accesskey_mod_content

Publicat l'Informe IRIA sobre les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions en les Administracions locals.

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

25 novembre 2021

L'edició de 2021 de l'informe IRIA presenta l'anàlisi dels indicadors més significatius de la transformació digital de l'any 2019 i 2020 en l'administració local.

Se ha elaborat l'informe IRIA 2021  amb l'anàlisi dels indicadors més representatius de la transformació digital en les entitats locals espanyoles incloent les Diputacions, Consejos,  Cabildos  i Ajuntaments participants. La informació s'ha actualitzat a 1 de gener de 2021, sent el període d'enquesta el corresponent a l'any 2019 i 2020.

Este informe es realitza amb caràcter biennal i es publica en el Portal d'Administració Electrònica (PAe). Los datos se recogen a partir de una encuesta realizada en la EUSurvey , aplicació que proporciona la Comissió Europea, a partir dels responsables TIC de les pròpies organitzacions. Açò és així ja que les dades que es demanen no estan publicats en cap mitjà i molt menys en el cas dels EELL de petit grandària.  Es dona la circumstància que en ajuntaments de menys de 10.000 habitants les dades no són sempre de qualitat ja que no tenen costum de mesurar la seua activitat.

La recollida es fa a partir d'una mostra d'ajuntaments i de tots els estrats, excepte els de major de 30.000 habitants que es pregunta al 100%. La informació es mostra agregada, per estrats. 

El cuestionario se ha actualizado para poner en valor  el trabajo de las entidades locales en administración electrónica, en  "ciudades inteligentes”, así como alinear el informe con el informe europeo E government Benchmark.

L'estudi IRIA 2021 presenta els resultats recopilats sobre  diferents aspectes relacionats amb la transformació digital dividits en set apartats:

  • 1. Les polítiques TIC de la transformació digital. 

La mitat de les diputacions i més del 60% dels municipis grans (de més de 100.000 habitants) tenen plans estratègics de transformació digital.  Este percentatge es va reduint en els municipis de menys població. Els tràmits que permeten el seu ús mitjançant mòbil han augmentat, segons la resposta de les entitats locals, entre el 42% i el 63%.

  • 2. Servicis centrats en el ciutadà. 

Los grandes municipios (Más de 500.000 habitantes) proporcionan mayoritariamente un porcentaje alto o muy alto de sus trámites a través del canal digital (en promedio el 70%), así como las diputaciones (en promedio el 64%). El resto de los estratos se sitúan a un nivel medio (variando del 43% al 59%).

  • 3. Impuls a les actuacions administratives automatitzades. 

El 47% de las solicitudes por presentadas en registro por los ciudadanos son electrónicas. A finales de 2020 hay un de 1.116 EELL adheridas a la plataforma de intermediación, que han realizado el 10,9% de las consultas a través de la plataforma. Mientras que la firma electrónica de documentos está incorporada en las actuaciones internas de la mayoría de las EELL.

  • 4. Govern obert. 

El 20,3% de los datos publicados  en el portal datos.gob.es proceden de la administración local.

  • 5. Equipamiento en les entitats locals 

El nombre d'ordinadors personals s'ha incrementat en quasi tots els estrats respecte les dades de 2017. En termes globals l'increment és d'un 4,8%.

  • 6. Pressupost i gastos TIC. 

En 2020, el pressupost total en les entitats locals considerant els capítols 1+2+6 ha sigut de 57.989 Mill€ (milions d'euros).

  • 7. Personal TIC.

El personal TIC és l'1,78% del total d'efectius. 

Les xifres arreplegades en l'informe IRIA es publiquen en el  Observatori d'Administració Electrònica del PAe.

  • Secretària General d'Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica