As universidades españolas posúen numerosos datos de calidade que contan cun gran potencial económico e social. Por iso, hai xa un tempo que vimos asistindo a un movemento de apertura de datos por parte das universidades no noso país, co obxectivo de impulsar o uso e reutilización da información que xeran, así como mellorar a súa transparencia, entre outros .
Froito deste movemento de apertura, han ido xurdindo portais de datos abertos ligados a universidades, moitos dos cales se atopan federados con datos.gob.es , por exemplo a Universidade de Cantabria , a Universidade de Estremadura ou a Universidade Pablo de Olavide , aínda que hai moitas máis . Mesmo xurdiron iniciativas colaborativas como UniversiDATA , que busca fomentar os datos abertos no sector da educación superior dunha forma harmonizada. UniversiDATA reúne actualmente a 6 universidades, pero a súa intención é continuar crecendo e actuar como un punto de acceso único onde as diferentes universidades adheridas á iniciativa poden compartir os seus datos dunha maneira sinxela. También cabe destacar o papel do Ministerio de Universidades, que actualmente ofrece case 1.000 datasets a través de datos.gob.es.
Entre os conxuntos de datos que comparten as universidades atopamos datos administrativos, sobre o perfil do alumnado ou os distintos itinerarios académicos, aínda que tamén contan cun papel relevante na publicación dos datos dos seus grupos de investigación.
Exemplos de grupos de datos abertos ligados a universidades
O campo dos datos en xeral, e o dos datos abertos en particular, conta cada vez con máis peso e importancia dentro do ámbito universitario, en materia lectiva pero tamén na área da divulgación. Como consecuencia, hoxe en día atopamos diversos exemplos de grupos, cátedras ou profesionais ligados á educación superior enfocados no fomento do uso e reutilización dos datos académicos.
A seguir, analizamos algúns grupos de datos abertos ligados ao ámbito da educación superior no noso país:
Cátedra de Transparencia e Datos Abiertos – Observatorio Valenciano de Datos Abertos e Transparencia
Este organismo organismo foi creado por a Generalitat Valenciana e a Universitat Politécnica de Valéncia , a través da súa Escola Superior de Enxeñaría Informática e o Máster Universitario de Xestión da Información , para realizar actividades relacionadas coa transparencia, a participación e o acceso da cidadanía á información pública no ámbito da Comunidade Valenciana.
A cátedra organiza e desenvolve unha serie de actividades relacionadas co ámbito da transparencia e os datos abertos que se poden clasificar en tres categorías diferentes:
-
Actividades de formación: a cátedra colabora en actividades docentes, como o Máster Oficial Universitario en Xestión da Información; na posta en marcha de programas permanentes de formación dirixidos a funcionarios, entidades locais e asociacións; ou a creación de bolsas e premios para os mellores traballos de grao en materia de transparencia para alumnos da UPV.
-
Actividades de divulgación técnica, tecnolóxica e artística: a través de talleres, conferencias e xornadas, búscase impulsar tanto a publicación como a reutilización dos datos abertos. Tamén desenvolven espazos de traballo xunto ao persoal técnico da administración, programadores informáticos e xestores públicos.
-
Actividades de investigación e desenvolvemento: desde a cátedra traballan en distintas liñas de investigación, especialmente, en materia de datos abertos procedentes da web GVAOberta da Generalitat . Tamén promoven solucións tecnolóxicas innovadoras en materia de transparencia, participación e acceso á información pública.
Os datos abertos conforman o eixo central de todas as actividades que celebrarán ao longo deste ano, organizadas pola cátedra. O Datathon 2022 destaca como a actividade máis próxima que están a coordinar, pois xa se atopa en marcha. Nesta competición participan catro universidades públicas da Comunidade Valenciana, ademais das distintas cátedras de a Universitat Politécnica de Valéncia. Este desafío, que empezou o pasado 4 de marzo e prolongarase ata o 30 de abril, ten como obxectivo que os seus participantes resolvan algún do tres retos propostos (sobre produción e consumo responsable, aspectos ambiental e cultura) facendo uso de diferentes ferramentas de aprendizaxe automática, intelixencia artificial ou ciencia de datos.
Ademais de o Datathon, tamén teñen previsto celebrar unha xornada internacional coa colaboración de Open Knowledge Foundation , unha serie de talleres de verificación de noticias a través dos datos abertos xunto a Newtral , diversas xornadas de difusión e formación con varias federacións de empresas, ou un workshop sobre datos abertos desde a perspectiva de xénero. Entre os seus plans tamén se atopa o crear un directorio de reutilizadores da Comunidade Valenciana. Aínda que se está traballando neles, estes eventos aínda non contan a día de hoxe cunha axenda e calendario oficiais.
Cátedra Cajasiete de Big Data, Open Data e Blockchain, Universidade da Lagoa
A Universidade da Lagoa e Cajasiete crearon o ano pasado a Cátedra Big Data, Open Data e Blockchain (Cátedra Cajasiete BOB), co propósito de contribuír á transformación dixital e ao desenvolvemento dunha economía competitiva nas Illas Canarias, a través da investigación, a formación e a divulgación en campos como Big Data, Open Data ou Blockchain. Esta Cátedra conta no seu Consello Asesor cun conxunto de representantes de entidades públicas e privadas do arquipélago, que son actores crave á hora de fomentar a transformación dixital e o desenvolvemento dos modelos de negocio público-privado de Canarias.
Un dos seus proxectos máis destacados foi “Mapa BOB”, onde analizaron detalladamente a situación das entidades canarias en materia de dixitalización para tomar accións concretas que axuden a cumprir a súa misión. Tras esta análise, desde a cátedra centráronse en diversas iniciativas co obxectivo de elevar o nivel de dixitalización no arquipélago, moitas das cales estiveron centradas nos datos abertos:
-
Webinars BOB: desenvolveron seminarios en liña de temáticas concretas para coñecer e difundir boas prácticas no ámbito da tecnoloxía e os datos.
-
Encontros de Administracións Públicas: tamén puxeron en marcha espazos para que distintas AA.PP. canarias poidan compartir experiencias sobre temas concretos relacionados con datos. Na última edición presencial houbo unha mesa de debate dedicada á análise de datos abertos.
-
Proxectos: entre os proxectos que levaron a cabo, destaca “Aplicación práctica dos datos abertos: actualización e predición” . Trátase dun Traballo de Fin de Grao cuxo obxectivo se baseou en definir un indicador de calidade para, a partir de datos abertos relacionados con Covid-19, realizar predicións da evolución da incidencia acumulada.
- Cursos de formación: dentro do ámbito dos datos abertos ha organizado diferentes formacións como, por exemplo:
- Curso sobre a plataforma CKAN destinado ao Cabildo de Lanzarote.
- Masterclass de Open Data e Big Data destinada a estudantes do ámbito de empresa da Universidade da Lagoa.
- Cursos de Open Data destinados a Administracións Públicas dentro da iniciativa “Elementos para modernizar a Administración e mellorar a prestación de servizos públicos no contexto actual” da Universidade da Lagoa.
- Curso de Python, cuxo proxecto final consistía en analizar datos abertos de turismo na illa de Tenerife.
Actualmente a Cátedra BOB atópase colaborando en a iniciativa “ DIGINNOVA ”, un programa formativo para capacitar a persoas desempregadas en materias de dixitalización específicas para as necesidades das illas. No que respecta a 2022, planificáronse diversas actividades de difusión, formación e investigación coas que esperan seguir crecendo e achegando valor, aínda que polo momento ningunha delas presentouse oficialmente aínda.
Hablando en data
Trátase de unha canle unha canle de divulgación destinado a compartir información e coñecemento de interese coa comunidade de científicos de datos. Neste espazo podemos atopar entrevistas , repasar conceptos, noticias ou eventos sobre Data Science e Inteligencia Artificial. Neste caso non falamos dun proxecto ligado a unha universidade, senón aos seus profesionais. Esta canle foi creado por Abilio Romero Ramos e Iván Robles Agudo, dous científicos de datos con ampla experiencia no sector que dedican parte do seu tempo profesional a impartir materias relacionadas co ámbito dos datos en diferentes másteres de centros de educación superior como a Universidade Europea ou a Pablo Universidade CEU San Pablo .
A canle de Youtube de Falando en Data converteuse no eixo central do seu proxecto de divulgación. A través del tratan de achegar e explicar de maneira amena e sinxela diversos conceptos necesarios para aproveitar o valor que se esconde nos datos, sobre todo naqueles que se atopan dispoñibles ao público.
Doutra banda, na súa páxina web centralizan e recompilan multitude de contido relacionado coa ciencia de datos. Nela podemos identificar algunhas das funcións que esta iniciativa leva a cabo como, por exemplo:
-
Divulgación: contan cunha sección dedicada á difusión de blogues, webs e canles que contan con información de interese sobre esta temática.
-
Formación: na súa web podemos atopar unha sección dedicada a difundir materiais formativos de interese sobre ciencia de datos, ben sexa a través de libros gratuítos, documentais ou cursos en liña.
-
Data science para a escola: unha iniciativa que trata de achegar os datos a toda a poboación, especialmente aos estudantes. Aquí comparten recursos útiles e divertidos para axudar aos máis novos a introducirse no mundo da ciencia de datos.
Tamén é especialmente destacable a colaboración que esta iniciativa realiza con SoGoodData , unha ONG que axuda e apoia a proxectos sociais grazas á combinación de información pública e aquela que comparten as empresas colaboradoras.
Os plans de futuro máis próximos para esta iniciativa pasan por continuar divulgando coñecemento sobre ciencia de datos entre a súa comunidade e seguir aproveitando as posibilidades que este campo ofrece. Continuarán difundindo o uso e a reutilización de datos públicos, non só desde a súa canle de Youtube senón tamén desde os másteres nos que imparten clase e a través de iniciativas como SoGoodData.
Fonte orixinal da noticia