El Real Decreto 1112/2018, de 7 de septiembre, sobre accesibilidad de los sitios web y aplicaciones para dispositivos móviles del sector público (disponible traducció a l'anglés del RD 1112/2018 ), aprobado a propuesta de los entonces Ministerios de Política Territorial y Función Pública, Economía y Empresa, Sanidad, Consumo y Bienestar Social, traspone al ordenamiento jurídico español la Directiva (UE) 2016/2102 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 26 de octubre de 2016, sobre la accesibilidad de los sitios web y aplicaciones para dispositivos móviles de los organismos del sector público .
(English Version) Royal Decree 1112/2018 , on the accessibility of websites and mobile applications in the public sector (PDF)
Este Real Decreto cubre todos los sitios web y aplicaciones móviles del sector público, desde aquellos pertenecientes a las administraciones, tribunales y servicios de policía a los de los hospitales, universidades y bibliotecas públicas, haciendo que sean accesibles a todos los ciudadanos, especialmente a aquellos con dificultades auditivas, visuales o funcionales.
D'esta forma, el nou Reial decret substituïx i millora les condicions que ja es venien exigint als portals de les Administracions Públiques des de l'entrada en vigor el 31 de desembre de 2008 del Reial decret 1494/2007 .
Els canvis més significatius que s'introduïxen són els següents:
- L'equiparació dels requisits d'accessibilitat espanyols a l'estàndard harmonitzat europeu basat en la norma EN 301 549 “Requisits d'accessibilitat de productes i servicis TIC aplicables a la contractació pública a Europa” i que al seu torn s'enllaça amb WCAG 2.1 .
- La inclusió de les aplicacions mòbils desenvolupades per les Administracions Públiques que hauran de ser accessibles abans del 23 de juny de 2021.
- La inclusión de intranets o extranets nuevas o que se renueven sustancialmente a partir del 23 de septiembre de 2019.
- En cada portal i aplicació mòbil haurà d'existir una declaració d'accessibilitat, segons el model establit a nivell europeu ( Decisió d'Execució (UE) 2018/1523 de la Comissió per la qual s'establix un model de declaració d'accessibilitat de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 .
- S'establix un mecanisme de comunicació sobre requisits d'accessibilitat perquè els usuaris puguen comunicar a l'organisme del sector públic qualsevol possible incompliment dels requisits d'accessibilitat establits, transmetre dificultats d'accés al contingut i formular suggeriments de millores relatives a l'accessibilitat.
- S'establix un mecanisme de comunicació que permet sol·licitar a les persones interessades la informació sobre continguts que estan exclosos de l'àmbit d'aplicació d'este Reial decret o exempts del compliment dels requisits d'accessibilitat, així com la presentació de queixes relatives al compliment dels requisits d'accessibilitat.
- A més existirà un mecanisme de reclamació a la disposició de totes les persones interessades.
- Arreplega les previsions per a realitzar un seguiment periòdic de la implantació del Reial decret mitjançant gestió descentralitzada. Per a açò, cada entitat obligada determinarà la "unitat responsable d'accessibilitat" que serà l'encarregada de coordinar i fer efectives les previsions, i actuarà de canalitzadora de la informació cap a l'organisme encarregat del seguiment i presentació d'informes les funcions dels quals es desenvoluparan pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital (competències transferides des del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública).
- Es realitzaran reportes públics a la Comissió Europea cada 3 anys de l'estat d'aplicació de la Directiva (UE) 2016/2102. El primer d'estos reportes es realitzarà abans del 23 de desembre de 2021, i comprendrá el període 2020-2021.
- El seguiment, monitoratge i reporte haurà de complir els requisits imposats per la Comissió Europea ( Decisió d'Execució (UE) 2018/1524 de la Comissió per la qual s'establixen una metodologia de seguiment i les disposicions per a la presentació d'informes per part dels Estats membres de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 ).
- Estén l'aplicació dels requisits d'accessibilitat web als portals que reben finançament públic per al seu manteniment, i aquells que proveïxen servicis públics mitjançant algun règim contractual amb les Administracions Públiques.
Per a ajudar al compliment de totes estes mesures serà essencial el paper que exerciran les unitats responsables d'accessibilitat, que seran les encarregades de garantir el compliment dels requisits d'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dins del seu àmbit competencial. Hauran de vetlar pel seu compliment des de tots els àmbits de l'organització, tant tècnics com a funcionals i involucrar a tots els actors necessaris: departaments tecnològics, responsables d'edició de continguts, responsables de publicacions, responsables de comunicació i premsa, responsables de formació, etc.