accesskey_mod_content

Así é a nova Ordenanza Tipo da FEMP sobre Goberno do Dato

  • Escoitar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

15 xaneiro 2024

El documento aborda todos los elementos relacionados con la obtención, gestión y explotación de los datos para plantearlos como un bien común, es decir, garantizando su apertura, accesibilidad y reutilización.

A Federación Española de Municipios e Provincias(Abre en nova xanela)  (FEMP) aprobou a finais de 2023 dúas ordenanzas tipo que abordan o progreso en dúas áreas crave: a transparencia e o goberno do dato. Ambos os documentos non só mellorarán a calidade dos procesos, senón que facilitarán o acceso, xestión e a reutilización dos datos. En este post, analizaremos a segunda ordenanza elaborada no seo da Rede de Entidades pola Transparencia e Participación Cidadá da FEMP na súa procura de definir modelos de referencia comúns. En concreto, a ordenanza relativa ao goberno do dato.

A utilidade e bo facer de a Ordenanza Tipo do Goberno do Dato na Entidad local foi resaltada pola Asociación Multisectorial da Información(Abre en nova xanela)  (ASEDIE), quen lle outorgou o premio na categoría ‘Impulsando o coñecemento do dato’ na 15º Conferencia Internacional ASEDIE.(Abre en nova xanela)

Baixo esta premisa, o documento aborda todos os elementos relacionados coa obtención, xestión e explotación de os datos para expolos como un ben común, é dicir, garantindo a súa apertura, accesibilidade e reutilización. Este é un obxectivo relevante para as administracións locais, xa que grazas a iso poden mellorar o seu funcionamento, os servizos que presta e a toma de decisións. El goberno do dato é o marco que guía e garantir este proceso e esta ordenanza expón un marco normativo flexible que as diferentes administracións poidan adaptar segundo as súas necesidades concretas.

Que é o goberno do dato?

El Goberno do Dato(Abre en nova xanela)  aborda de forma integral todos os aspectos relacionados coa obtención, xestión e explotación dos datos, así como a súa apertura e reutilización por toda a sociedade de forma igualitaria. Por tanto, podemos definilo como unha función organizativa responsable de render contas sobre o uso eficaz, eficiente e aceptable dos datos por parte da organización, necesaria para acometer a estratexia de negocio.

Así o describen as especificacións UNE 0077:2023 de Goberno do Dato(Abre en nova xanela)  e UNE 78:2023 de Xestión do Dato(Abre en nova xanela) , que recollen procesos estandarizados para guiar ás organizacións no establecemento de mecanismos aprobados e validados que dean soporte organizacional aos aspectos relacionados con a apertura e publicación de datos, para o seu posterior uso pola cidadanía e outras institucións.

Como se desenvolveu a Ordenanza de Goberno do Dato da FEMP?

Para desenvolver a Ordenanza Tipo de Goberno do Dato na Entidad local(Abre en nova xanela) , constituíuse en 2022 un grupo de traballo multidisciplinar que contaba con traballadores das AAPP, empresas privadas, representantes do sector infomediario, a Oficina do Dato, universidades, etc. Este equipo expuxo dous obxectivos principais que marcarían o contido do documento:

  • Elaborar guías para concellos e outras AAPP onde se defina a estratexia a seguir para pór en marcha un proxecto de datos abertos.
  • Crear un modelo de referencia de conxuntos de datos común a todas as AAPP para facilitar a reutilización da información.

Tendo en conta estes dous retos, a principios de 2023 o grupo de traballo da FEMP empezou a establecer aspectos, estrutura, contidos e plan de traballo. Durante os meses posteriores, levaron a cabo traballos de redacción, elaboración e consenso dun borrador único.

Ademais, organizouse un proceso participativo na plataforma Idea Zaragoza(Abre en nova xanela) para nutrir o documento con as achegas de expertos de todo o país e socios da FEMP.

O resultado de todo o traballo sustentouse na Carta Internacional de Datos Abertos(Abre en nova xanela)  (Open Data Charter-ODC), as recomendacións emanadas da Oficina do Dato(Abre en nova xanela)  do Goberno de España e a normativa europea e nacional existente sobre esta materia.

Aspectos novos e estrutura da Ordenanza de Goberno do Dato

A Ordenanza Tipo de Goberno do Dato de éa FEMP acorde ao contexto no que se presentou; é dicir, recoñece aspectos relevantes do momento actual que estamos a vivir. Algunha das características a destacar do documento é a premisa de garantir e potenciar os dereitos das persoas tanto físicas como xurídicas e respectar o Reglamento General de Protección de Datos(Abre en nova xanela) . El reglamento hace especial hincapié en la proporcionalidad de la anonimización para garantizar la privacidad de las personas.

Otro aspecto novedoso de la norma es que aporta la visión de los datos de alto valor(Abre en nova xanela)  definidos por la Comisión Europea desde la perspectiva de la administración local. Además, la Ordenanza Tipo reconoce un régimen único para el acceso y reutilización de la información pública, acorde a la Lei 19/2013, do 9 de decembro, de transparencia, acceso á información pública e bo goberno(Abre en nova xanela) , e a Lei 37/2007, sobre reutilización da información do sector público(Abre en nova xanela) .

Máis aló de garantir o marco xurídico e normativo, a Ordenanza da FEMP tamén aborda os datos asociados a a intelixencia artificial, sinerxia tecnolóxica punteira que cada día ofrece grandes solucións innovadoras(Abre en nova xanela) . Para que unha intelixencia artificial funcione correctamente, é necesario contar con datos de calidade que axuden ao seu adestramento. En relación con este punto, a ordenanza define uns requisitos de calidade (Artigo 18) e métricas para a súa avaliación que se adaptan a cada contexto específico e que abordan cuestións como a exactitude, portabilidade ou confidencialidade, entre outras.  O documento establece garantías para que o uso dos datos leve a cabo respectando os dereitos das persoas.

Todos estes aspectos novos forman parte da Ordenanza Tipo de Goberno do Dato para Entidades locais da FEMP que se organiza na seguinte estrutura:

  1. Disposicións xerais: Este primeiro apartado presenta o dato como principal activo dixital das Administracións Públicas como activo estratéxico, e do obxecto, principios e dereito da cidadanía.
  2. Planificación, organización e instrumentos para o goberno do dato: Neste punto defínese a organización e competencias para o goberno do dato. Ademais, destácase a importancia de manter un inventario de conxuntos de datos e fontes de información (Artigo 9).
  3. Os datos: Este capítulo reconoce los requisitos de publicación y los estándares de seguridad, la importancia del uso de vocabularios de referencia, y las categorías de conjuntos de datos cuya apertura debe ser priorizada, en concreto, las  80 tipoloxías referidas pola FEMP como máis relevantes.
    Ciclo de vida: Neste apartado destácase, por unha banda, a obtención, apertura, conservación e utilización dos datos; e, por outro, os límites, supresión e destrución dos datos cando se precise da realización destas actuacións.  cando se precise da realización destas actuacións.
  4. Acceso, publicación e reutilización: O quinto capítulo aborda cuestións relativas á explotación dos datos como é o uso de licenzas específicas, os dereitos exclusivos, o pago por reutilización ou a solicitude previa para acceder a determinados conxuntos de datos
  5. Responsabilidade e garantías: O último punto describe o réxime sancionador e o disciplinario, e as responsabilidades civil e penal do reutilizador.

Gráfico sobre a estrutura da ordenanza tipo de goberno do dato na entidad local

En definitiva, a publicación da Ordenanza sobre Goberno do Dato en Entidades locais dota ás administracións locais dunha regulación flexible e define estruturas administrativas que buscan a mellora da xestión, a reutilización e o impulso dunha sociedade baseada no dato.

Acceder ao documento (Abre en nova xanela) completo 

Fonte orixinal da noticia(Abre en nova xanela)

  • Información e datos do sector público