accesskey_mod_content

Realitat augmentada per a la visualització de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

29 juny 2022

L'ús d'eines de realitat augmentada és especialment útil a l'hora de distribuir i divulgar coneixement de forma online. 

La vida digital ha arribat per incorporar-se al nostre dia a dia i amb ella també nous hàbits de comunicació i consum d'informació. Conceptes com a realitat augmentada participen de forma activa en aquest procés de canvi en el qual cada vegada més empreses i organismes estan involucrats.

Diferències entre realitat augmentada i virtual

A pesar que la nomenclatura d'aquests conceptes guarda certa similitud, en la pràctica, parlem d'escenaris diferents entre si:

  • Realitat virtual: Es tracta d'una experiència digital que permet a l'usuari submergir-se en un món artificial on pot experimentar matisos sensorials aïllats del que succeeix en el seu exterior.
  • Realitat augmentada: És una alternativa de visualització de dades que millora l'experiència d'usuari en incorporar elements digitals a la realitat tangible. És a dir, permet afegir aspectes visuals sobre l'entorn que ens envolta. Això la fa especialment interessant al món de la visualització de dades, ja que permet superposar elements gràfics a la nostra realitat. Per aconseguir-ho, el més habitual és utilitzar unes ulleres especialitzades. De forma paral·lela, la realitat augmentada també pot desenvolupar-se sense necessitat de recórrer a gadgets externs. Fent ús de la càmera del nostre telèfon mòbil, algunes aplicacions són capaces de combinar la visualització d'elements reals presents al nostre al voltant amb altres processaments digitalment i que ens permeten interactuar amb la realitat tangible.

En aquest article ens anem a centrar en la realitat augmentada que es presenta com una fórmula eficaç per compartir, presentar i divulgar la informació que contenen els conjunts de dades.

Reptes i oportunitats

L'ús d'eines de realitat augmentada és especialment útil a l'hora de distribuir i divulgar coneixement de forma online. D'aquesta forma, en lloc de compartir un conjunt de dades a través de text i representacions gràfiques, la realitat augmentada permet explorar fórmules divulgatives que faciliten la compressió des del punt de vista de l'experiència d'usuari.

Aquestes són algunes de les oportunitats associades a la seva ocupació:

  • A través de visualitzacions 3D, la realitat augmentada permet a l'usuari tenir una experiència immersiva que facilita la presa de contacte i la interiorització d'aquest tipus d'informació.
  • Permet consultar informació en temps real i interactuar amb l'entorn. La realitat augmentada permet que l'usuari pugui interactuar amb les dades en llocs remots. Les dades poden adaptar-se, fins i tot en termes espacials, a les necessitats i característiques de l'entorn. Això és d'especial utilitat en treballs de camp, permetent que operaris que reparen avaries o agricultors enmig dels seus cultius puguin accedir a la informació actualitzada que necessiten, de forma molt visual, combinada amb l'entorn.
  • És possible mostrar una major densitat de dades alhora, alguna cosa que facilita el processament cognitiu de la informació. D'aquesta manera, la realitat augmentada ajuda a agilitar els processos de comprensió i, per tant, la nostra capacitat per concebre noves realitats.

Malgrat aquests avantatges, ens trobem davant un mercat àdhuc en desenvolupament, que ha de fer front a reptes com els costos d'implementació, la falta d'estàndards comuns o la preocupació dels usuaris per la seguretat.

Casos d'Ús

Més enllà dels reptes, oportunitats i fortaleses, la realitat augmentada cobra encara més rellevància quan les organitzacions la incorporen a la seva àrea d'innovació per millorar l'experiència d'usuari o l'eficiència de processos. Així, a través dels casos d'ús, podem comprendre millor l'univers d'utilitat que s'amaga darrere de la realitat augmentada.

Un camp on suposen una gran oportunitat és el turisme. Un exemple és  Gijón en un clic(Obre en nova finestra) , una aplicació mòbil gratuïta que posa a l'abast dels visitants 3 rutes. Durant els recorreguts, s'han instal·lat unes plaques en el sòl des d'on els turistes poden llançar recreacions de realitat augmentada amb el seu propi telèfon mòbil.

Des del punt de vista de les empreses de maquinari, podem ressaltar l'exemple, entre un ampli llistat, del prototip de casc intel·ligent dissenyat per l'empresa  Aegis Rider(Obre en nova finestra) , que permet obtenir informació sense apartar la vista de la carretera. Aquest casc utilitza la realitat augmentada per projectar a l'altura de la mirada del motorista una sèrie d'indicadors que li ajudaran a minimitzar el risc d'accident.

Entre les dades projectades destaquen alguns que procedeixen de fonts de dades obertes com la informació sobre l'estat de les carreteres, el traçat de les mateixes o la velocitat màxima de circulació. A més, utilitzant un sistema basat en el reconeixement d'objectes i el  deep learning , el casc de  Aegis Rider  també detecta objectes, animals, vianants o altres vehicles presents en la calçada i que podrien suposar un risc d'accident en estar en la mateixa trajectòria.

Al marge de la seguretat vial, però seguint amb les possibilitats que ofereix la realitat augmentada,  Accuvein(Obre en nova finestra)  utilitza la realitat augmentada per evitar que els pacients crònics, com els oncològics, hagin de sofrir burxades fallides a l'hora de rebre la seva medicació. Per a això,  Accuvein  ha dissenyat un escàner manual que projecta la ubicació exacta de les diferents venes sobre la pell del pacient. Tal com recullen els seus propis desenvolupadors, el nivell d'encert és 3,5 vegades major respecte a una burxada tradicional.

D'altra banda, els ciutadans del carrer poden trobar-se també la realitat augmentada com a material de suport informatiu de notícies i reportatges. Mitjans de comunicació com  The New York Times(Obre en nova finestra)  ofereixen, cada vegada amb més freqüència, informacions que utilitzen la realitat augmentada per visualitzar conjunts de dades i facilitar la seva comprensió.

Eines per generar visualitzacions amb realitat augmentada

Com hem vist, la realitat augmentada també serveix per crear visualitzacions de dades que facilitin la comprensió de conjunts d'informació que, a priori, poguessin resultar abstractes. Per crear aquestes visualitzacions existeixen diferents eines, com per exemple  Flow(Obre en nova finestra) , la funció de la qual és facilitar el treball de programadors i desenvolupadors. Aquesta plataforma que mostra conjunts de dades a través de la  API  del dispositiu  WebXR  permet a aquest tipus de professionals carregar dades, crear visualitzacions i agregar passos per a la transició entre ells. Altres eines són  3Data(Obre en nova finestra)  o  Virtualitics(Obre en nova finestra) . També companyies com a  IBM(Obre en nova finestra)  estan entrant en el sector.

Per tot això i al fil de les evidències que deixen casos com els anteriors, la realitat augmentada es posiciona com una de les tecnologies de visualització i transmissió de dades que han arribat per expandir encara més els límits de la societat del coneixement en la qual estem immersos.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic