" /> PAe - Os datos e a transformación dixital no sistema de xustiza
accesskey_mod_content

Os datos e a transformación dixital no sistema de xustiza

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Noticia dispoñible unicamente con fins históricos e de hemeroteca. A información e ligazóns mostradas correspóndense cos que estaban operativos á data da súa publicación. Non se garante que continúen activos actualmente".

04 novembro 2022

Recentemente fíxose público o documento "Manifesto por un espazo público de datos" onde se expón a necesidade de reforzar a importancia dos datos no proceso de transformación dixital que se está abordando neste ámbito.do neste ámbito

O documento (Abre en nova xanela) foi elaborado no seo do Comité Técnico Estatal da Administración Xudicial Electrónica(Abre en nova xanela) e posteriormente foi ratificado polas Administracións Públicas competentes en materia de Xustiza, isto é, a Administración Xeral do Estado a través do Ministerio de Xustiza e as Comunidades Autónomas que asumiron a competencia neste ámbito, así como o Consello Xeral do Poder Xudicial e a Fiscalía Xeral do Estado.

En concreto, como se recoñece expresamente(Abre en nova xanela) , trátase de “un instrumento que busca mellorar a eficiencia da Xustiza a través do tratamento de datos e deseñar as políticas públicas no ámbito da Xustiza, partindo da consideración do dato como un ben público, de maneira que se garanta tanto a súa produción como o seu libre acceso”.

Cales son os principais obxectivos que se pretenden conseguir?

O documento forma parte dunha iniciativa de maior alcance denominada Xustiza baseada en datos que, no marco máis amplo de a  transformación do servizo público de Xustiza(Abre en nova xanela) , concíbese como proxecto prioritario para a Administración de Xustiza. A súa principal finalidade consiste na creación de un espazo público de datos seguro, interoperable e orientado á súa reutilización. En concreto preténdese:

  • Promover un modelo de xestión orientado aos datos no que se ha de sustentar a transformación da Xustiza.
  • Dado que los datos se han de considerar como un bien público, se considera prioritario garantizar el libre acceso a los mismos.
  • Impulsar un espazo público de datos seguro, interoperable e orientado á súa reutilización, o que implica a necesidade de facer fronte a retos e problemas técnicos, organizativos e, en última instancia, xurídicos. Para ese efecto proponse un modelo de gobernación baseado na configuración do acceso aos datos como un dereito, o fomento da interoperabilidade, así como, entre outros principios, o fomento do coñecemento dos datos e o rexeitamento daquelas prácticas que impidan a reutilización dos datos ou, no seu caso, impliquen o recoñecemento de dereitos exclusivos.
  • Garantir a innovación no ámbito da Xustiza cunha orientación baseada na solución de problemas concretos, en particular para promover a cohesión e a igualdade.

Dificultades e desafíos desde a perspectiva dos datos abertos e a reutilización

Trátase, sen dúbida, dunha formulación suxestiva que, no entanto, ha de facer fronte a importantes retos que van máis aló da mera aprobación de documentos formais e o impulso de reformas lexislativas.

En primeiro lugar, hai que partir da existencia de unha pluralidade de suxeitos implicados. Para estes efectos hase de salientar a existencia dunha dobre perspectiva na xestión pública do ámbito xudicial. Dunha parte, o Ministerio de Xustiza ou, no seu caso, as Comunidades Autónomas coas competencias transferidas son as Administracións que proporcionan os medios materiais e persoais de apoio á xestión e, por tanto, a quen corresponde o exercicio das competencias relativas ao acceso e a reutilización da información vinculada ao seu propio ámbito competencial. Doutra, a Constitución reserva en exclusiva a xuíces e tribunais o exercicio da función xurisdicional, o que supón un relevante protagonismo na tramitación e a xestión documental. A este respecto, a lexislación outorga unha importante función ao Consello Xeral do Poder Xudicial polo que se refire ao acceso e a reutilización das decisións xudiciais. Sen dúbida, o feito de que o órgano de goberno xudicial ratificase o Manifesto representa un importante compromiso máis aló da regulación legal.

En segundo lugar, aínda que desde aprobación en 2011 dun marco lexislativo(Abre en nova xanela) tendente a impulsar a dixitalización da Xustiza produciuse un avance significativo, con todo, con frecuencia a realidade diaria dos xulgados e tribunais demostra a importancia que segue tendo a xestión baseada no soporte papel. Así mesmo, en ocasións persisten importantes problemas de interoperabilidade e, en definitiva, a interconexión das diferentes ferramentas tecnolóxicas e sistemas de información non sempre está garantida na práctica.

Co fin de facer fronte a estes desafíos nos últimos meses impulsáronse dúas iniciativas de gran relevancia. Por unha banda, a reforma que pretende levar a cabo o Proxecto de Lei de medidas de eficiencia procesual no servizo público de Xustiza(Abre en nova xanela) evidencia, en definitiva, que a modernización da Justica é aínda un obxectivo pendente. Agora ben, debe terse en conta que non se trata, simplemente, de reto puramente tecnolóxico, senón que, ademais, requírense importantes reformas na estrutura organizativa, a xestión documental e, en definitiva, a cultura que impregna un ámbito do sector público moi formalizado. Precísase, por tanto, un importante esforzo na xestión do cambio que se pretende impulsar co Manifesto.

Polo que se refire a os datos abertos e a reutilización da información do sector público é necesario distinguir entre a xestión puramente administrativa onde a competencia corresponde ás Administracións Públicas, como antes indicouse e, doutro lado, as decisións xudiciais, ámbito este último en mans do Consello Xeral do Poder Xudicial. Neste sentido, hai que recoñecer o importante esforzo que se realizou por parte do órgano de goberno dos xuíces á hora de facilitar o acceso a información estatística(Abre en nova xanela) . No obstante, o acceso ás decisións xudiciais con fins de reutilización presenta importantes restricións que deberían reconsiderarse á vista da regulación europea(Abre en nova xanela) . Aun partindo do avance que supuxo no seu momento a posta en marcha do servicio de acceso a las resoluciones judiciales disponible a través del CENDOJ(Abre en nova xanela) o certo é que se trata dun modelo con relevantes limitacións que pode dificultar o impulso de servizos dixitais avanzados baseados no uso de datos(Abre en nova xanela) .

Aínda cando o último intento de regular as singularidades da reutilización da información xudicial por parte do Consello Xeral do Poder Xudicial acabase coa súa anulación polo Tribunal Supremo(Abre en nova xanela) o citado Proxecto de Lei contempla unha medida relevante respecto diso. En concreto, no marco do arquivo electrónico de documentos e expedientes, encarga ao Consello Xeral do Poder Xudicial a regulación de “a reutilización de sentenzas e outras resolucións xudiciais por medios dixitais de referencia ou reenvío de información, sexa ou non con fins comerciais, por parte de persoas físicas ou xurídicas para facilitar o acceso ás mesmas de terceiras persoas”.

Máis recentemente, a finais de xullo, o Consello de Ministros aprobou unha segunda iniciativa lexislativa que xa se está tramitando nas Cortes Xerais(Abre en nova xanela) e que incorpora algunhas medidas especificamente dedicadas ao impulso da eficiencia dixital. En concreto, con relación ao expediente xudicial electrónico, a reforma pretende superar o modelo de xestión baseada nos documentos e expón un cambio de paradigma que parte do establecemento do principio xeral dunha Xustiza baseada en datos que, entre outras posibilidades, facilite as “actuacións automatizadas, proactivas e asistidas”. Polo que se refire a os datos abertos e a reutilización da información, o proxecto lexislativo incorpora un título específico no que se contempla a publicación de datos abertos no Portal da Administración de Xustiza segundo criterios de interoperabilidade e, sempre que sexa posible, en formatos que permitan o seu procesado automático.

En definitiva, a xestión baseada en datos no ámbito xudicial e, en particular, o acceso á información xudicial con fins de reutilización require de un proceso de reflexión en profundidade no que poidan participar non só os organismos públicos competentes e as editoriais xurídicas que ofrecen o acceso á xurisprudencia senón, cun maior alcance, as diversas profesións xurídicas e a sociedade en xeral. Máis aló do impulso de suxestivas iniciativas como o Foro de Transformación Dixital da Xustiza(Abre en nova xanela) , cuxa primeira edición tivo lugar hai uns meses, e a oportuna organización de eventos académicos onde pode ter lugar este debate, como o celebrado o pasado mes de outubro(Abre en nova xanela) , en última instancia debe partirse dun principio elemental: a necesidade de impulsar un modelo de xestión baseada na apertura da información por defecto e desde o deseño. Só desde esta premisa poderase impulsar definitivamente e coas oportunas garantías xurídicas a efectiva reutilización da información no servizo público da Xustiza.

Así pois, á vista das importantes reformas legais que se están tramitando, parece chegado o momento de asumir de maneira decidida unha aposta definitiva polo valor dos datos no ámbito xudicial ao abeiro dos obxectivos que pretenden abordarse co Manifesto antes referido.

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Información e datos do sector público