Finalitat:
En el marc del Pla d'acció eEurope 2005 es van fixar 20 servicis bàsics (12 per a ciutadans i 8 per a empreses) amb l'objectiu de millorar l'avanç en l'Administració Electrònica comprometent-se, els països membres, a desenvolupar estos servicis.
Cada any un 8% de la població es canvia de domicili i ha de realitzar els següents tràmits : actualització i renovació del DNI i del Passaport, renovar el permís i llicència de conducció de vehicles, actualització del domicili en l'Agència Tributària, comunicar este canvi a la Comunitat Autònoma per a aquells servicis que es presten en funció del domicili (assistència sanitària, elecció de col·legis, etc) i els pensionistes han de comunicar-ho a la Seguretat Social. En definitiva, diversos tràmits d'actualització d'este domicili amb diferents organismes i Administracions.
El Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, van abordar el desenvolupament d'un servici, amb la finalitat de facilitar tots estos tràmits.
A este efecte, el Servici de Comunicació del Canvi de Domicili agrupa tots estos tràmits en una única comunicació que es realitza a sol·licitud de l'interessat des de l'Ajuntament, en el moment de l'alta en el padró, o des del Portal que proporcione el servici a través d'Internet.
Objectiu:
L'objectiu primordial del Servici de Comunicació de Domicili és facilitar al ciutadà els tràmits que ha de realitzar, segons la normativa vigent, a causa d'un canvi de residència en la qual està empadronat.
Objectius secundaris derivats de l'anterior són:
- Oferir al ciutadà un punt únic d'accés, còmode i senzill, per a realitzar la comunicació del nou domicili als Organismes de l'Administració.
- Establir un sistema de confiança per a l'intercanvi d'informació de manera segura entre els organismes i les entitats implicades.
- Col·laborar amb altres Administracions en la realització de tràmits per a prestar un servici comú al ciutadà.
- Augmentar la qualitat de les dades i facilitar el tractament de la informació a les Unitats Gestores.
- Millorar la imatge de l'Administració.
Descripció:
El Servici de Comunicació Telemàtica de Canvi de Domicili permet la comunicació del canvi de domicili en un únic punt, virtual o presencial de manera efectiva en tots els nivells de l'Administració; Estatal, Autonòmic i Local. Substituïx diversos tràmits presencials per un únic tràmit telemàtic aportant beneficis, tant per als Ciudadanos com per a l'Administració.
Les següents accions es formalitzen en la comunicació del canvi de domicili:
- Sol·licitud pel ciutadà de la comunicació del canvi de domicili. Poden produir-se dos escenaris:
Tràmit presencial en l'Ajuntament . En el moment d'empadronar-se en el Padró Municipal d'Habitants, el ciutadà pot sol·licitar la comunicació de la seua nova direcció als organismes que decidisca.
a) El ciutadà s'empadrona
b) El funcionari li oferix comunicar el seu nou domicili als organismes que el ciutadà desitge (DGP, DGT, Agència Tributària…)
c) El ciutadà selecciona els organismes als quals es va a comunicar el seu nou domicili
d) El funcionari li dona un rebut amb els organismes que ha seleccionat
i) El ciutadà firma el rebut que s'arxiva en l'Ajuntament
f) El funcionari sol·licita l'enviament de dades
Tràmit online . El ciutadà fa la sol·licitud telemàticament des del portal web municipal, el Portal de la Comunitat Autònoma o el Portal 060 de l'AGE posteriorment a l'alta en el Padró Municipal d'Habitants - En el primer escenari el portal municipal envia al volant d'empadronament (VES) firmat, en el segon el portal prestador sol·licita l'emissió del volant electrònic d'empadronament format XML firmat electrònicament a l'Ajuntament
- Comunicació del nou domicili als organismes destinataris i enviament del volant electrònic d'empadronament. Per a la comunicació als organismes de l'AGE s'utilitza el Broker de Comunicació de Domicili del MINHAP
- Enviament del volant electrònic d'empadronament als organismes i unitats administratives destinatàries en l'àmbit estatal (directament des del Broker de comunicacions de Domicili)
- Actualització del domicili pels organismes i unitats administratives destinatàries
- Confirmació de la comunicació del canvi de domicili
Requisits:
Requisits per als organismes que desitgen prestar el servici:
- Estar connectat a l'Extranet Administrativa SARA
- Connectivitat amb els Ajuntaments en el cas de Portals Autonòmics, connexió a Internet en el cas dels Ajuntaments
- Complir les especificacions de “Substitució de Certificats Suporte Paper”
- Per a les CCAA i EELL, és necessari la firma d'un conveni marque que es proporciona.
Resultats:
- Evitar desplaçaments del ciutadà, reduint el temps i gasto en la comunicació del nou domiclio
- Agilitat en el procés d'actualització del domicili en els organismes i evitar errors en les dades.
- Un servici homogeni de “comunicació de canvi de domicili en l'Administració”
- Integració en el servici dels principals organismes de l'AGE receptors de les comunicacions de canvi de domicili TGSS, DGP i DGT. MUFACE
- Incorporació al servici d'altres administracions regionals i locals per a donar un acobertura del 80% en el 2010
Avantatges:
Beneficis per a ciutadans:
- Còmode, podent complir amb les seues obligacions des de qualsevol lloc a qualsevol hora i amb un sol tràmit
- Fàcil, amb ajuda en línia i possibilitat de comunicació als organisme seleccionats
- Ràpid, evitant la demora que existix entre el moment d'actualització del padró i la comunicació als organismes de l'Administració
- Experiència positiva, ja que el funcionari fa d'intermediari per a ajudar al ciutadà en el tràmit
Beneficis per a Administracions:
- Eliminació del nombre de volants que es donen al ciutadà per a presentar-los abans altres organismes
- Evitar desactualitzacions dels domicilis, amb el consegüent estalvi de costos per comunicacions rebutjades
- Es garantix la qualitat de les dades
- Disposa del servici sense necessitat de fer el desenvolupament
- Disposa d'estadístiques