El SEMIC 2023 aposta per una administració pública europea digital i interoperable per defecte

• Copiar

23 octubre 2023

El 18 d'octubre Madrid va acollir la conferència anual europea SEMIC 2023, on experts de tot el món van poder abordar temàtiques com el desenvolupament d'una IA ètica i l'ús de models semàntics per a aconseguir una administració pública eficient.

L'esdeveniment, celebrat en el marc de les activitats celebrades amb motiu de la Presidència Espanyola del Consell Europeu, va reunir en total a més de 400 assistents de tot el món per a explorar els desafiaments i oportunitats en l'àmbit de la interoperabilitat i la Intel·ligència Artificial.

Previ a la jornada, el 17 d'octubre es van celebrar diversos workshops als quals van assistir més de 150 persones de manera presencial i online, en els quals es van explorar ferramentes d'Intel·ligència Artificial com el Prototip d'Avaluació de Polítiques (BOLET) i Funcionalitats Intel·ligents per a la Redacció Legal (LEOS), i la seua utilitat per a recolzar el disseny de polítiques. A més, es van abordar els models de llenguatge mitjançant l'agrupament semàntic i la cerca de dades per a la millora de la interoperabilitat semàntica.

Prioritats per a una Europa interoperable

Entre les prioritats esmentades durant la jornada, va destacar la importància d'establir models col·laboratius normalitzats i millorar el mètode de modelització, per a aconseguir el registre adequat de models semàntics a nivell europeu, definint els punts d'entrada per a la posada a disposició i intercanvi amb altres països de les col·leccions nacionals d'actius semàntics.

La interoperabilitat va copar el centre del debat, en el qual es van estar intercanviant visions sobre com garantir l'accessibilitat dels servicis públics per a totes les persones, independentment de la regió o procedència, afavorint la inclusió i reduint la bretxa digital.

A més, es va posar en comú el compromís per aconseguir una administració pública digital i interoperable per defecte, assenyalant les prioritats digitals clau, a les quals se sumen iniciatives com la Llei d'Europa Interoperable i la Llei de Ciberseguretat, així com la promoció a través de diferents projectes dels servicis digitals interoperables a Europa.

En l'àmbit nacional, es va reconéixer l'esforç realitzat per a recolzar el compromís d'interoperabilitat amb el desenvolupament d'un marc regulatori. A més, es va recalcar l'èxit en la incorporació de tecnologies emergents com l'automatització de servicis públics i la creació de repositoris de dades, així com la participació en iniciatives europees relacionades amb Blockchain i Intel·ligència Artificial confiable.

L'ètica i la protecció dels drets humans en l'entorn digital adquirixen igualment un paper prioritari per a l'ús responsable de la IA i tecnologies habilitadores per a la millora de l'eficiència de l'administració.

En les diferents ponències, es van llançar propostes sobre un registre de models semàntics a escala de la Unió Europea, amb l'objectiu de fomentar la col·laboració, la innovació i l'harmonització en el sector públic de la UE.

Tot açò solament és possible a través de la col·laboració i cooperació entre els estats membres per al disseny i desenvolupament de servicis digitals transnacionals, amb l'objectiu d'abordar des d'un front comú els desafiaments que garantisquen una Europa interoperable per a un mercat únic digital europeu.

L'esdeveniment va finalitzar amb la intervenció de la Vice-presidenta Primera del Govern Nadia Calviño, que va ressaltar el compromís del govern espanyol amb la interoperabilitat i la IA en l'àmbit europeu.

Participació de la SGAD en la SEMIC 2023

A més del discurs inaugural, que va ser a càrrec de Juan Jesús Torres, Secretari General d'Administració Digital, la SGAD va ser protagonista al llarg de tot l'esdeveniment per intervencions com la de Santiago Graña (Subdirector General de Planificació i Governança de l'Administració Digital) en el primer panell de la convenció “El potencial de la IA per a recolzar la interoperabilitat i viceversa”; o com la Miguel Llaurades (responsable de l'Àrea d'Automatització Intel·ligent de la SGAD) exposant alguns dels enfocaments actuals per a automatitzar l'accés i l'ús de servicis públics amb l'ajuda de IA i chatbots en la ponència sobre servicis públics automatitzats. Al seu torn, Ana Rosa Guzmán, responsable de l'Àrea d'Interoperabilitat i Passarel·la Digital Única de la SGAD, va ser ponent en el workshop previ -el dia anterior a la conferència principal- "Registre de models semàntics del sector públic en tota la UE".

• Secretària General d'Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica