Ateneu és una aplicació per a l'assistència al servici d'atenció a l'usuari adaptable a diferents entorns de treball, mitjançant un ús eficaç i flexible de la gestió de cues i obtenció d'informació relativa a l'activitat. Permet millorar tant la satisfacció i comoditat dels usuaris com del personal involucrat en la seua atenció, proporcionant ferramentes d'anàlisis i control del servici. L'aplicació pot ser utilitzada en tot tipus d'organitzacions, podent ser adaptada mitjançant configuració a les necessitats existents.
Així, segons les característiques físiques dels llocs destinats a l'atenció al públic, podrà instal·lar-se en espais xicotets amb pocs operadors o bé desplegar-se en grans espais amb multitud de llocs, definint una o diverses sales d'espera i una o diverses zones d'atenció. Fins i tot es pot utilitzar sense gestió de cues, amb l'objecte de recaptar dades d'activitat des del propi operador. Igualment, a l'hora d'organitzar les cues es pot optar per atendre a demanda als usuaris, utilitzar hores de cites preestablides (gestió de buits) o utilitzar una agenda de cita prèvia (que no forma part del projecte). Cada cua es decidix com va a ser gestionada, fins i tot de forma mixta entre les anteriors possibilitats. Per a l'emissió de tiquet als usuaris es pot instal·lar un lloc de Gestor atés per una persona i també utilitzar un dispositiu autoservici, de manera que el propi usuari podrà gestionar la seua cita. Una vegada obtinguda, els usuaris són dirigits a una sala d'espera on esperen amb comoditat a ser atesos, mitjançant les telefonades automàtiques en el monitor corresponent, amb possibilitat d'ús de veu. Totes les pantalles que utilitza l'usuari poden ser traduïdes, tant en l'autoservici com en el monitor, així com les locucions si s'utilitza veu.
També és important la possibilitat de control de l'activitat del servici i reaccionar modificant aspectes de funcionament en temps real tals com l'obertura/tanque de cues, assignació de cues a operadors, etc. Es conserva informació sobre l'activitat del servici tant de la jornada com a dades històriques, proporcionant ferramentes estadístiques per a la seua anàlisi. Aquesta informació es pot remetre a ubicacions centralitzades per a la seua anàlisi comparativa amb els de altres oficines. En tot cas, a l'hora de decidir el model d'organització de l'oficina s'han de tindre en compte les necessitats pròpies i realitzar una anàlisi prèvia de les possibilitats que oferix Ateneu, per a prendre les decisions adequades abans de començar la seua instal·lació i configuració definitives.