Acord per a la Llei Europa Interoperable: serveis públics digitals més eficients en tota la UE

• Copiar

14 novembre 2023

La nova llei permetrà a les administracions públiques de tota Europa cooperar de forma més eficaç, estalviant així temps i costos a ciutadans i empreses.

El reglament té com a objectiu establir un nou marc de cooperació per a les administracions públiques de la UE per garantir la prestació fluïda de serveis públics a través de les fronteres i preveure mesures de suport que promoguin la innovació i millorin l'intercanvi d'habilitats/habilitats i coneixements.

La nova llei establirà una estructura de governança de la interoperabilitat amb vista a crear un ecosistema de solucions d'interoperabilitat compartides per al sector públic de la UE. D'aquesta manera, les administracions públiques de la UE poden contribuir i reutilitzar aquestes solucions, innovar juntes i crear valor afegit.

Principals elements conservats de la proposta de la Comissió

L'acord provisional manté l'orientació general de la proposta de la Comissió, concretament pel que fa a:

• normes que garanteixin una cooperació estructurada de la UE en la qual les administracions públiques es reuneixin en el marc de projectes de propietat conjunta dels estats membres, així com de les regions i ciutats

• un marc de governança multinivell dirigit per la "Junta Europea Interoperable"

• l'intercanvi i la reutilització de solucions d'interoperabilitat , impulsat per una finestreta única per a solucions i cooperació comunitària ('portal Europa Interoperable') i recolzat per mesures per promoure la innovació i millorar l'intercanvi d'habilitats/habilitats i coneixements.

Les esmenes dels colegisladores

Els colegisladores van modificar diverses parts de la proposta de la Comissió. Els principals canvis inclouen:

• una definició més clara de el àmbit de  aplicacióde la legislació proposada, inclòs el concepte i la definició de "serveis públics digitals transeuropeus"

• Coherència amb les disposicions de la Llei d'Intel·ligència Artificial (AIA) i del Reglament General de Protecció de Dades (GDPR), pel que fa a l'establiment i participació en sandboxes regulatoris d'interoperabilitat.

• un paper més important per a la Junta d'Europa Interoperable , que constitueix el nucli de la nova estructura de governança establerta pel Reglament

Propers passos i antecedents

Després de l'acord provisional d'avui, els equips de nivell tècnic afinaran el reglament aquesta setmana. Una vegada conclòs aquest treball, el text de l'acord complet haurà de ser  confirmat per ambdues institucions i sotmès a una revisió jurídic-lingüística abans de la seva adopció formal pels colegisladores.

Quant al rerefons darrere de l'aprovació de la Llei, cal destacar que en els últims anys, els experts en dades i govern digital han desenvolupat pràctiques comunes de cooperació en interoperabilitat d'ampli abast basades en l'actual Marco Europeu d'Interoperabilitat (EIF). El FEI és el model conceptual d'interoperabilitat àmpliament reconegut a Europa. No obstant això, avaluacions recents han exposat serioses limitacions d'aquest enfocament de cooperació totalment voluntari.

Els estats membres de la UE han emfatitzat cada vegada més la necessitat d'enfortir la cooperació europea en matèria d'interoperabilitat. Entre unes altres, les declaracions ministerials signades en 2017 a Tallin i en 2020 a Berlín donen fe d'aquesta necessitat. Amb vista a abordar aquestes necessitats, la Comissió va adoptar la proposta de Reglament del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'estableixen mesures per a un alt nivell d'interoperabilitat del sector públic en tota la Unió («Llei per una Europa Interoperable») el 18 de novembre de 2022.

El 2 de juny de 2023, el Consell TTE (Telecomunicacions) va prendre nota d'un informe de situació sobre aquest expedient i el 6 d'octubre de 2023, els representants dels Estats membres (Coreper) van acordar un mandat que permetria a la Presidència iniciar negociacions amb el Parlament Europeu. El 10 d'octubre de 2023 es va celebrar un primer diàleg tripartit.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

Enllaços d'interès a la informació

• Interoperabilitat i Normalització