Finalitat:
La finalitat principal de la norma SICRES és normalitzar l'intercanvi de seients registrals entre diferents oficines de registre de documents d'entrada i sortida. Per a això, estableix la informació mínima necessària per realitzar l'intercanvi d'un seient registral, així com l'estructura d'aquesta informació i els requisits tecnològics mínims que han de complir-se durant l'intercanvi.
La norma SICRES en la seva versió 3.0 es va aprovar mitjançant la Resolució de 19 de juliol de 2011, de la Secretaria d'Estat per a la Funció Pública, per respondre al recollit en l'article 24.4 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, sobre garantia d'interconnexió de totes oficines de registre i possibilitar l'accés per mitjans electrònics als seients registrals i a les còpies electròniques dels documents presentats.
Posteriorment, amb l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i les previsions recollides en el seu article 16.4, que estableix que els registres electrònics de totes i cadascuna de les Administracions, hauran de ser plenament interoperables, de manera que es garanteixi la seva compatibilitat informàtica i interconnexió, així com la transmissió telemàtica dels seients registrals i dels documents que es presentin en qualsevol dels registres, ha estat necessària l'actualització d'aquesta Norma Tècnica d'Interoperabilitat, publicant-se la seva nova versió SICRES 4.0.
Objectiu:
L'objectiu principal de la norma és donar compliment a l'article 16.4 de la Llei 39/2015. D'aquesta manera, es pot garantir la interconnexió de totes les oficines de registre i es possibilita l'accés per mitjans electrònics als seients registrals i a les còpies electròniques dels documents presentats.
Descripció:
Tal com es recull en el text introductori de la Resolució de 22 de juliol de 2021, de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, per la qual s'aprova la Norma Tècnica d'Interoperabilitat de Model de Dades per a l'intercanvi de seients entre les entitats registrals, des de la publicació en el BOE d'aquesta Resolució es disposa d'un any per a l'adaptació de l'anterior versió de la norma, SICRES 3.0, a la nova. Durant aquest període, ambdues versions estaran vigents.
Les novetats principals de la nova versió respecte a l'anterior són:
- Adequació del segment d'annexos a la NTI de Document Electrònic.
- Integració del Sistema de Referència de documents per a la remissió de la documentació adjunta, de manera que s'allibera la càrrega sobre la Plataforma d'Intercanvi SIR.
- Adaptació del model per permetre la tramitació automatitzada dels seients registrals i la seva documentació annexa.
- Actualització de diversos camps per donar resposta a les necessitats expressades pels actors implicats en els intercanvis de seients registrals.
Requisits:
L'ús de la norma SICRES es defineix dins del marc de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat
Resultats:
Una norma que estableixi de forma única, global i completa, el Model de Dades per a l'intercanvi de seients i entre les Entitats Registrals amb independència del Sistema de Registre origen o destinació, i de la tecnologia d'intercanvi.
Avantatges:
L'adaptació dels aplicatius de registre i plataformes d'intercanvi a la norma SICRES garanteix la interoperabilitat amb altres oficines de registre que també compleixin la norma, amb independència dels sistemes d'informació que s'utilitzin en origen i destinació.
L'empleno de la norma SICRES possibilita la integració de l'oficina de registre amb la plataforma d'intercanvi desenvolupada pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, en el marc del projecto “ Sistema d'Interconnexió de Registres "