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Policy of electronic document management

A policy of electronic document management contains guidance or guidelines that defines an organization for the creation and management of genuine documents, reliable and available over time, according to the functions and activities specific to it. The policy was adopted at the highest level within the organization, and assigns responsibilities concerning coordination, implementation, monitoring and management of treatment program of documents through its life cycle.

The Norma Técnica de Interoperabilidad de Política de gestión de documentos electrónicos (Opens in new window) , aims to establish guidelines for defining policies of electronic document management.

The Application guide of the Technical Standard policy interoperability electronic document management (Opens in new window) serves as a tool of support for the application and implementation of THER; its content includes both explicit citations to the text of the THER as explanations and complementary contents in it.

The Political model electronic document management (Opens in new window) aims to serve as a generic reference for the elaboration of a policy of electronic document management according to national Schema Interoperability, following the Technical Standard of interoperability and in its corresponding Application guide.

The Modelo A de política de gestión de documentos electrónicos para entidades locales (Opens in new window) (PGD-eL) is the result of the work developed by organizations valencianas del college of Secretaries, supervisors and treasurer of the Local administration (COSITAL), association of Computer technicians of the Local administration (ATIAL) and group of archivists and technicians documentary management.

The Modelo B de política de gestión de documentos electrónicos para entidades locales (Opens in new window) (PGD-eL) produced by the SWG of policy of electronic document management type for local entities, created in the working group of document, file and Electronic File, sectoral Commission E-government.

Contienen ambos modelos orientativos de política de gestión documental local, A y B, cuadro de clasificación funcional e índice de series documentales que permitirán la gestión de los documentos electrónicos de los ayuntamientos, en el marco del Esquema Nacional de Interoperabilidad, (ENI). Interesa a las entidades locales, especialmente de aquéllas más pequeñas y con más dificultades para elaborar una política de gestión de documentos electrónicos.

Below are some examples of management policy of electronic documents that have been developed and published from different areas of public administrations.

    General Administration of the state

    Ministry of education, culture and sport

    Policy of electronic document management of the ministry of education, culture and Sport.

    Finance ministry and public administrations

    Policy of electronic document management from the finance ministry and public administrations

    Finance ministry and public administrations

    Política de Gestión de Documentos Electrónicos del Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas - Ponencias complementarias al documento

    Autonomous Communities

    Valencian community

    ORDEN 1/2018, de 27 de diciembre, conjunta, de la Conselleria de Hacienda y Modelo Económico y de la Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte, por la que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos de la Generalitat.

    NOTE: With this issue also relates the DECREE 50 / 2018 of 27 April (Opens in new window) , del Consell, por el que se regula la gestión documental, la organización y el funcionamiento de los archivos de la Generalitat.

    The Stain Catillano

    Decreto 89/2017, de 12 de diciembre, por el que se aprueba la política de gestión de documentos de las entidades que integran el sector público de la Administración de la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

    Andalucian marvel

    Acuerdo de 1 de agosto de 2017, del Consejo de Gobierno, por el que se aprueba la política de gestión de documentos electrónicos de la Junta de Andalucía.

    Murcia region

    Orden de 12 de julio de 2017 de las Consejerías de Hacienda y Administraciones Públicas y de Turismo, Cultura y Medio Ambiente, por la que se aprueba la política de gestión y archivo de documentos electrónicos de la Administración Pública de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.

    Balearic Islands

    The AGREEMENT governing council of day 9 December 2016 approving the Documentary management policy government Balears Illes

    Basque Country

    Order of 27 September 2016, the Counselor of Public Administration and justice and the Counselor of finance and finance, approving the policy of electronic document management of the public sector of the autonomous community of Mountain Bike.

    March

    DECREE 38 / 2016, 5 April, government, march which approves policy file management and electronic documents of the administration of the autonomous community march and their Public agencies.

    Principality of Asturias

    Resolution of 22 March 2016, the Presidency counseling and citizen participation, which approves the management policy of documents of the principality of Asturias. (BOPA 31 March 2016)
     

    Canarian

    Order of 23 February 2015, approving the policy of electronic document management and electronic file of public administration of the Autonomous Community Canarian (BOC 27 February 2015)

    Catalonia

    COMMAND CLT / 172 / 2014, 14 May, which approves the protocol of electronic document management and archiving the generality of Catalonia

    Local Entities

    Development of Barcelona

    ANUNCI d'aprovació de la Política de Gestió Documental de la Diputació de Barcelona

    Universities

    Navarra public university

    El Consejo de Gobierno, en sesión de 10 de septiembre de 2019, aprueba la nueva versión de la Política de Gestión de Documentos Electrónicos de la Universidad  Pública de Navarra.

    Valladolid university

    Política de gestión de documentos electrónicos de la Universidad de Valladolid. Documento aprobado en Consejo de Gobierno de 14 de diciembre de 2016.

    CRM

    Política de Gestión de Documentos Electrónicos de la Universidad de Murcia. Documento aprobado en Consejo de Gobierno de 13 de febrero de 2014.

    Other institutions

    General Meeting of the principality of Asturias

    Normas de política de gestión de documentos electrónicos de la Junta General del Principado de Asturias 

    Examples of tables of classification of Local Entities

    Model de quadre de classificació d'ajuntaments i consells comarcals. Generalitat de Catalunya

    Cuadro de Clasificación de Fondos de Archivos Municipales. Grupo de Archiveros Municipales de Madrid

    Propuesta de Cuadro de Clasificación de Fondos de Ayuntamientos. Mesa de Trabajo sobre Organización de Archivos Municipales

    General access point
    General access point