O pasado 18 de marzo celebrouse a Asemblea Constituínte de a Asociación Gaia-X España, cuxa sede se sitúa en Talavera de la Reina. A cita reuniu a máis de 150 entidades de todo tipo, incluíndo empresas, organismos públicos, universidades e institucións de innovación, co obxectivo de axuntar esforzos para a creación dunha infraestrutura de datos aberta, federada e interoperable, seguindo os valores de soberanía dixital e dispoñibilidade de datos . O fin último é impulsar a transformación de sectores estratéxicos dentro do marco de a Economía do dato.
Para avanzar neste ámbito, creáronse unha serie de grupos de traballo. Estes grupos buscan aproveitar as vantaxes de Gaia-X para desenvolver espazos de datos sectoriais onde diversos actores compartan datos de maneira voluntaria e segura.
Os grupos de traballo de o hub nacional de Gaia-X
Entre os diversos grupos de traballo que se puxeron en marcha, atopamos tanto grupos sectoriais, como grupos horizontais enfocados en tecnoloxías habilitadoras, ética e lexislación. Con iso búscase desenvolver a visión do espazo de datos en cada sector de actividade, así como obter uns principios comúns e rexedores a todos eles.
Os grupos de traballo de o hub nacional de Gaia-X facilitan a conexión entre as empresas, as administracións e o resto de entidades que ofrecen e demandan servizos e tecnoloxías de datos, co fin de obter un adecuado desenvolvemento e interoperabilidade dos espazos de datos sectoriais. Tamén actúan como punto de encontro onde difundir experiencias, casos de éxito e leccións aprendidas.
Estes grupos tamén participan en diversos eventos. Un deles foi Global Mobility Call , organizado por IFEMA MADRID e Smobhub o pasado 16 de xuño para falar de mobilidade sustentable. Nel participaron membros do grupo de traballo de mobilidade de o Hub nacional Gaia-X. Durante a sesión saíron a relucir diversos retos relacionados coa creación de espazos de datos, que, aínda que estaban focalizados no ámbito da mobilidade, poden ser aplicables a outros sectores.
Catro desafíos a considerar
1. Pasar da teoría á práctica
A creación dun espazo de datos debe facerse desde un claro enfoque bottom-up partindo de casos de uso concretos, e aproveitando ao máximo os bloques construtivos tecnolóxicos xa dispoñibles.
Para iso, o primeiro paso é identificar as necesidades e oportunidades que se poden abordar co intercambio e explotación dos datos dentro de cada sector. Os casos de uso deben resolver unha necesidade concreta de negocio. Debe acordarse un modelo económico e fixar as responsabilidades que adquirirán os axentes involucrados, así como un programa de incentivos. Máis aló dos compoñentes técnicos, necesítanse certezas sobre as consideracións operativas, legais e comerciais que han de rexer os intercambios de datos.
Ao desenvolver os casos de uso, é fundamental establecer os catálogos de datos obxecto de intercambio e explotación, así como a semántica dos este datos. Tamén é importante que a solución creada busque a interoperabilidade con solucións análogas, así como establecer mecanismos de mellora continua da calidade do dato intercambiado.
Os casos de uso deben evidenciar o valor derivado da compartición do dato. Para iso pódese aproveitar os espazos de experimentación dispoñibles dentro de os hubs de Data Spaces Business Alliance (DSBA), así como utilizar metodoloxías agile que permitan visualizar resultados de forma temperá.
2. Estandarización
A recente proposta de a Lei de Datos da Unión Europea prevé o desenvolvemento de estándares de interoperabilidade para a reutilización de datos entre sectores, nun intento por eliminar as barreiras para o intercambio de datos. En ausencia de estándares aplicables, a Comisión ditará Ordenes de execución respecto diso.
Neste sentido, é necesario cambiar a forma na que se xeran os estándares para gañar axilidade. Os integrantes dos grupos de traballo poden detectar necesidades concretas de estandarización e mesmo propor solucións que cheguen a ser estándares de facto.
Noutra orde de cousas, é necesario apostar por a converxencia das diferentes perspectivas e aproximacións á creación de espazos de datos actualmente existentes. O seu desenvolvemento non debe concibirse de maneira illada, ou desde a visión exclusiva dunha soa asociación, senón da forma máis holística posible.
3. Accións de concienciación e xestión do cambio
Para poder compartir datos externamente, debe existir unha mentalidade de compartir internamente. Este cambio de mentalidade implica unha complexa xestión do cambio onde o apoio da dirección é fundamental. É necesario instaurar unha cultura do dato nas organizacións que permita maximizar o seu valor.
4. Accións de comunicación e dinamización para difundir o modelo
Tamén é fundamental o desenvolvemento de workshops e congresos onde abordar problemáticas comúns, boas prácticas e buscar sinerxias de actuación. Para xerar concienciación, é necesario evangelizar acerca de a rendibilidade que xera a compartición de datos para os axentes do sector. Esta rendibilidade non deriva soamente da súa venda, senón tamén da xeración de novos produtos ou do enriquecemento dos xa existentes, o cal achega valor ao negocio.
Este catro consideracións xerais deben ser matizadas tendo en conta as necesidades concretas de cada sector para impulsar o desenvolvemento de espazos de datos sectoriais efectivos. Estes espazos facilitasen a creación de solucións innovadoras baseadas en datos e tecnoloxías disruptivas, como a intelixencia artificial, contribuíndo a impulsar a competitividade das empresas e o avance da sociedade en xeral.
Fonte orixinal da noticia