" /> PAe - Model de desenvolupament de casos d'ús per a espais de dades
accesskey_mod_content

Model de desenvolupament de casos d'ús per a espais de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

25 maig 2023

La Oficina de la Dada ha creat la infografia "Modelo de desenvolupament de casos d'ús dins dels espais de dades" amb l'objectiu de definir sintèticament les fases del recorregut que va donant forma a un espai de dades. 

Vivim en l'era de les dades, palanca de  transformació digital  i un actiu estratègic per a la innovació i el desenvolupament de noves tecnologies i serveis. Les dades, més enllà de les habilitats/habilitats que aporten al generador i/o amo dels mateixos, tenen a més la peculiaritat de ser un actiu no-rival. Això vol dir que poden ser reutilitzats sense que això suposi un detriment per a l'amo dels drets originals, la qual cosa els converteix en un recurs amb un alt grau d'escalabilitat en la seva compartició i explotació.

Aquesta possibilitat de compartició no-rival, a més d'obrir potencials noves línies de negoci als amos originals, comporta també un ingent valor latent per a el desenvolupament de nous models de negoci. I encara que la compartició no és alguna cosa nou, aquesta es troba encara molt limitada a contextos nínxol d'especialització sectorial, intervinguts bé per la confiança entre parts (generalment forjada per endavant), o tedioses i disciplinades condicions contractuals. És per això que sorgeix l'innovador concepte de  espai de dades , que en la seva accepció més simplificada no és més que la modelització de les condicions generals amb que desplegar una compartició voluntària, sobirana i segura/segura de dades. Una vegada modelizadas, la prescripció de consideracions i metodologies (tant tecnològiques, com a organitzatives i operatives) permet fer tangible aquesta compartició sobre la base d'interaccions punt a punt, que conjuntament donen forma a ecosistemes federats de conjunts i serveis de dades.

Per això, i donada la naturalesa distribuïda dels espais de dades (no són un sistema informàtic monolític, ni una plataforma centralitzada), una manera òptima d'aproximar-se de la seva construcció és a través de la creació i desplegament de casos d'ús.

La  Oficina de la Dada  ha creat aquesta infografia d'un ‘Model de desenvolupament de casos d'ús dins dels espais de dades’ amb l'objectiu de definir sintèticament les fases d'aquest viatge iteratiu, que progressivament va donant forma a un espai de dades. Aquest model serveix a més de marc general per a altres entregables tècnics i metodològics esdevenidors, com per exemple  la ‘Guia d'Avaluació de Viabilitat de Casos d'Ús’, o la ‘Guia de Disseny de Casos d'Ús’, elements amb que facilitar l'engegada d'experiències pràctiques (i escalables per disseny) de compartició de dades, condició sine qua non per articular l'anhelat  mercat únic de dades europeu .

El repte de construir un espai de dades

Per fer més accessible el procés de desenvolupar un espai de dades, podríem assimilar la definició i construcció d'un cas d'ús com un projecte de construcció, en el qual des d'un problema de negoci inicial (necessitats o reptes, desitjos, o problemes a resoldre) s'arriba a una meta en la qual s'aporta valor al negoci, donant solució a aquestes necessitats inicials. Aquesta infografia ofereix una síntesi d'aquest viatge.

Aquestes són les fases del model:

  • FASE 1: Definició del problema de negoci. En aquesta fase un grup de potencials participants detecta una oportunitat al voltant de la compartició de les seves dades (fins ara en sitges) i la seva corresponent explotació. Aquesta oportunitat pot ser nous productes o serveis (innovació), millores d'eficiència, o la resolució d'un problema de negoci. És a dir, existeix un objectiu de negoci que el grup és capaç de resoldre de forma conjunta, compartint dades.

  • FASE 2: Modelització data-driven. En aquesta fase s'identificaran aquells elements que serveixin per estructurar i organitzar les dades per a la presa de decisions estratègiques sobre la base de la seva explotació. Implica definir un model que possiblement empri eines multidisciplinàries per aconseguir resultats de negoci. És la part que tradicionalment s'associa a tasques de la ciència de dades.

  • FASE 3: Consens en l'especificació de requisits. Aquí, els actors que afavoreixen el cas d'ús han d'establir el model de relació a tenir durant aquest projecte col·laboratiu al voltant de les dades. Aquesta fórmula deu: (i) definir i establir les regles de participació, (ii) definir un conjunt comú de polítiques i model de govern, i (iii) definir un model de confiança que actuï com a arrel d'aquesta relació.

  • FASES 4 i 5: Plànol del cas d'ús. Com en un projecte de construcció, el plànol és el mitjà d'expressió de les idees d'els qui han definit i acordat el cas d'ús, i ha de recollir de forma explícita les solucions plantejades per a cadascuna de les parts del desenvolupament del mateix. Aquest plànol és únic per a cada cas d'ús, i la fase 5 correspon a la seva construcció. No obstant això, no es crea des del no-res, sinó que existeixen múltiples referències que permeten utilitzar materials i tècniques prèviament identificades. Per exemple, models, metodologies, artefactes, plantilles, components tecnològics o solucions com a servei. Així, igual que un arquitecte projectant un edifici pot reutilitzar estàndards reconeguts, al món dels espais de dades també existeixen models sobre els quals pintar els components i processos d'un cas d'ús. L'anàlisi i síntesi d'aquestes referències és la fase 4.

  • FASE 6: Selecció, parametrització i/o desenvolupament tecnològic. La tecnologia habilita el desplegament de la transformació i explotació de la dada, afavorint tot el cicle de vida, des de la seva recopilació fins a la seva posada en valor. En aquesta fase s'implementa la infraestructura que dona suport al cas d'ús, entesa aquesta com la col·lecció d'eines, plataformes, aplicacions i/o peces de programari necessàries per a l'operació de l'aplicatiu.

  • FASE 7: Integració, test i desplegament. Com tot procés de construcció tecnològic, el cas d'ús passarà per les fases d'integració, prova i desplegament. Els treballs de treballs d'integració i les proves funcionals, d'usabilitat, de caràcter exploratori, d'acceptació, etc. ens ajudaran a aconseguir la configuració desitjada per al desplegament operatiu del cas d'ús. En el cas de desitjar la incorporació d'un cas d'ús a un espai de dades preexistent, la integració cercaria encaix dins de la seva estructura, la qual cosa suposa modelizar els requisits d'aquest cas d'ús dins dels processos i blocs constructius de l'espai de dades.

  • FASE 8: Espai de dades operatiu. El punt d'arribada d'aquest viatge és el cas d'ús en funcionament, que emprarà serveis digitals desplegats per sobre de l'estructura de l'espai de dades, i l'arquitectura de les quals dona suport a diferents recursos i funcionalitats federada per disseny. Això implica que s'hauria articulat eficientment el cicle de vida de creació de valor sobre la base de les dades compartides, i s'obté rèdit de negoci segons el plantejament original. No obstant això, això no impedeix que l'espai de dades pugui seguir evolucionant a posteriori, ja que la seva vocació és créixer bé amb l'entrada de nous reptes, o actors a casos d'ús ja existents. De fet, l'escalabilitat del model és una de les seves bondats singulars.

En essència, les dades compartides per mitjà d'un ecosistema federat i interoperable són l'entrada que alimenta una capa de serveis que generarà valor i resoldrà les necessitats i reptes originals plantejats, en un viatge que va des de la definició d'un problema de negoci fins a la seva resolució.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic