste xeito os estudantes traballan os conceptos non a través dunha mera descrición en texto senón con recursos interactivos que favorecen ademais a mellora das súas competencias dixitais e espaciais
Na plataforma OER Commons atopamos por exemplo o recurso “ Dos datos abertos ao compromiso cívico ” que está dirixido a públicos a partir de ensino secundario co obxectivo de ensinar a interpretar como se gasta o diñeiro público nunha área rexional, local, ou barrio determinado. Para iso apóiase nos coñecidos proxectos para analizar orzamentos públicos “Onde van os meus impostos?”, dispoñibles en moitas zonas do mundo como froito das políticas de transparencia dos poderes públicos. Este recurso que podería ser portado a España con facilidade xa que contamos con numerosos proxectos Onde van os meus impostos? , como o mantido por Fundación Civio.
Habilidades relacionadas con datos
Cando nos referimos a a formación e educación en habilidades relacionadas cos datos, en realidade estamos a referirnos a unha área de gran amplitude que ademais é moi difícil dominar en todas as súas facetas. De feito, o habitual é que os proxectos relacionados con datos abórdense en equipos onde cada membro desempeña un rol especializado nalgunha destas áreas. Por exemplo, é habitual diferenciar polo menos a limpeza e preparación de datos, o modelado de datos e a visualización de datos como as principais actividades que se realizan nun proxecto de ciencia datos e intelixencia artificial.
En todos os casos o uso de datos abertos está amplamente adoptado como recurso central dos proxectos que se propoñen para a adquisición de calquera destas habilidades. A moi coñecida comunidade de ciencia de datos Kaggle organiza competicións baseadas en conxuntos de datos abertos achegados á comunidade e que constitúen un recurso esencial para a aprendizaxe baseada en proxectos reais de quen queren adquirir habilidades relacionadas cos datos. Existen outras propostas baseadas en subscricións como Dataquest ou ProjectPro pero en todos os casos utilizan para os proxectos que propoñen conxuntos de datos reais obtidos dos múltiples repositorios de datos abertos de carácter xeral ou repositorios específicos dunha área de coñecemento .
Os datos abertos, do mesmo xeito que noutras áreas, aínda non desenvolveron todo o seu potencial como ferramenta para a educación e a formación. Con todo como pode verse no programa da última edición de a OER Conference 2022 , cada vez son máis os exemplos nos que os datos abertos teñen un papel central no ensino, as novas prácticas educativas e a creación de novos recursos educativos para todo tipo de materias, conceptos e habilidades.
Fonte orixinal da noticia
- Información e datos do sector público