CANOA opera a partir d'un model comptable estàndard que es personalitza per a atendre a l'organització i necessitats de l'ens, mitjançant la definició de les estructures bàsiques del model: elements de cost, centres de cost, activitats, criteris de repartiment, ...
La introducció dels documents de cost en CANOA pot efectuar-se de manera interactiva o a partir d'interfícies normalitzades, amb els sistemes de gestió de recursos humans, d'inventari, de justificants del gasto, ...
Després de la segregació de les càrregues no incorporables, els documents de cost van a ser tractats pel sistema en tres processos principals:
- Procés d'assignació per períodes: per a classificar i assignar els costos/ingressos en relació amb el moment de la meritació dels mateixos.
- Procés de repartiment: per a produir l'assignació dels diferents elements de costos a centres i activitats.
- Procés d'agregació: per a agregar els diferents tipus de costos/ingressos d'acord amb els criteris comptables del model, en funció de les necessitats dels diferents destinataris de la informació.
L'output del sistema CANOA queda constituït pels estats comptables normalitzats que permeten avaluar en una visió de conjunt els resultats del procés de costos, complementats per les possibilitats d'obtenció d'informació personalitzada a les necessitats de l'anàlisi de la gestió.