El Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic (disponible traducció a l'anglés del RD 1112/2018 ), aprovat a proposta dels aleshores Ministeris de Política Territorial i Funció Pública, Economia i Empresa, Sanitat, Consum i Benestar Social, trasllada a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell, de 26 d'octubre de 2016, sobre l'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dels organismes del sector públic .
(English Version) Royal Decree 1112/2018 , on the accessibility of websites and mobile applications in the public sector (PDF)
Este Reial decret cobrix tots els llocs web i aplicacions mòbils del sector públic, des d'aquells pertanyents a les administracions, tribunals i servicis de policia als dels hospitals, universitats i biblioteques públiques, fent que siguen accessibles a tots els ciutadans, especialment a aquells amb dificultats auditives, visuals o funcionals.
D'esta forma, el nou Reial decret substituïx i millora les condicions que ja es venien exigint als portals de les Administracions Públiques des de l'entrada en vigor el 31 de desembre de 2008 del Reial decret 1494/2007 .
Els canvis més significatius que s'introduïxen són els següents:
- L'equiparació dels requisits d'accessibilitat espanyols a l'estàndard harmonitzat europeu basat en la norma EN 301 549 “Requisits d'accessibilitat de productes i servicis TIC aplicables a la contractació pública a Europa” i que al seu torn s'enllaça amb WCAG 2.1 .
- La inclusió de les aplicacions mòbils desenvolupades per les Administracions Públiques que hauran de ser accessibles abans del 23 de juny de 2021.
- La inclusió d'intranets o extranets noves o que es renoven substancialment a partir del 23 de setembre de 2019.
- En cada portal i aplicació mòbil haurà d'existir una declaració d'accessibilitat, segons el model establit a nivell europeu ( Decisió d'Execució (UE) 2018/1523 de la Comissió per la qual s'establix un model de declaració d'accessibilitat de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 .
- S'establix un mecanisme de comunicació sobre requisits d'accessibilitat perquè els usuaris puguen comunicar a l'organisme del sector públic qualsevol possible incompliment dels requisits d'accessibilitat establits, transmetre dificultats d'accés al contingut i formular suggeriments de millores relatives a l'accessibilitat.
- S'establix un mecanisme de comunicació que permet sol·licitar a les persones interessades la informació sobre continguts que estan exclosos de l'àmbit d'aplicació d'este Reial decret o exempts del compliment dels requisits d'accessibilitat, així com la presentació de queixes relatives al compliment dels requisits d'accessibilitat.
- A més existirà un mecanisme de reclamació a la disposició de totes les persones interessades.
- Arreplega les previsions per a realitzar un seguiment periòdic de la implantació del Reial decret mitjançant gestió descentralitzada. Per a açò, cada entitat obligada determinarà la "unitat responsable d'accessibilitat" que serà l'encarregada de coordinar i fer efectives les previsions, i actuarà de canalitzadora de la informació cap a l'organisme encarregat del seguiment i presentació d'informes les funcions dels quals es desenvoluparan pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital (competències transferides des del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública).
- Es realitzaran reportes públics a la Comissió Europea cada 3 anys de l'estat d'aplicació de la Directiva (UE) 2016/2102. El primer d'estos reportes es realitzarà abans del 23 de desembre de 2021, i comprendrá el període 2020-2021.
- El seguiment, monitoratge i reporte haurà de complir els requisits imposats per la Comissió Europea ( Decisió d'Execució (UE) 2018/1524 de la Comissió per la qual s'establixen una metodologia de seguiment i les disposicions per a la presentació d'informes per part dels Estats membres de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 ).
- Estén l'aplicació dels requisits d'accessibilitat web als portals que reben finançament públic per al seu manteniment, i aquells que proveïxen servicis públics mitjançant algun règim contractual amb les Administracions Públiques.
Per a ajudar al compliment de totes estes mesures serà essencial el paper que exerciran les unitats responsables d'accessibilitat, que seran les encarregades de garantir el compliment dels requisits d'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dins del seu àmbit competencial. Hauran de vetlar pel seu compliment des de tots els àmbits de l'organització, tant tècnics com a funcionals i involucrar a tots els actors necessaris: departaments tecnològics, responsables d'edició de continguts, responsables de publicacions, responsables de comunicació i premsa, responsables de formació, etc.