Des de la seua posada en marxa al gener de 2021, el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques ha marcat el full de ruta per a convertir a les institucions del nostre país en catalizadoras de la transformació digital del conjunt de l'economia nacional. Alineat amb Component 11 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència , este Pla està enfocat a modernitzar per igual a totes les administracions incloent Ministeris, Comunitats Autònomes i Entidades Locales.
S'estan duent a terme iniciatives transversals que estan situant Espanya a l'avantguarda d'Europa, incorporant tecnologies disruptives de forma estratègica en projectes innovadors vinculats a cinc línies d'actuació: la millora en l'atenció a la ciutadania, operacions intel·ligents, govern de la dada, infraestructures digitals i ciberseguretat.
Millora en l'atenció ciutadana
Amb la finalitat de facilitar la relació dels diferents col·lectius del nostre país amb l'Administració Digital, s'han emprès diverses iniciatives entre les quals destaca Mi Carpeta Ciudadana. Esta aplicació mòbil ha suposat un canvi de paradigma en la manera d'accedir a la informació dels servicis públics, ja que reunix en un sol punt les dades de diferents administracions del país per a la seua consulta de forma ràpida per qualsevol persona.
L'aplicació permet accedir amb una senzillesa sense precedents a servicis com la Història Clínica Digital, consulta de vida laboral i prestacions socials, dades d'empadronament, títols universitaris, família nombrosa, grau de discapacitat i dependència, vehicles i béns immobles, entre uns altres. A més, permet rebre avisos de caducitat de validesa de documents, notificacions electròniques de l'Administració General de l'Estat, i nombroses Entitats Locals i Comunitats Autònomes. Estes funcionalitats estan en constant creixement, contribuint al fet que l'app sumix ja 2,1 milions d'usuaris i més d'1,6 milions de descàrregues, acumulant més de 70 milions de consultes d'expedients.
Baix una mateixa filosofia, recentment s'ha llançat QEDU: Què Estudiar i Dónde en la Universitat, l'aplicació mòbil que oferix tota la informació necessària sobre titulacions i universitats a futurs estalvi de 5.000 jornades de treball als gestors.
Govern de la dada
Les dades s'han convertit en un ben públic que les administracions han de protegir, assegurant el control per cada persona de la seua pròpia informació, mitigant qualsevol risc d'accés a ella per tercers no autoritzats.
Amb este objectiu, s'ha posat en marxa un Espai de dades de l'Administració General de l'Estat, en el qual ja s'estan desenvolupant iniciatives amb l'Institut Nacional d'Estadística, el Banc d'Espanya, la Seguretat Social i el Servici Públic d'Ocupació Estatal.
Infraestructures digitals
L'equipament de les Administracions Públiques també s'està modernitzant amb la renovació de més de 80.000 llocs de treball d'empleats i empleades públics. A més, s'ha posat en marxa una Estrategia Cloud que permetrà garantir la disponibilitat i resiliència dels servicis públics.
cal destacar la instal·lació de nous Centres de Processament Dades de nova generació respectuosos amb el medi ambient, que estan contribuint a una Administració més sostenible i responsable amb el medi ambient permetent reduir en un 45% el consum energètic, la qual cosa suposa un estalvi a l'any de més de 10.000 tones de CO2.
Ciberseguretat
A més, s'ha creat un Centre d'Operacions de Ciberseguretat per a la protecció avançada del conjunt d'administracions públiques del país. En el que va de 2023, el COCs ha permès evitar més 2.000 ciberincidentes, oferint un marc comú de seguretat a més de 50 entitats, garantint la protecció de més de 77.000 llocs de treball.
Este Pla de país està sent possible gràcies al suport i col·laboració del conjunt de ministeris, en coordinació amb les Administracions públiques territorials (comunitats autònomes i ajuntaments) i el sector privat, per a portar la digitalització a tots els racons d'Espanya.
Per la seua part, els Ministeris estan duent a terme projectes de digitalització alineats amb l'estratègia nacional, entre els quals destaquen:
- Desenvolupament de nous servicis digitals i impuls de la interoperabilitat en el Sistema Nacional de Salut.
- Àgil tramitació d'expedients judicials, celebració de juís telemàtics i consulta ràpida d'informació de Justícia.
- Agilidad en la gestió de prestacions per desocupació, millora de l'atenció i modernització de la Gestió de Polítiques Actives d'Ocupació i de la Seguretat Social.
- Simplificació de tràmits per a la ciutadania en l'estranger i amb organismes públics com l'Institut Cervantes o l'AECID .
- Millora de la ciberseguretat en Defensa.
- Simplificació de la gestió d'explotacions per a agricultors i ramaders.
A més, les Comunitats Autònomes compten amb 95 projectes en marxa a partir d'estes línies, destacant els dedicats a reforçar la ciberseguretat, que han rebut la major inversió.
La digitalització s'està estenent fins al nivell més pròxim a la ciutadania, les Entitats Locals, Diputacions, Cabildos i Consejos Insulares amb més de 830 projectes executant-se sobre estes mateixes línies al llarg de tot el territori nacional.
Juntes, les diferents administracions públiques treballen de forma coordinada amb un objectiu primordial: aconseguir uns servicis públics a l'altura de les necessitats del nostre temps, que garantisquen els drets i el benestar del conjunt de la ciutadania espanyola.
Informe de balanç del Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025
Més informació sobre el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025