Les Administracions Públiques són les entitats que realitzen més tractaments de dades personals dels ciutadans, és a dir, dels interessats i, per açò, és imprescindible reforçar els mecanismes de transparència pel que fa a l'accés i utilització dels mateixos. ja que les Administracions posseïxen estes dades, cobra especial rellevància la importància del principi de transparència en els tractaments de les dades personals i l'exercici dels drets dels ciutadans respecte a les seues dades personals.
En les seus electròniques dels organismes de les diferents Administracions Públiques els ciutadans poden iniciar actuacions administratives i obtindre informació del seu interés. Ara bé, açò suposa que el ciutadà, per a relacionar-se amb l'administració telemàticament, ha d'accedir a una multitud de seus electròniques, cadascuna amb les seues característiques i particularitats, la qual cosa fa que el ciutadà veja la informació de l'Administració d'una manera inconnexa, complexa i de difícil seguiment.
La Carpeta Ciudadana, servici desenvolupat per la Secretaria General d'Administració Digital, és l'àrea privada dels ciutadans en la seua relació amb l'administració que oferix un punt d'accés únic des del qual es pot conéixer i accedir a les seues dades, amb la possibilitat, si és aplicable, d'obtindre un justificant o certificat dels mateixos i conéixer l'ús que les Administracions Públiques realitzen d'ells, en visualitzar la informació que es transmet entre administracions.
https://carpetaciudadana.gob.es/carpeta/home
Per tant, la Carpeta Ciudadana simplifica i facilita l'exercici del dret d'accés als ciutadans en oferir un punt d'accés unificat on consultar tota la seua informació, millorant així les relacions dels ciutadans amb l'administració, fomentant l'eficiència, la transparència i afavorint que els ciutadans puguen controlar què dades personals seues obren en poder l'Administració.
Les dades oferides es troben agrupats en diferents temàtiques: educació i formació, residència, treball i jubilació, salut i assumptes socials (ingrés mínim vital), situació personal i família (ajudes maternitat o paternitat, jubilació), vehicles i transports, vivenda i funció pública (per als empleats públics). Addicionalment, poden consultar-se els expedients de diferents organismes de l'Administració General de l'Estat, de les diferents Comunitats Autònomes adherides i de les Entitats Locals, els expedients de les quals estan començant a incloure. Per exemple, des de l'apartat “Salut i assumptes socials” pot accedir a la seua Història Clínica Digital del Sistema Nacional de Salut (HCDSNS) a través d'un servici que interopera internament amb les Comunitats Autònomes.