O Consello de Ministros aprobou o anteproxecto de Lei de Dixitalización e Modernización do Sector Financeiro que ten como obxectivos impulsar a innovación financeira aproveitando todas as oportunidades que brindan as novas tecnoloxías, á vez que se garante un adecuado nivel de seguridade tanto para as entidades como para os clientes financeiros. Este anteproxecto de Lei acompáñase de dúas Reales Decretos que conforman un paquete regulatorio completo para a modernización do sector financeiro.
Este paquete normativo incorpora ao ordenamento xurídico español diferentes directivas e regulamentos comunitarios e modifica normas nacionais para incentivar a dixitalización, fomentar a competencia e aproveitar as oportunidades que ofrece a nova contorna tecnolóxica, cun marco adecuado que mitigue os riscos, xere confianza entre os usuarios e presérvese a estabilidade financeira.
O anteproxecto elaborouse en colaboración co Banco de España, a CNMV e a Dirección Xeral de Seguros e Fondos de Pensións, así como doutros organismos cun interese directo na dixitalización do sector financeiro.
Garantir o cumprimento das obrigas de ciberresiliencia
A aplicación de novas tecnoloxías ao sector financeiro implica grandes cambios derivados da aparición de novos actores e a utilización de novas tecnoloxías. Co obxectivo de garantir o seu correcto desenvolvemento debe asegurarse a resiliencia operativa e dixital dos actores no sistema financeiro.
Neste contexto, a ciberseguridade converteuse nunha prioridade da política financeira nun momento de uso crecente de novas tecnoloxías, de forma que os sistemas e infraestruturas poidan estar protexidos e preparados para actuar fronte a posibles disrupciones e ciberataques. O obxectivo é garantir un funcionamento ininterrompido do sistema financeiro.
Neste ámbito destacan dúas medidas do anteproxecto de lei: a primeira é a implementación do réxime sancionador aplicable aos incumprimentos do Regulamento europeo sobre resiliencia operativa e dixital (coñecido como Regulamento DOURA), e a segunda é axustar as obrigas de ciberresiliencia para operadores de sistemas de pagos, procesadores de pagos e esquemas de pagos. Aínda que estas entidades non están suxeitas ao Regulamento DOURA, en España decidiuse incluílas en decembro de 2023 para garantir o bo funcionamento do sistema de pagos.
Completar os desenvolvementos para a aplicación da normativa sobre Criptoactivos.
Tamén se inclúen neste proxecto os desenvolvementos necesarios para a aplicación do Regulamento MiCA e toda a normativa europea sobre criptoactivos.
Con este obxectivo actualízase a normativa de prevención de branqueo de capitais e financiamento do terrorismo para garantir o seu cumprimento polas entidades que prestan servizos de criptoactivos.
Así mesmo, asegúrase que as entidades que viñan prestando servizos de criptoactivos antes da entrada en vigor do Regulamento poidan seguir facéndoo sen autorización ata o 30 de decembro de 2025 (prazo de 12 meses decidido en España, que acurta en 6 meses o período transitorio de MiCA), á vez que se acorda o traspaso á CNMV do rexistro de provedores de determinados servizos de criptoactivos.
Impulsar o desenvolvemento de solucións baseadas en tecnoloxía de rexistros distribuídos nos mercados de capitais
Ademais, a tecnoloxía de rexistros distribuídos (DLT polas súas siglas en inglés) non só permitiu o desenvolvemento de criptoactivos, senón que tamén posúe un gran potencial para revolucionar os mercados de capitais ofrecendo importantes vantaxes en termos de eficiencia se se utiliza para a emisión, negociación e distribución de instrumentos financeiros tradicionais como accións ou bonos.
Un dos reais decretos que acompañan ao anteproxecto de lei contén as previsións necesarias para poder representar instrumentos financeiros en DLT.
Actualizar o funcionamento do sandbox financeiro
Doutra banda, esta lei moderniza o funcionamento do sandbox financeiro español, que se configurou nunha ferramenta de enorme valor para a innovación tecnolóxica e xurídica no conxunto do sector financeiro.
Con base na experiencia de 4 anos de funcionamento, proponse varias melloras para facilitar o acceso ao sandbox, entre as que destacan que os promotores poderán presentar os seus proxectos en calquera momento do ano e avanzar na tramitación da solicitude ata que se decida a súa admisión e promóvese unha maior interacción entre promotores e supervisores. Así mesmo. redúcense as cargas administrativas asociadas a participar no sandbox, facilitando o uso de declaracións responsables e simplificando o réxime de garantías esixidas para o período de proba dos proxectos. Á súa vez, perséguese unha maior visibilidade dos proxectos a través da posibilidade de convocatorias temáticas.
Mellorar a prestación de servizos de pago
Tamén destacan as novidades no ámbito da prestación de servizos de pago e a regulación dos sistemas de pago, para actualizar e modernizar o marco xurídico e fomentar a competencia entre distintos tipos de entidades.
Neste sentido, adáptase o noso ordenamento xurídico ao Regulamento europeo de pagos instantáneos, que busca fomentar a competencia, de forma que novos actores, como as entidades de pago e entidades de diñeiro electrónico poidan ser participantes directos dos sistemas de pagos (Iberpay), igualando así o terreo de xogo para todos os participantes. Ademais, proponse ao Banco de España como autoridade competente para supervisar que as administracións públicas cumpren coa obriga de aceptar pagos procedentes de contas estranxeiras e modernízase e flexibiliza o réxime de Iberpay en liña coas infraestruturas da nosa contorna.
Promover o coñecemento do mercado financeiro facilitando o acceso á información financeira e non financeira
Por último, modifícase a normativa financeira sectorial para adaptala á creación do Punto de Acceso Único Europeo (PAUE) e establecer, caso a caso, as condicións técnicas que debe cumprir a información a enviar. Este repositorio común contribuirá sen dúbida a aumentar o coñecemento do mercado financeiro e estandarizar a información, permitindo mellores condicións de financiamento para os emisores e para as empresas que voluntariamente queiran remitir a súa información e facela accesible para todo tipo de investidores, nun formato dixitalizado, estandarizado e legible por máquinas. Espérase que isto beneficie en particular aos emisores de menor tamaño, sobre os que existe maiores dificultades de acceso a información estandarizada na actualidade.